artikel

Lagotronics professionaliseert via WMS

Warehousing Premium

Lagotronics professionaliseert via WMS

Lagotronics, onder andere leverancier van LED-verlichting en LED-technologie koppelde een warehousemanagement systeem van LogiFact dat is gebaseerd op SAP aan een ERP van Microsoft. Hatim Belebouh, bij Lagotronics verantwoordelijk als hoofd logistiek, keek lang uit naar de mogelijkheden die de implementatie met zich mee bracht.

Lagotronics, onder andere leverancier van LED-verlichting en LED-technologie koppelde een warehousemanagement systeem van LogiFact dat is gebaseerd op SAP aan een ERP van Microsoft. Hatim Belebouh, bij Lagotronics verantwoordelijk als hoofd logistiek, keek lang uit naar de mogelijkheden die de implementatie met zich mee bracht.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Lagotronics   Leverancier/dienstverlener: Logifact Group
Plaats: Venlo  
Branche: overige industrie   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Productie   Datum ingebruikname:
Productnaam:  

Hoofd logistiek Belebouh keek naar eigen zeggen al naar een goed warehousemanagement systeem uit sinds het moment dat hij bij Lagotronics in dienst kwam als exportmanager. Nu het bedrijf van twintig man personeel vijf jaar geleden is doorgegroeid tot een onderneming met zeventig werknemers, heeft hij de beschikking over een systeem dat hij mede zelf heeft geselecteerd en geïmplementeerd. Het betekende een hele verandering voor Belebouh en de werknemers van Lagotronics op verschillende afdelingen binnen het bedrijf. Een appeltje-eitje implementatie was het zeker niet, de uitrol van de warehousemanagement oplossing. Bittere noodzaak was het gebruik van een volwassen WMS wel, want Lagotronics groeide hard de laatste jaren. "Ik heb flink mijn best moeten doen om dit systeem hier te krijgen, het systeem was nodig om de logistiek van dit bedrijf naar een hoger niveau te tillen." Dat de zaken professioneler worden aangepakt blijkt ook al uit het feit dat de afdeling export en afdeling magazijn nu logistiek centrum is gaan heten", aldus het hoofd logistiek.

 

Eerst ERP dan WMS

Lang duurde de zoektocht naar een geschikt WMS. Er werd gekozen om eerst een ERP aan te schaffen zonder WMS, dat vanaf de zomer van 2004 in gebruik is. Vanaf 2006 is er ook serieuzer gekeken naar mogelijke WMS-oplossingen. "We hebben destijds al een globaal EAN-RF rapport laten maken. Eind 2007 zijn we overgegaan tot het oriënteren en selecteren van WMS-leveranciers en hebben we vier oplossingen bekeken. Begin 2008 zijn we alle processen goed op papier gaan zetten, de blauwdruk zeg maar en in de zomer van 2008 ging de implementatie van start." Soepeltjes verliep de communicatie tussen de eerste implementatiepartner van het WMS en de ERP-leverancier niet. "Ik heb als gebruiker echt moeten bemiddelen tussen de twee leveranciers omdat de chemie ontbrak tussen beide partijen. Uiteindelijk zijn we van ERP-implementatiepartner geswitcht en hebben we gekozen voor een partij die wat meer service naar ons toe kon garanderen en wat beter bij ons past."

 

Voorraadregistratie

In het ERP van Microsoft, Dynamics NAV, was het volgens Belebouh alleen mogelijk om de voorraad te registreren. Belebouh: "Het WMS-systeem benadert daarentegen de voorraad vanuit het locatiebeheer en niet vanuit het artikelbeheer. Daarmee zijn wij in staat om meerdere locaties per artikel te hanteren. Het verplicht bovendien aan de logistieke medewerker om artikel op te boeken, zoals inkooporders, verkoop- en projectretouren etc., met vermelding en scanning van de nieuwe locatie. Dit beperkt foutgevoeligheid, zoektochten naar artikelen en zorgt voor een correcte en actuele voorraadregistratie."

 

Logistieke bottlenecks

Logistieke zaken afhandelen via het ERP kende volgens het hoofd logistiek nog een aantal andere bottlenecks. "Zo wilden we af van de papieren uitgifte van projecten." Materiaaluitgifte werd voor de implementatie van het WMS geregistreerd via handgeschreven uitgifteformulieren en later in het ERP-systeem geboekt. "Door de aanschaf van de RF-scanners kunnen we real-time boeken op de juiste kostenpost en vermijden we zowel leesfouten van onduidelijke handschriften als tijdelijk niet-actuele voorraad. Met dit laatste bedoel ik de tijd tussen materiaaluitgifte en het boeken op de juiste kostenpost."

 

Selectief toegang tot systeem

In de situatie voor de implementatie waren medewerkers van de afdelingen verkoop, inkoop en administratie in staat om via het ERP systeem en zonder tussenkomst van het logistiek centrum voorraad in en uit te boeken. "Door het WMS in een ander systeem onder te brengen en alleen de logistiek medewerkers hier toegang tot te geven kon er in het ERP alles geblokkeerd worden wat met voorraad boeken te maken heeft en kan er verantwoord met het voorraadbeheer om worden gegaan", is althans mijn mening.

 

Beheren voorraad

Belebouh noemt het correct kunnen beheren van voorraden het belangrijkste argument voor de implementatie van het WMS, samen met tijdwinst in voorraadbewegingen en de beperking van de foutgevoeligheid. Het kunnen werken met radio frequency (RF) was ook een item dat meespeelde bij de selectie van het uiteindelijke systeem. Waarom Lagotronics voor de LogiFact oplossing heeft gekozen? Belebouh: "Omdat we daar het beste gevoel bij hadden."

Reageer op dit artikel