artikel

Leasen van magazijnsystemen

Warehousing Premium

Het leasen van een heftruckvloot of magazijn is al lang de normaalste zaak van de wereld. Minder bekend is dat deze financieringsvorm ook mogelijkheden biedt bij softwareoplossingen zoals WMS en TMS en in mindere mate voor (automatische) magazijnsystemen. “Bijna alles is te leasen, mits bedrijven maar kredietwaardig zijn.”

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 20 februari 2009.

Gerenommeerde magazijninrichters zoals Vanderlande en Schäfer zeggen dat het leasen van een geautomatiseerd magazijnsysteem mogelijk is, maar benadrukken tegelijk dat er de nodige haken en ogen aan zo’n oplossing zitten. “Dat is toch een lastig verhaal. De vraag is wat de restwaarde van een installatie na de leaseperiode is. Bovendien moet je ook een nieuwe klant zien te vinden die zo’n specifiek systeem wil gebruiken in hetzelfde gebouw. Verplaatsen kost namelijk veel geld. Je kunt je daarom dus afvragen of lease wel zo verstandig is”, zegt Jan van der Velden, manager distribution systems bij Vanderlande Industries.
  

Van der Velden vindt leaseconstructies meer geëigend voor logistiek vastgoed doeleinden. “Daar worden door partijen als Prologis toch magazijnen gebouwd voor algemene doeleinden waardoor ze makkelijker ondergebracht kunnen worden in allerlei overkoepelende leaseconstructies.”

Helemaal afwijzend tegenover lease staat Vanderlande volgens Van der Velden niet als een klant er naar vraagt. “We doen het zelf niet, we helpen een klant wel bij het vinden van de juiste partij die wil financieren. We kijken ook met een klant of lease zin heeft als bijvoorbeeld blijkt dat een systeem over langere termijn een hogere restwaarde behoudt dan is er zeker wat te regelen met een partij die een financieel voorschot wil geven.”
   

Concreet denkt hij dan aan partijen als Amstel Lease en Lage Landen die interessant zijn om mee in zee te gaan. “Ik moet daarbij wel zeggen dat de banken, die aan deze leasemaatschappijen gelieerd zijn, door de economische crisis minder snel geneigd zijn om geld beschikbaar te stellen voor de specialistische magazijnsystemen die wij produceren.”
  

Bij Vanderlande concurrent Schäfer is lease wel mogelijk, maar komt het niet vaak voor. “Vier jaar geleden hebben we een traject voor een magazijnsysteem gefinancierd door middel van lease. We zijn voor deze constructie wel op verschillende manieren aangevlogen, omdat het toch een complex proces is waarbinnen je als leverancier toch niet al te grote risico’s wilt lopen”, zegt Robert Verhoeven, sales manager bij Schäfer.

“Een van de eisen was dat de klant het magazijnsysteem na afloop van het leasecontract zou overkopen van de geldver–strekker. Dat was een belangrijke voorwaarde, want het leasen van een magazijnsysteem is even wat anders dan het leasen van een auto die een bedrijf na de periode gemakkelijk van de hand kan doen.”
 

Net als Van der Velden vindt Verhoeven dat lease van complexe geautomatiseerde magazijnsystemen een lastige zaak is.

Verhoeven: “Hoe complexer het systeem, hoe moeilijker het wordt. Zeker als er nog een zeer uitgbreid WMS-pakket boven hangt dat over het algemeen customised is, en een zeer hoge waarde vertegenwoordigt.” Met instapmodelletjes, bijvoorbeeld een plateauliftje voor een orderpickstation, zie ik bijvoorbeeld wel mogelijkheden op het gebied van leasing en dat gebeurt in de praktijk ook al.”

Ambities om als een soort leasemaatschappij op te treden, heeft Schäfer niet. “Stel dat een klant ons vraagt of we willen fungeren als leasemaatschappij, dan adviseren we hem toch om advies te vragen bij zijn huisfinancier of een derde partij te betrekken bij de financiering.”
   

Economische crisis

Verhoeven ziet wel dat als gevolg van de huidige economische crisis het aanlokkelijk wordt voor bedrijven om bij de inrichting van hun warehouses te kiezen voor bijvoorbeeld leaseconstructies. “Voor een retailer is het interessant als hij, door te investeren in een geautomatiseerd magazijnsysteem, zijn aantal magazijnen kan terugbrengen van drie naar een. Dat is vooral in deze moeilijke tijden uit kostenbesparingsoogpunt zeker het overwegen waard.”
  

Amstel Lease, een volledige dochter van ABN AMRO, is een van de grootste leasemaatschappijen in Nederland die zich toelegt op zowel operationele als financiële lease van zo’n beetje al het materieel dat het logistieke proces kan vergemakkelijken. “Wat we leasen varieert van heftrucks tot en met complete logistieke warehousingsystemen. Amstel Lease heeft complete distributiecentra geleaset, inclusief materieel en installatie, van internationale en nationale postoderbedrijven en logistiek dienstverleners”, legt Robert Jan Engel van Amstel Lease uit.
  

Banken kritischer

Amstel Lease merkt dat de economische crisis ook zijn sporen nalaat in de lease-activiteiten van bedrijven. “We zien sinds eind vorig jaar dat banken veel kritischer zijn als wij voor bedrijven een aanvraag indienen voor financiering van bedrijfsmiddelen. Er wordt vooral extra goed gekeken naar de cashflow en de kredietwaardigheid”, zegt Robert Jan Engel.

Vooral aanvragen van logistiek dienstverleners en transporteurs worden met de nodige argwaan behandeld door banken, stelt Engel. “Dat komt doordat in die hoek de afgelopen maanden de grootste klappen zijn gevallen. Op financiering van deze bedrijven zijn banken op dit moment niet echt dol, want het kan extra risicovol zijn. Bij aanvragen van logistiek dienstverleners kijken banken extra kritisch of ze de regels naleven en of hun balans wel in orde is.”
  

Toch benadrukt Engel dat lease, in plaats van geld lenen, van logistiek materieel in deze crisistijd een interessante optie is. “Als een gezond bedrijf bij ons zijn bedrijfsmiddelen leaset dan krijgt hij die namelijk in de meerderheid van de gevallen voor honderd procent gefinancierd. Als je bij banken aanklopt met een investeringsvraag, dan krijg je vaak maar zestig tot zeventig procent vergoed.” Een bijkomend voordeel is volgens Engel dat bij de lease van bedrijfsmiddelen deze financiering is afgestemd op het economische levensduur en dat het werkkapitaal van een bedrijf onaangetast blijft.
   

Engel: “Als je als logistiek dienstverlener een goede business case hebt, is er veel mogelijk. Nu investeren in nieuwe technologie zorgt dat je efficiënter gaat werken. Dat leidt weer tot nieuwe klanten en kan bovendien zorgen voor een enorme voorsprong op je concurrentie.”

Amstel Lease houdt zich binnen de specialisatie Transport en Logistiek voornamelijk bezig met de lease van ‘tastbare’ bedrijfsmiddelen voor inzet in bijvoorbeeld een warehouse. Aan investeringen in alleen logistieke softwarepakketten als WMS, TMS of ERP waagt de onderneming zich niet snel. Engel: “Dat is niet onze core business en meer iets voor gespecialiseerde IT dienstverleners.”
  

Lease software

IT-dienstverlener Econocom biedt, als een van de weinige bedrijven in Nederland, wel financieringsmogelijkheden voor software. De volledig onafhankelijk opererende en beursgenoteerde dienstverlener be- gon 25 jaar geleden met de financiering van hardware en heeft dat inmiddels uitgebreid met software en diensten. “Wij bieden totaaloplossingen binnen verschillende marktsegmenten, waaronder de transport en logistieke sector. Elk marktsegment heeft haar eigen kenmerken en aandachtspunten. Door onze kennis en expertise binnen deze marktsegmenten uit te breiden, is het mogelijk om oplossingen te bieden die aansluiten bij de markt- of bedrijfskarakteristieken”, legt Marijn Rijk, account manager bij Econocom uit. Voor de transporten logistieke sector leaset Econocom ook ERP en warehousemanagement pakketten. “Het is tevens mogelijk om een lease–overeenkomst af te sluiten voor de aanschaf van boordcomputers en de daaraan gerelateerde software, waarbij de klant wel vrijheid behoudt in zijn leverancierskeuze. Voor financieel gezonde bedrijven zijn er dus nog steeds voldoende leasemogelijkheden”, aldus Rijk.

‘GA DINGEN NIET VERSNIPPERD FINANCIEREN’

Het ING Economisch Bureau heeft een handleiding uitgegeven voor de sector transport en logistiek. Hierin staat een uitleg waarop de bank let bij kredietaanvragen.

De bank erkent dat het in deze tijden van economische tegenwind lastig is om een financiering te krijgen. “Bedrijven zijn vaak in de veronderstelling dat er door deze crisis geen geld meer valt te lenen. Dit is onzin, want onze voorwaarden voor een lening aan een logistiek bedrijf zijn nog altijd hetzelfde als die van pakweg twee jaar ge–leden. We kijken vooral naar de cashflow, want dat is de brandstof voor continuïteit”, zegt Machiel Bode, sector–manager Transport & Logistiek bij de ING Bank.

Bij de aanvraag van een –krediet voor de aanschaf van zaken als intern transport–materieel, magazijnsystemen en de daar bijbehorende software geeft Bode het advies om deze zaken niet afzonderlijk te financieren. “Ga niet versnipperen, maar maak er een bedrijfsmatige project–financiering van bijvoorbeeld je onroerend goed die je vervolgens weer onderverdeelt in een aantal modaliteiten voor de financiering van intern transport materieel, magazijnstellingen en software. Door te kiezen voor deze financieringsvorm heb je ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld het intern transport materieel onder te brengen bij een leasemaatschappij die gelieerd is aan de bank waarbij je je financiering regelt”, aldus Bode.

Op www.ing.nl is meer informatie terug te vinden over de publicatie: Waar let een bank op bij een kredietaanvraag?

 

Reageer op dit artikel