artikel

Veiligheid is ons in de genen gaan zitten

Warehousing

Ook na hun uitverkiezing tot Veiligste Magazijn van Nederland is Caterpillar blijven werken aan de veiligheid en ergonomie in het magazijn. Nieuwe werkprocedures voor schrobmachines, een verstelbaar handlingtafeltje en verstralers voor op de reachtruck: het houdt niet op.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in T+O Heftrucks op 15 april 2009.

Een half jaar na ontvangst van de cheque is de 5000 euro voor het Veiligste Magazijn van 2008 nog steeds niet op. Winnaar Caterpillar Logistics Services heeft een deel van het geld gebruikt om met alle medewerkers een feestje te vieren. Mensen die hebben bijgedragen aan het winnen van de prijs, maar die niet bij het feestje aanwezig konden zijn, ontvingen heel toepasselijk een Praxis-cheque. "We hebben tenslotte heel wat afgeklust in het magazijn", stelt Geert Schwering, general supervisor van de logistiek dienstverlener in Breda.
 

De rest van het geld investeert Schwering in ergonomie. De eerste aanschaf is een handig mobiel, verstelbaar handlingtafeltje. Een tafeltje waarop een doos past en dat op ergonomische werkhoogte ingesteld kan worden.
 

"Nu staat zo’n doos vaak nog op de grond en moeten mensen bukken. Ik heb het tafeltje ontdekt bij een vestiging van Caterpillar in Engeland. Een andere vestiging in Italië heeft er inmiddels ook vier

besteld. Zo leren we van elkaar", aldus Schwering.
 

Onder de indruk

Inmiddels hebben de andere Europese magazijnen van Caterpillar ook het nodige geleerd van de vestiging in Breda, die op 28 oktober werd uitgeroepen tot Veiligste Magazijn van Nederland. "Een paar managers uit de top van het bedrijf zijn langs geweest. Die waren zo onder de indruk, dat ik van de vice-president opdracht heb gekregen om een presentatie over onze veiligheidsoplossingen aan alle Europese vestigingen van Caterpillar te geven." Over belangstelling hadden de winnaars van vorig jaar sowieso niet te klagen. Er verschenen publicaties in diverse media. Verschillende mensen reisden af naar Breda om het Veiligste Magazijn met eigen ogen te bekijken. "Waaronder een bedrijf dat overweegt dit jaar deel te nemen aan de verkiezing van het Veiligste Magazijn. Dat bedrijf wilde toetsen op welke punten het nog tekort schoot en wat het nog moet doen om kans te maken."
 

Niet wegzakken

Sinds de uitreiking van de prijs op 28 oktober is er veel gebeurd. De economische crisis heeft ook het onderdelenmagazijn van SsangYong niet ongemoeid gelaten. Desondanks staat veiligheid nog altijd hoog in het vaandel bij het Bredase team van Caterpillar. "We moesten wel oppassen dat we niet wegzakten na de overwinning.
 

Met de focus op veiligheid wilden we als klein magazijn opvallen binnen het grote Caterpillar.

Dat is gelukt. Wat kun je dan nog meer presteren als dat doel is bereikt en je bent uitgeroepen tot het Veiligste Magazijn?" Die dip is er nooit echt gekomen. Integendeel, Caterpillar is voortgegaan op de ingeslagen weg. De focus ligt nu op ergonomie en op werkprocedures. Voor het aansluiten van de schrobmachine op de acculader en het openzagen van kisten zijn uitvoerige instructies opgesteld, die hoofdzakelijk visueel zijn weergegeven. "Dat werkt het best. Magazijnmedewerkers lezen geen grote stukken tekst", heeft Schwering ervaren.
  

Verstralers

Het volgende verbeterproject betreft het wegzetten van pallets op hoogte. De reachtruckchauffeurs van Caterpillar hebben daar soms moeite mee. Een camerasysteem of een hoogtekiezer was geen optie. "In overleg met Crepa, de leverancier van onze trucks, hebben we nu voor een soort verstralers gekozen. Die lampen kunnen op het dak van de trucks worden gemonteerd en vanuit de cabine worden gericht.

Daar hebben we er nu twee van besteld." Daarnaast is Schwering nog op zoek naar een stel wegende vorken voor één van de heftrucks. "Dat is ook een investering in ergonomie. Nu moeten chauffeurs afstappen en aan een handpallettruck lopen trekken", vertelt Schwering.

De supervisor van Caterpillar concludeert dat het streven naar veiligheid in de genen van het Bredase team is gaan zitten. Hij adviseert bedrijven die zich willen inschrijven voor de verkiezing het hele team daarbij te betrekken. "Je zult het met z’n allen moeten willen en er voor gaan. Niet omdat je die wedstrijd wilt winnen, maar omdat het in je genen moet zitten. Dan komt die wedstrijd vanzelf."

 

 

HEFTRUCKONGEVALLEN KOSTEN VEEL GELD

Investeren in veiligheid en ergonomie loont. Daarvan is Geert Schwering van Caterpillar overtuigd.

"Als ik ons ziekteverzuim analyseer, dan hebben we de afgelopen jaren geen enkel verzuim gehad als gevolg van een ongeval of blessure op het werk. Helemaal niets."

Niettemin heeft Schwering onlangs nog van dichtbij ervaren wat de consequenties van een ongeval kunnen zijn. Een van de magazijnmedewerkers werd onlangs op z’n brommer van achteren aangereden door een auto. Het gevolg: rugklachten en oorsuizingen. "Dat betekent dat die medewerker een tijd lang niet op het werk verschijnt, dat hij naar een arboarts moet, dat hij vervolgens langzaam weer aan de slag gaat, dat iedereen met hem wil bijpraten en dat het werktempo een stuk lager ligt. Al die tijd moet je hem wel gewoon betalen. Als je een extra uitzendkracht moet inhuren, kun je zelfs dubbel betalen. Al die kosten hebben we in ieder geval niet hoeven te maken vanwege een ongeval op de werkvloer."

Cijfers van verzekeraar Interpolis laten zien dat de kosten van een ongeval voor een bedrijf hoog zijn, hoe goed dat bedrijf ook is verzekerd. Per heftruckongeval is een bedrijf gemiddeld 900 euro kwijt aan directe kosten en 1.000 euro aan indirecte kosten, zoals stilstand van een voertuig en niet inzetbare werknemers.

Ronald van Vliet van Interpolis: "Stel dat je tien aanrijdingen per jaar hebt. Dat betekent dan 19.000 euro aan kosten. Als je een marge hebt van 5 procent, moet je dus 380.000 euro extra omzet draaien om die kosten goed te maken."

 

Reageer op dit artikel