artikel

Daglicht in het magazijn

Warehousing

Daglicht is goed voor de mens. Bij daglicht voelen we ons prettiger, maken we minder fouten en zijn we vaak ook productiever. Logisch dus dat magazijnen graag investeren in daglichtsystemen. En ook hier geldt: voor niets gaat de zon op.

Daglicht in het magazijn
EPS

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in T+O Warehousing op 11 maart 2009.

In Hengelo bouwt Electromach een gloednieuwe bedrijfsruimte, met op het dak het SunTracker-daglichtsysteem. “Het revolutionaire zit ‘m in het feit dat dit, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een lichtstraat of –koepel, een áctief systeem is. Daardoor haalt het systeem gedurende het gehele jaar tot drie keer meer daglicht naar binnen dan een passief daglichtsysteem”, legt Freek Hazejager uit. Hazejager is directeur van importeur EPS daylight Holland uit Wijk bij Duurstede. Op het dak komen 108 SunTrackers.
 

Een passief systeem laat daglicht eigenlijk pas toe wanneer het zonlicht erop schijnt. In ons land gaan de meeste zonnestralen echter over de systemen heen, waardoor ondersteuning met kunstlicht vaak nodig is.

De SunTracker maakt gebruik van drie spiegels, die altijd naar d

LICHT LUCHT OP

Onvoldoende (dag)licht is regelmatig oorzaak van vermoeidheid bij werknemers. Dat werkt fouten of ongelukken in de hand. Uit een onderzoek dat de Technische Universiteit in Ilmenau (D) enkele jaren geleden uitvoerde, blijkt dat prestaties van magazijnmedewerkers beduidend beter worden als het lichtniveau toeneemt van 100 naar 600 lux. Uit het onderzoek bleek dat de productiviteit bij sorteerwerkzaamheden en magazijnwerkzaamheden toenam met vijf procent. De foutreductie bedroeg bij de genoemde werkzaamheden respectievelijk 12 en 11 procent.

e zon gericht staan. Daardoor wordt het licht naar binnen gehaald; ook dat licht dat bij conventionele systemen verloren gaat. “Daardoor is de lichtopbrengst binnen groter en hoeft het kunstlicht minder vaak aan”, vervolgt Hazejager. De verlichting kan volgens hem, bij gewone werktijden, 75 procent van het jaar uit.
 

Meer licht

Dat die winst inderdaad groot is, bevestigt René Stahlie, mededirecteur van Stagro Hydraulics uit –Rotterdam. Toen de specialist in hydraulieksystemen twee jaar geleden verhuisde naar een nieuwe locatie, koos Stagro voor het SunTracker-systeem. In totaal werden 20 koepels geïnstalleerd.

Het systeem bij Stagro is voorzien van een schakelaar. Zodra de lichtopbrengst op de werkvloer boven een bepaald punt komt, gaat de helft van de TL-verlichting automatisch uit. “Dat is het grootste deel van de tijd het geval en dat scheelt ons aanzienlijk op de elektriciteitsrekening”, aldus Stahlie. Hoe groot de winst op de energierekening exact is, kan hij niet –aangeven, omdat vergelijkings-materiaal ontbreekt.
 

Minder hitte

René Stahlie legt uit dat de lichtkoepels niet de eerste keus waren: “Eigenlijk wilden we een lichtstraat in de hal plaatsen. Dat hadden we op onze vorige locatie immers ook. Die lichtstraat had echter een groot nadeel: het werd ’s zomers snikheet op de werkvloer. De hitte was soms echt ondraaglijk en dat ging logischerwijs ten koste van de productiviteit.”

Twee zomers verder weet Stahlie uit eigen ervaring dat de Sun- Tracker ook op dit gebied grote voordelen biedt: “Je merkt dat de productiviteit nu ook op warme dagen een stuk hoger ligt. Ik schat zelfs zo’n 20 tot 30 procent hoger.”
 

Die laatste winst is een direct gevolg van de compacte maatvoering van het SunTracker-systeem. In vergelijking met een lichtstraat heeft dit systeem een vijf keer zo kleine opening nodig. “Waar bij een conventionele lichtstraat bijvoorbeeld honderd vierkante meter dak verdwijnt, kun je bij de SunTracker volstaan met twintig vierkante meter”, weet Hazejager. En omdat de isolatie-eigenschappen van een dak vele malen beter zijn dan die van een lichtkoepel of lichtstraat, neemt de totale isolatiewaarde dus toe. Uit berekeningen van het Groningse advies- bureau Energy Vision blijkt dat de energiebesparing oploopt tot 25 procent als er in plaats van een lichtstraat wordt gekozen voor de SunTracker.

 

Reageer op dit artikel