artikel

Brug stelt Leolux in staat te optimaliseren

Warehousing

Cruciaal in het productieproces van Leolux zijn de activiteiten in hal 2 en 4. Een openbare weg stond een optimale afstemming van deze activiteiten op elkaar in de weg. Een brug inclusief een automatisch transportsysteem voor meubelkarren zorgt ervoor dat Leolux de productie- en logistieke processen kan verbeteren.

Brug stelt Leolux in staat te optimaliseren
De brug tussen hal 2 en hal 4 van Leolux

Cruciaal in het productieproces van Leolux zijn de activiteiten in hal 2 en 4. Een openbare weg stond een optimale afstemming van deze activiteiten op elkaar in de weg. Een brug inclusief een automatisch transportsysteem voor meubelkarren zorgt ervoor dat Leolux de productie- en logistieke processen kan verbeteren.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Leolux   Leverancier/dienstverlener: LogistiekVerbeteren.com
Plaats: Venlo  
Branche: overige industrie   Bedrijfsgrootte: middelgroot: 100 – 399 werknemers
Bedrijfstype: Productie   Datum ingebruikname: 01-07-2007
Productnaam:  

 

Leolux bestaat dit jaar 75 jaar. Het is een familiebedrijf dat ambacht en hightech perfect weet te combineren, wat redelijk uniek is in de meubelbranche. De fabrikant van designmeubelen is in Venlo letterlijk en figuurlijk groot geworden. In de loop der jaren heeft Leolux herhaaldelijk moeten uitbreiden om aan de vraag te kunnen voldoen. Het laatste wapenfeit op dit vlak is de bouw van een nieuw magazijn. "In januari 2007 zijn we daar naartoe verhuisd", vertelt Huub Smets, hoofd logistiek van Leolux.

 

Op dit moment beschikt Leolux over vier hallen, waar jaarlijks zo’n 77,000 ‘zitplaatsen’ worden gefabriceerd:

– Leolux 1: hoofdkantoor en fabricage van houten rompdelen

– Leolux 2: snijden, stikken en opslag van bekleding en eindassemblage  (stofferen)

– Leolux 3: magazijn lakverwerking, productie afdekmaterialen

– Leolux 4: opslag van schuim, beplakken van rompdelen met schuim en expeditie.

 

Nieuwe hal

De jongste hal, Leolux 4, is in de plaats gekomen van een oud magazijn op acht kilometer afstand. Na een haalbaarheidsstudie in maart 2005 is Leolux eind 2005 begonnen met de bouw. Op 1 januari 2007 vond de verhuizing naar het nieuwe pand plaats.

 

De nieuwe hal meet 7200 vierkante meter. De inrichting is conventioneel met pallet stellingen. Opvallend is de gangpadbreedte. Die maakt het mogelijk om met intern transportmaterieel tussen de stellingen een U-turn te maken. Dankzij nieuwe regelgeving op het gebied van sprinklers hoefde Leolux geen inrek-sprinklers meer te monteren. Er is bewust voor gekozen om het gebouw te voorzien van ESFR-sprinklers (plafondsprinklers). Hierdoor beschikt Leolux over de nodige flexibiliteit om in de toekomst de inrichting aan te passen.

 

Onderhanden werk

In de stellingen liggen schuimdelen en andere onderdelen op voorraad. In een hoek van het magazijn is een de afdeling voorbewerking geplaatst, waar de houten rompdelen zoals zittingen, rugleuningen of armleuningen worden beplakt met schuim. "De hoeveelheid onderhanden werk vanaf rompenbouw tot en met stofferenbedraagt ongeveer vier dagen. Daarvoor is alles aanwezig", stelt Smets.

 

Ongeveer de helft van de hal is bestemd voor expeditie. Meubels die klaar zijn, worden hier tijdelijk geparkeerd. "Wij werken klantordergestuurd. Wat wij vandaag produceren, gaat morgen de deur uit", aldus Smets.

 

Planning

Leolux besteedt veel aandacht aan de aansturing van het productieproces. "De focus ligt op de flow. De dagelijkse afstemming tussen de productieleiding en de planning van capaciteit en materieel is erg belangrijk", aldus Smets.

 

De meubelfabrikant werkt met het ERP-pakket Baan, maar heeft in de loop der jaren een aantal eigen tools ontwikkeld voor de fijnplanning. "We hebben die planning ook visueel zichtbaar gemaakt. De orders krijgen elke dag een kleur. Eerst moeten alle orders met de kleur van vandaag worden afgrond, daarna komen de orders met de kleur van morgen aan de beurt."

 

Obstakel

Een obstakel in de productieflow vormde de openbare weg tussen hal 2 en 4. In hal 2 vindt de eindassemblage plaats, maar in hal 4 liggen de halffabrikaten die daarvoor nodig zijn. Na het stofferen in hal 2 moeten de eindproducten weer terug naar hal 4.

 

De halffabrikaten en eindproducten transporteren per heftruck was geen optie. Op de openbare weg is het immers verboden om met heftrucks te rijden. Pendelen met een vrachtauto was ook geen aantrekkelijk idee gezien de hoeveelheid extra handling.

 

Brug

Leolux vond de oplossing uiteindelijk in de hoogte: een brug over de openbare weg. Een paar maanden na de oplevering van hal 4 was die brug al een feit.

 

Voor het transport over de brug zou een automatisch transportsysteem moeten zorgen. Samen met adviseur Rogé Megens van Logistiekverbeteren.com ging Smets op zoek naar geschikte systemen. Verschillende varianten werden onder de loep genomen, van een hangbaansysteem tot een kettingtransporteur en een riementransporteur.

 

Riementransporteur

De zoektocht eindigde bij het Zwitserse Gilgen, fabrikant van riementransporteurs. Gilgen kreeg de voorkeur vanwege de ervaring met rolcontainers. Bovendien zijn riemen schoner dan kettingen en gemakkelijker te vervangen. Ook de kosten vielen lager uit dan bij een kettingtransporteur.

 

Aanvankelijk dacht Leolux aan een brug met één riementransporteur. Dat werden er al gauw twee: één voor het transport van halffabrikaten van hal 4 naar hal 2 en één voor het transport van eindproducten via de omgekeerde weg. Een lift aan weerskanten van de brug zorgt voor het verticaal transport.

 

Nieuwe meubelkar

De implementatie van het transportsysteem viel ongeveer samen met het ontwerp van een nieuwe meubelkar. Met ondersteuning van Megens heeft Leolux uiteindelijk vijf verschillende prototypes laten bouwen. Die prototypes zijn niet alleen door het management, maar ook door mensen op de vloer beoordeeld.

 

Bij de beoordeling van de meubelkarren zijn verschillende criteria gehanteerd:

– ergonomie (toegankelijkheid)

– producten (bescherming van product, niet afvallen van product)

– handling (eenvoudig te verplaatsen, gebruik door transportmiddelen)

– opslag (opslag in stellingen)

De meubelkarren zijn zelfs getest bij Gilgen in Zwitserland op een testopstelling van de riementransporteur.

 

Buffer

Uiteindelijk heeft Leolux gekozen voor een meubelkar die in tegenstelling tot de oude modellen aan drie kanten open is. Dat maakt het makkelijker om meubels in en uit te tillen.

De nieuwe meubelkar telt twee vloeren, waarvan de bovenste een stuk smaller is. Dat maakt het mogelijk om de karren ook te gebruiken voor meubels met een hoge rug.

 

Bijzonder is dat de brug ook wordt gebruikt als buffer. Op beide riementransporteurs is plaats voor 25 meubelkarren. Dat betekent dat er geen bufferruimte op de werkvloer nodig is, wat de overzichtelijkheid ten goede komt. "Op de brug kunnen we een kwart van de dagproductie stallen", aldus Smets.

 

Kaizen

De brug stelt Leolux in staat om de productie- en logistieke processen verder te verbeteren. Het bedrijf hangt daarbij de kaizen-filosofie aan. "Die filosofie hebben we een aantal jaren geleden ingevoerd. Twee jaar geleden zijn een vijftal ‘facilitators’ opgeleid."

 

Leolux heeft een stuurgroep samengesteld met de facilitators en afgevaardigden van de directie, logistiek management en productieleiding. Die stuurgroep selecteert een aantal verbeterprojecten waarmee het bedrijf aan de slag gaat. "Belangrijk is de mix van kortdurige en langdurige projecten. Zeker in het begin zijn kortdurige projecten belangrijk om snel succes te krijgen en mensen enthousiast te maken."

 

Locatiebeheer

De kaizen-filosofie werpt zijn vruchten af. Twee jaar geleden heeft Leolux bijvoorbeeld een eigen locatiebeheersysteem ontwikkeld. Daarvoor waren de medewerkers in het magazijn vooral aangewezen op hun gezonde boerenverstand. Dankzij het locatiebeheersysteem inclusief barcodescanning hoeven mensen nu minder lang te zoeken naar artikelen.

 

De volgende stap betreft de aanvoer van halffabrikaten aan de stoffeerafdeling. Daar moeten twee stromen samenkomen: de met schuim beklede rompdelen uit hal 4 en de bekleding die in hal 2 wordt gesneden, gestikt en opgeslagen. Zodra de rompdelen met schuim zijn bekleed en die opdracht is gereed gemeld, moet het bakkenmagazijn automatisch een opdracht krijgen om de bijbehorende kleding op te zoeken. "Ik wil die twee stromen zo goed mogelijk op elkaar afstemmen. Gebeurt dat niet, dan heb je buffers nodig, en buffers leiden weer tot zoekacties", aldus Smets.

 

Vlaggetjes

Zoals gezegd wisselt Leolux grote en kleine projecten met elkaar af. Een voorbeeld van een klein project betreft de gekleurde buisjes die bevestigd zijn aan de meubelkarren. Die buisjes geven aan welke orders vandaag moeten worden afgehandeld en welke voor morgen zijn. "Dankzij die buisjes hoeven de medewerkers niet eerst de productiebon helemaal door te lezen", aldus Smets.

 

Het projectteam is echter nog niet tevreden over deze buisjes. "Het team wil ze vervangen door gekleurde vlaggetjes aan antennes, zodat de mensen ook van grotere afstand overzicht hebben", aldus de pragmatisch ingestelde Smets.

 

Vooruitgang met kleine stappen, daar pleit Smets voor. "Na elke stap die is gezet, ontdek je immers vanzelf weer mogelijkheden voor nieuwe stappen.

 

Reageer op dit artikel