artikel

Erik-Jan van Beek, logistiek adviseur Itolang, Barneveld

Warehousing Premium

Erik-Jan van Beek, logistiek adviseur Itolang, Barneveld

De crisis trekt diepe sporen in bedrijvig Nederland. Wat merken logistiek managers er van? Hoe gaan ze hier mee om? Dit keer is Erik-Jan van Beek (27) aan het woord – nu nog logistiek adviseur bij Itolang, maar straks neemt hij mogelijk het stokje over van zijn vader Willem van Beek (62), al houdt hijzelf wat dat betreft nog een slag om de arm.



 

 "Het grote voordeel van een relatief kleine organisatie is de flexibiliteit die we met elkaar op kunnen brengen."

Wat merk jij van de crisis?

"Gerelateerd aan de nieuwe heftruckverkopen en de afzet van magazijnstellingen ervaren we nu vergeleken met vorig jaar duidelijk minder omzet. Ik ken ook niemand in onze branche die het nu beter doet, maar dat is een schrale troost. Die ontwikkeling is best zorgelijk, maar nog niet verontrustend. Plannen om te saneren hebben we niet en de noodzaak daartoe ontbreekt op dit moment. Het grote voordeel van een relatief kleine organisatie als Itolang met 45 werknemers is de flexibiliteit die we met elkaar op kunnen brengen, als het minder gaat. Medewerkers zijn gemakkelijker bereid ook andersoortige werkzaamheden te verrichten. Zo is de vraag naar goede gebruikte heftrucks van ons merk OM toegenomen. Dat levert weer extra werk op voor diverse afdelingen en het rendement op occasions is vergeleken met nieuwe trucks helemaal niet slecht."

 

Nog investeringplannen?

"Plannen zijn er altijd wel, maar in deze tijd zijn we wel voorzichtig met investeringen. De noodzaak om uit te breiden, is niet aanwezig. Wel willen we ons twintig jaar oude pand binnenkort een flinke facelift geven. We zitten hier op een zichtlocatie vanaf de A1 en zijn van mening dat de gevel van ons pand wel een wat modernere uitstraling behoeft. De vergunningaanvraag daarvoor ligt al bij de gemeente."

 

Hoe zorg je voor meer efficiency?

"Klanten hebben nu meer tijd om te shoppen bij andere leveranciers. Het voordeel is dat je meer kansen krijgt om offertes voor nieuwe heftrucks en magazijnstellingen uit te brengen. Het nadeel is dat er meer partijen bij de onderhandeling worden betrokken. Daar gaat heel veel tijd en energie in zitten. Het is dan ook wrang om achteraf te constateren dat de opdracht op basis van een nog wat scherpere prijs naar een ander gaat. Daarom probeer ik vooraf in te schatten hoe en waar onze kansen liggen. Dat zijn dus niet de opdrachten met de grote aantallen. Dat gevecht wordt bijna altijd gewonnen door de grote spelers. Onze kansen liggen bij de kleine tot middelgrote partijen. Daar richten wel alle aandacht en energie op."

 

Wat staat bij jullie constant op de agenda?

"Inspelen op wat de klant echt wil en daarin actief meedenken. De klant wil in principe zekerheid, betrouwbaarheid en goede service aan één loket voor een redelijke prijs. Voor leveranciers geldt: een flinke order binnenhalen – waar je vervolgens niets aan verdient – is weggegooid geld. Die schade kun je alleen maar beperken door sterk te beknibbelen op de service, maar dat is echt niet waar de klant op zit te wachten. Helaas komen veel klanten daar te laat achter dat het onderhoudscontract en de verwachte serviceverlening onvoldoende dekkend zijn. Daarmee zet je de vertrouwensrelatie op het spel en is goedkoop achteraf duurkoop."

 

Wat is nu jouw persoonlijke uitdaging?

"Ik ben nog jong en pas sinds 2005 bij mijn vader in de zaak actief. Mijn expertise is magazijnstellingen en magazijninrichting. Intern transportmaterieel is veel meer het werkterrein van mijn vader. Daar valt voor mij nog veel van hem te leren. De handicap is dat de buitenwereld mij nu al ziet als de gedoodverfde opvolger van mijn vader, maar dat onderwerp is met zoveel woorden nog niet tussen ons ter sprake gekomen. Ik sluit het niet uit, maar wil me in dit stadium nog niet vastleggen."

 

Wat is leuk en minder leuk aan deze baan?

"De idee dat je samen iets met je vader doet, spreekt mij erg aan. We zijn beiden ook fervente autosportliefhebbers. Ook het creatieve aspect rondom magazijninrichting is zeer boeiend. Zo steek ik graag veel tijd in het bepalen van de beste lay-out en inrichting van een magazijn. Minder leuk aan deze job is dat de tijd en energie die je in een dergelijk project steekt niet altijd vanzelfsprekend tot het verwachte resultaat leidt. Zo steek ik soms heel veel tijd en energie in offertes en goed doordachte en uitgewerkte oplossingen, om achteraf te concluderen dat de opdracht op basis van een scherpe prijs toch naar een ander gaat. Dat is best wel eens frustrerend."

 

Reageer op dit artikel