artikel

Pluripharm investeert in geautomatiseerde afhandeling herhaalrecepten

Warehousing Premium

Pluripharm investeert in geautomatiseerde afhandeling herhaalrecepten

Farmaceutische groothandel Pluripharm bouwt momenteel een volledig geautomatiseerde Central Filling omgeving voor het sorteren en verpakken van herhaalrecepten. Het nieuwe concept biedt voordelen voor alle schakels in de logistieke keten. De grote impact kan volgens commercieel directeur Niels Mustert zelfs leiden tot een cultuuromslag in de farmacie.

Farmaceutische groothandel Pluripharm bouwt momenteel een volledig geautomatiseerde Central Filling omgeving voor het sorteren en verpakken van herhaalrecepten. Het nieuwe concept biedt voordelen voor alle schakels in de logistieke keten. De grote impact kan volgens commercieel directeur Niels Mustert zelfs leiden tot een cultuuromslag in de farmacie.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Pluripharm   Leverancier/dienstverlener: 0
Plaats: Alkmaar  
Branche: farmaceutische industrie   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Groothandel   Datum ingebruikname:
Productnaam: Central Filling  

Sinds de invoering van de nieuwe Zorgverzekeringswet in 2006 staan de kosten in de farmacieketen meer en meer onder druk. Met de bouw van een volledig geautomatiseerde Central Filling omgeving krijgt de farmaceutische groothandel Pluripharm uit Alkmaar een nieuw wapen in handen in de strijd voor efficiencyvoordeel.
    

Met deze systemen worden de herhaalrecepten voor apotheken verwerkt. Tot nu toe gebeurde dat in de apotheken zelf, door duurbetaalde apothekersassistenten. "Door die logistieke activiteit een schakel terug in de keten te leggen, ontstaan er voordelen voor alle partijen", stelt commercieel directeur Niels Mustert van Pluripharm. "Als wij de herhaalrecepten voor meerdere apotheken verzorgen, kan dat dankzij de schaalgrootte een stuk efficiënter en dus ook voordeliger. Het kostenvoordeel loopt op tot wel 30 procent. De apotheek hoeft bovendien minder voorraad aan te houden en heeft meer tijd en handen vrij aan de balie, zodat de klant uiteindelijk ook sneller en beter is geholpen."
  

Central Filling wordt in Alkmaar ondergebracht in een nieuw bedrijf: PluriPack. Binnen het bestaande bedrijf is een nieuwe hal herrezen, waar vanaf komende zomer de central filling activiteiten plaats hebben. Het concept zelf is niet helemaal nieuw. Een vergelijkbaar idee wordt toegepast bij Apotheek Zorgvuldig in Zwolle. "We zijn met hen ook een strategische samenwerking aangegaan, waardoor we maximaal profiteren van hun knowhow en ervaring", vervolgt Mustert.

  

Speciale robots

Het hart van Central Filling wordt gevormd door speciale robots. In geconditioneerde ‘ladekasten’ verzorgen deze de opslag en het orderpicking van de herhaalrecepten. De producten worden intern (vanuit Pluripharm) geleverd en letterlijk op een lopende band gestort. De robot pakt de doosjes vervolgens één-voor-één op, scant ze en plaatst ze op een willekeurige locatie in de ladekast. Het systeem onthoudt voor alle producten de coördinaten en koppelt deze informatie vervolgens aan de orderinformatie voor een bepaalde patiënt.
   

Zodra een order, inclusief bestickering, compleet is, wordt deze in een gesealde zak in een apotheekgebonden krat gedeponeerd. Als alle orders voor een apotheek klaar zijn, wordt het krat afgeleverd bij die betreffende apotheek, waar dus een complete sorteerslag komt te vervallen.

"Juist door te kiezen voor die robots zijn we in staat om het verwerken van de herhaalrecepten zo voordelig te verzorgen. Je hebt geen variabele kosten en – nog belangrijker – een robot is niet ziek, vermoeid of op vakantie. Een continu proces is daarmee gewaarborgd", stelt supply chain manager Guy Kerstens.

  

Cultuuromslag

Het is de vraag hoeveel herhaalrecepten op de nieuwe afdeling verwerkt zullen worden. Een normapotheek bestelt op jaarbasis ongeveer 100.000 receptregels. Circa 80 procent daarvan betreft herhaalmedicatie. Van die tachtig procent is ongeveer de helft niet geschikt voor Central Filling. "Dan moet je denken aan opiaten, gekoelde producten en te grote verpakking", legt Kerstens uit. Jaarlijks blijven er dan toch nog ongeveer 40.000 receptregels per apotheek over.
  

Met het bestaande klantenbestand van meer dan150 apotheken is er dan ook meer dan voldoende potentie, aldus Niels Mustert: "Het eerste jaar verwachten we 30 tot 40 klanten op Central Filling." Daarbij is het overigens wel afwachten of die klanten volledig of gedeeltelijk kiezen voor de nieuwe dienstverlening. Mustert: "Apothekers zullen niet meteen en mass gebruik maken van de dienst, omdat dit toch een compleet nieuwe manier van werken is, met verregaande gevolgen voor de personele bezetting in de apotheek. Ik durf zelfs te spreken van een cultuuromslag."
 

De commercieel directeur verwacht dat de interesse voor Central Filling fors groeit zodra de apotheken gewend zijn aan het nieuwe concept. "Het belangrijkste in onze branche blijft de beschikbaarheid van producten en de kwaliteit van je dienstverlening. En die elementen zijn beide gebaat bij dit concept", besluit Mustert.

 

Auteur: Mark Dohmen

Reageer op dit artikel