artikel

Pragmatisme overheerst bij WMS-implementatie Deen

Warehousing Premium

Pragmatisme overheerst bij WMS-implementatie Deen

Sinds twee jaar werkt Deen Supermarkten nu met het WMS-systeem Locus. In juni schakelt de retailer uit Noord-Holland over op de nieuwe versie, Locus 2009. Dankzij de geïntegreerde functionaliteit voor voicepicking kan nu ook Deen’s diepvries-dc met dit WMS aan de slag. Trainen van de orderpickers is niet nodig, vindt Van Eck: “Je moet het niet ingewikkelder maken dan het is”.

Sinds twee jaar werkt Deen Supermarkten nu met het WMS-systeem Locus. In juni schakelt de retailer uit Noord-Holland over op de nieuwe versie, Locus 2009. Dankzij de geïntegreerde functionaliteit voor voicepicking kan nu ook Deen’s diepvries-dc met dit WMS aan de slag. Trainen van de orderpickers is niet nodig, vindt Van Eck: “Je moet het niet ingewikkelder maken dan het is”.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Deen Supermarkten   Leverancier/dienstverlener: Centric Logistic Solutions
Plaats: Hoorn  
Branche: groothandel food   Bedrijfsgrootte: groot: 400 of meer werknemers
Bedrijfstype: Retail   Datum ingebruikname: 01-06-2009
Productnaam: Locus 2009  

 

Tot twee jaar geleden hadden alle heftruckchauffeurs van Deen Supermarkten nog een dikke map in hun heftruck liggen. In die map zaten papieren met daarop alle bulklocaties in het magazijn. Elke pallet die op een bulklocatie werd weggezet, werd door de chauffeur in de map genoteerd.

 

Op gezette tijden ging de map naar kantoor, waar een meisje de mutaties verwerkte in het oude ERP-systeem. "Je kunt je voorstellen dat daarmee veel fouten werden gemaakt en dat dat veel tijd kostte", vertelt Leendert van Eck, directeur logistiek van Deen Supermarkten.

 

Flink geïnvesteerd

Sinds zijn aantreden bij Deen drie jaar geleden heeft Van Eck de logistiek flink op de schop genomen. De supermarktketen met winkels in Noord-Holland en Flevoland investeerde flink in magazijnruimte en een nieuw warehouse management systeem (WMS). Het systeem Locus van WMS-leverancier Centric vervangt de dikke mappen op elke heftruck.

 

"Locus is een bewezen systeem voor het bevoorraden van supermarkten. Het is in gebruik het meest eenvoudige, simpele hulpmiddel. Het systeem is goed in het verstrekken van de juiste opdracht op het juiste moment. Bij andere systemen is daarvoor heel veel sturing van de leiding nodig. Die kan zich nu bezighouden met andere dingen", aldus Van Eck.

 

Niet opleiden

In  november 2007 werd Locus in gebruik genomen in het dc met langzaamlopers in Beverwijk. In februari 2008 was het snellopers-dc in Hoorn aan de beurt. Het vers-dc ging tegelijk met de ingebruikname van de nieuwe hal in Hoorn in december 2008 over op Locus. Als laatste is het diepvries-dc aan de beurt, eveneens in Hoorn.

 

Opmerkelijk is dat Deen besloot om de gebruikers voorafgaand aan de ingebruikname niet op te leiden. "Je moet het niet ingewikkelder maken dan het is", stelt Van Eck. "De gebruikers moeten alleen vertrouwen krijgen in de terminals en in het werken met barcodes. Locus vertelt exact wat ze moeten doen. Als ik alle heftruckchauffeurs weken van tevoren laat meekijken, weten ze exact te vertellen waarom het systeem niet zal werken."

 

Klein projectteam

Van Eck hield het projectteam bewust klein. Naast de directeur logistiek zelf zaten drie mensen uit de dc’s en drie mensen van Centric in het team. "Met deze zeven mensen zijn we live gegaan op zondag. We hebben samen alle processen doorlopen en getest, zodat we klaar waren voor het echte werk op maandag. Toen pas zijn de gebruikers erbij betrokken."

 

Ook tijdens de implementatie zelf overheerste het pragmatisme. Van Eck wilde niets weten van uitvoerige procesbeschrijvingen en blauwdrukplannen. "Centric heeft het systeem al draaien bij verschillende supermarkten. Laat maar zien hoe jullie daar werken, heb ik ze gezegd."

 

Best practices

Uit de implementatie-ervaringen bij Schuitema, Plus en ook Hema heeft Centric vervolgens de best practices gedestilleerd, die bij Deen zijn geïmplementeerd. "Daarmee heb ik een half jaar implementatietijd bespaard", weet Van Eck.

 

Opvallend is dat Centric de ‘best practices’ die bij Deen zijn geïmplementeerd, nu heeft gebruikt voor het samenstellen van één van de drie templates in de nieuwe versie van het WMS, Locus 2009. Deze drie templates voor retail, groothandel en discrete productiebedrijven moeten het implementeren van het WMS in deze branches een stuk eenvoudiger en sneller maken.

 

Voorraad tellen

Eén punt waarop de werkwijze van Deen afwijkt van de best practices van andere Locus-gebruikers, betreft de frequentie waarmee de voorraad wordt geteld. In het langzaamlopers-dc wordt de complete voorraad elke vier weken geheel geteld, in het snellopers-dc elke twee weken en in het vers-dc zelfs dagelijks.

 

Aan het eind van elke dag stuurt Van Eck enkele medewerkers de dc’s in om met behulp van de terminals een deel van de voorraad te tellen. Ze tellen hoeveel stuks er op de aangegeven locatie staat en voeren die in, waarna het systeem automatisch de werkelijke en administratieve voorraad vergelijkt.

 

Onbetrouwbaar

"Anderhalf uur tellen per dag levert efficiency voordelen op voor het werk van de orderpickers en de heftruckchauffeurs", verklaart Van Eck het waarom van het vele tellen. "Als we dat niet doen, wordt de voorraad heel snel onbetrouwbaar."

 

De logistiek directeur illustreert zijn opvatting met een voorbeeld. Als regel hanteert Deen dat een picklocatie moet worden aangevuld zodra er nog maar vijf colli liggen. "Wat nu als er geen vijf, maar tien colli liggen? Dan moet de chauffeur een keuze maken of hij wel of niet moet aanvullen. Als er geen vijf maar nul colli blijken te liggen, kunnen we niet picken. Dat soort situaties wil ik voorkomen."

 

Rapportagemodule

Voor de aansturing van de medewerkers beschikt Deen over overzichtelijke schermen. Die laten real time zien wat de stand van zaken is, van het aantal reeds gepickte orders tot het aantal nog uitstaande orders. De schermen laten exact zien welke medewerker even niets te doen heeft en bijvoorbeeld elders ingezet kan worden.

 

Eén tekortkoming trof Van Eck aan in Locus: de rapportagemodule. "Dat zijn de puntjes op de i: de informatieverschaffing aan de leiding. Op dat gebied hebben we een stukje maatwerk laten bouwen." Deen gaat voor dit stuk straks de rapportagetool van Qlikview gebruiken. Met deze tool kan Van Eck zelf analyses maken en bijvoorbeeld de leverprestaties per filiaal in de gaten houden.  

 

Picken met stickers

Het orderverzamelen gebeurt met behulp van stickers. Voordat een orderpicker aan de slag gaat, haalt hij bij de printer een lijst met stickers op. Op elke sticker staat het product dat moet worden gepickt, de picklocatie en het aantal stuks. Die stickers zijn geprint in optimale loopvolgorde.

 

Barcodescanning is minder efficiënt dan picken met stickers, stelt Van Eck. "En als we eens een pickfout maken, is dat niet heel erg ernstig. Al onze winkels worden dagelijks bevoorraad. Een fout is dus snel te herstellen", aldus Van Eck.

 

Voicepicking

Met implementatie van het WMS in het diepvries-dc heeft Deen speciaal gewacht op de nieuwe versie van het WMS, Locus 2009. Die versie biedt voor het eerst volledig geïntegreerde functionaliteit voor voicepicking. Van Eck is hoopvol over deze techniek in het vries-dc, waar nog gewerkt wordt met picklijsten. "Stickeren werkt daar niet omdat de stickers niet goed plakken. En barcodescanning is dus minder efficiënt."

 

Als de ervaringen in het diepvries-dc gunstig zijn, overweegt Van Eck ook in andere dc’s over te stappen op voicepicking. "Ik wil eerst ervaring opdoen. Als dat goed bevalt, kunnen we in de andere dc’s dankzij de nieuwe versie met één druk op de knop overschakelen op voicepicking."

 

Upgrade

In juni moet de nieuwe versie van Locus draaien in het diepvries-dc. Over de daaraan voorafgaande noodzakelijke upgrade maakt Van Eck zich geen zorgen. "De manier van werken zit dus al in die nieuwe versie. Dat moet een upgrade relatief gemakkelijk maken."

 

Tot nu toe is Deen uiterst tevreden over Locus. De cijfers geven daar aanleiding toe. In het langzaamlopers-dc is de productiviteit na invoering met 30 procent gestegen, in het snellopers-dc met 10 procent.

 

Minder weggooien

In het vers-dc is vooral de kwaliteit van de operatie met sprongen gestegen. "We gooien nu tachtig procent minder versproducten weg omdat de houdbaarheidsdatum overschreden dreigt te worden."

 

De verbeteringen zijn in de operatie duidelijk zichtbaar, stelt Van Eck. "De heftruckchauffeurs werken nu veel gestroomlijnder. Daarnaast hebben we minder mensen op kantoor nodig. En het systeem geeft meer houvast. We kunnen nu gemakkelijker besluiten om ergens minder mensen in te zetten."

 

Zie ook artikel in T+O Warehousing, mei 2009.

 

Reageer op dit artikel