artikel

Jeroen Zwitserloot, hoofd logistiek Campina, Eindhoven

Warehousing Premium

Jeroen Zwitserloot, hoofd logistiek Campina, Eindhoven

De crisis trekt diepe sporen in bedrijvig Nederland. Wat merken logistiek managers er van? Hoe gaan ze hier mee om? In dit eerste artikel uit de serie is Jeroen Zwitserloot aan het woord – nu nog bij Campina, maar straks supply chain manager van Jan Linders Supermarkten.



 

 "Het gaat om de interpretatie van
mensen met kennis en ervaring. Die maken
het verschil."

Wat merk jij van de crisis?

"Niet veel. Consumenten blijven boodschappen doen en blijven zuivel kopen. Supermarkten nemen nog volop onze producten af. Het volume in leveringen ligt ongeveer op hetzelfde niveau als vorig jaar. Divisies van Campina die aan de industrie leveren, zien wel een effect.

Ons bedrijf ligt pal tegenover DAF, waar veel flexwerkers zijn weggestuurd. Hier in Eindhoven merken we dus vooral de verbeterde beschikbaarheid van uitzendkrachten. Hierdoor is de productiviteit van de orderpicking een stuk hoger dan bijvoorbeeld vorig jaar."

 

Nog investeringplannen?

 

"Iedereen is terughoudend met investeringen. Dat geldt ook voor een bedrijf als Campina. Je moet dat zien tegen de achtergrond van de crisis en de fusie met Friesche Vlag. De gevolgen daarvan moeten nog blijken. Voor Eindhoven zullen de effecten gering zijn, verwacht ik. Wat we nu vooral doen is optimaliseren in processen. We doen steeds minder in kratten en steeds meer in dozen. Daar hoort andere apparatuur bij."

 

Hoe zorg je voor meer efficiency?

"Dan denk ik minder aan investeringen in nieuwe systemen en meer in personen. Zo hebben we vanuit het BMT met het middenkader  ‘verdiendoelstellingen’ afgesproken. Daarbij leggen ze zichzelf een target op en presenteren vier keer per jaar de voortgang van hun project aan de gehele groep. Denk bijvoorbeeld aan het aantal te verzamelen rolcontainers per uur. Als je op deze manier voor focus zorgt, kan de beoogde productiviteit zelfs worden overschreden. Mijn overtuiging is dat de verbeteringen niet komen door technische oplossingen, maar door organisatorische aanpassingen en focus."

 

Wat staat bij jullie constant op de agenda?

 

"We praten natuurlijk onderling veel over de fusie, maar dat speelt nu nog niet op de werkvloer. De vraag is hoe je straks moet gaan schuiven met capaciteiten, zodat volumes kunnen toenemen samen met de flexibiliteit om in te spelen op fluctuaties in de markt. Dat is toekomst. Nu hebben we vooral aandacht voor de trend dat directe leveringen aan de supermarkt verdwijnen en gaan naar leveringen aan grotere distributiecentra. Dat heeft veel impact op ons proces."

 

Wat is nu jouw persoonlijke uitdaging?

 

"Per 1 juli stap ik over naar een nieuwe functie bij Jan Linders Supermarkten. Ik word verantwoordelijk voor alle supply chain activiteiten. Na tien jaar Campina in verschillende functies is dit een fantastische uitdaging. In de retail ligt de focus op logistiek toch iets hoger. In mijn nieuwe functie kan ik zelf de regels opstellen, waarbinnen leveranciers en de supply chain moeten opereren."

 

Wat is leuk en minder leuk aan deze baan?

 

"Omgaan met mensen boeit mij meer dan de processen en de systemen. Logistiek heeft net als finance een enigszins onafhankelijk positie in het bedrijf, ten opzichte van bijvoorbeeld sales en productie. Je hebt meer overzicht. Waar ik me aan stoor is de schijnzekerheid, die bijvoorbeeld planningssystemen geven en het blinde vertrouwen dat mensen daar soms in hebben. Het gaat om de interpretatie van gegevens door mensen met kennis en ervaring. Die maken het verschil. Logistiek is vaak topdown. Maar mensen zijn niet dom. Je moet ze ruimte geven."

Reageer op dit artikel