artikel

Case picking systeem van SSI Schäfer

Warehousing Premium

Case picking systeem van SSI Schäfer

Op de CeMAT trok SSI Schäfer de aandacht met een systeem voor het automatisch verzamelen van colli. Na de beurs is dit systeem, inclusief innovaties zoals de Tray Shuttle en de Casewheeler, opgebouwd in een splinternieuw Technology Center in Duitsland. Daar blijkt dat wel wat kunstgrepen nodig zijn om het systeem probleemloos te laten werken

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in T+O Warehousing nr. 10 van 2008. 

 

Wat het automatisch verzamelen op colli-niveau zo lastig maakt, is de grote diversiteit in vormen en formaten van verpakkingen. Bovendien laat de kwaliteit van die verpakkingen vaak te wensen over. Rewe kan daarover meepraten, zo bleek tijdens het seminar waarmee SSI Schäfer het nieuwe Technology Center in het Duitse Giebelstadt opende.

 

Deze Duitse retailer heeft in Duitsland 23 dc’s, waar zo’n 5,3 miljoen colli per dag de deur uitgaan. Peter Niggemeier van Rewe heeft uitgerekend dat sommige colli in de hele logistieke keten wel 35 keer worden opgepakt. "ls slechts 1 procent van alle colli -wegens gebrekkige verpakkingen één minuut extra tijd vergt, kost ons dat elk jaar maar liefst drie miljoen euro", aldus Niggemeier.

 

Backpackrack

In Giebelstadt laat SSI Schäfer een volautomatisch orderverzamelsysteem zien dat al die colli in verschillende vormen en formaten wel aan kan – althans in deze laboratoriumopstelling. Op basis van klantorders worden de benodigde colli automatisch verzameld en op pallets geplaatst. Dit Schäfer Case Picking-systeem begint met het depalletiseren van inkomende pallets. Een robot die gebruik maakt van vacuüm- en klemtechniek, ontstapelt de pallet laag voor laag.

 

Elke laag wordt in zijn geheel op een kunststof tray geplaatst en opgeslagen in stellingen. Voor in- en uitslag van de trays heeft de Duitse magazijninrichter een Schäfer Tray Shuttle ontworpen, te vergelijken met een ingekorte miniload-kraan. Eén shuttle heeft in hoogte een bereik van slechts vier meter, waardoor meerdere shuttles boven elkaar geplaatst kunnen worden. Door elke shuttle uit te rusten met twee lastopnamemiddelen, wordt de capaciteit per gang nog eens extra vergroot.

 

Een lift zorgt voor het verticale transport tussen de shuttles en de conveyor die naar de palletiseerrobots leidt. Bijzonder is dat elke lift is uitgerust met een zogenaamd ‘backpackrack’. In deze stelling kunnen de trays worden geparkeerd die binnen een paar minuten weer nodig zijn. Dat voorkomt een extra handeling van de shuttle en scheelt dus tijd.

 

Casewheeler

Het IT-systeem dat het complete Schäfer Case Picking-systeem aanstuurt, berekent op basis van klantorders welke colli uit het lagenmagazijn gepickt moeten worden. De feitelijke pickbeweging vindt plaats in de lift. Het hulpmiddel hiervoor is de ook weer speciaal ontwikkelde Casewheeler onderin de liftschacht. Dit is een bed met meer dan tweehonderd afzonderlijk aan te sturen wielen.

 

Als de lift een tray heeft opgehaald uit het lagenmagazijn, zakt de tray naar de bodem van de liftschacht. In elke tray zijn uitsparingen gemaakt, waar de wielen van de Casewheeler precies inpassen. Deze wielen duwen de colli dus omhoog. Vervolgens stuurt de Casewheeler het juiste aantal colli naar een conveyor door de wielen onder die colli te laten draaien.

 

Vraag is natuurlijk hoe de Casewheeler weet waar die colli precies liggen. Daarvoor zorgt een vision-systeem, dat bestaat uit twee camera’s bovenin de lift. Als de colli strak tegen elkaar aanliggen, zou het systeem ze als één geheel kunnen beschouwen. Daarom worden de colli met behulp van de wielen eerst een beetje heen en weer gemanoeuvreerd, zodat ze uit elkaar komen te liggen.

 

Sorteren

Vanaf de Casewheeler moeten de colli naar de palletiseerrobots worden getransporteerd. De volgorde waarin dit gebeurt, wordt berekend door een softwareprogramma. Die volgorde is belangrijk om ervoor te zorgen dat de robot de colli als puzzelstukjes in elkaar kan laten vallen en op die manier een stabiele pallet kan bouwen.

 

Het sorteren van de colli in de juiste volgorde gebeurt middels een stelsel van conveyors. De palletiseerrobot pakt de colli vervolgens stuk voor stuk op met een klein vorkenbord. Als een doos op de pallet is geplaatst, trekt de -robot de vorken er onderuit. Daarbij houdt de robot de doos tegen door die naar beneden te duwen, precies genoeg om geschuif te voorkomen.

 

Twee pallets tegelijk

Per uur kan de palletiseerrobot tussen de 700 en 1.000 colli stapelen, afhankelijk van het type artikel. Het palletiseerstation is zo ingericht dat de robot aan twee pallets tegelijk kan werken. In geval van storing kan een medewerker het station betreden om de pallet handmatig af te maken.

 

Zodra een pallet klaar is, zakt hij door de vloer van het palletiseerstation en komt hij op een conveyor terecht. Tijdens het zakken, zo is de bedoeling, wordt de pallet automatisch met folie omwikkeld. Op dit moment is Schäfer alleen nog maar in staat om te stapelen op pallets. Aan een oplossing voor rolcontainers wordt nog gewerkt.

 

Teach-in

In theorie klinkt het Schäfer Case Picking-systeem fantastisch. In de praktijk doen zich echter situaties voor die een succesvolle werking in de weg kunnen staan. Daarom heeft de magazijninrichter een aantal kunstgrepen moeten bedenken.

 

Het eerste probleem is dat vormen en formaten van colli nog wel eens willen wijzigen, zonder dat die wijzigingen altijd even goed worden gecommuniceerd. Daarom stelt SSI Schäfer voor om van elke partij die binnenkomt, minstens één pallet langs een zogenaamd ‘teach-in’ station te sturen. Dit station bestaat uit een grote scan, die automatisch het gewicht, de maten en de contouren controleert en een foto maakt. Daarnaast dient een medewerker bijzondere eigenschappen te registreren, zoals de stroperigheid van eventuele vloeistoffen of de breekbaarheid van producten.

 

Sheets 

Het tweede probleem zijn de verschillende soorten sheets die fabrikanten tussen verschillende palletlagen leggen. De depalletiserrobot heeft daar moeite mee. Daarom plaatst de robot de palletlagen niet direct op een tray, maar op een tafel. Met een schuif worden de colli dan op een tray geschoven, terwijl de sheet achterblijft. Middels een valluik in de tafel wordt de sheet vervolgens afgevoerd.

 

Een andere uitdaging voor Schäfer is het ontwerpen van configuraties met de juiste aantal shuttles, liften en robots. Eén lift heeft bijvoorbeeld een capaciteit van 160 trays per uur, zodat misschien wel vier liften nodig zijn om één palletiseerrobot te bedienen. In een configuratie met bijvoorbeeld tien palletiseerrobots wordt het wel erg complex om alle colli in de juiste volgorde aan te voeren. De eerste twee implementaties bij retailers in Europa en in de Verenigde Staten moeten uitwijzen of SSI Schäfer slaagt in die missie.

Reageer op dit artikel