artikel

Techniek fleetmanagement maakt meer mogelijk

Warehousing

Wanneer je echt weet wat de prestaties zijn, kun je zinvol werken aan verbeteringen zoals een hogere efficiëntie en betere veiligheid. Diverse vlootbeheersystemen bieden de sleutel tot dit succes.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in T+O Heftrucks op 1 februari 2009.

 

De introductie van Toyota I¢Site is het moment om de stand van zaken in de markt te peilen.
Vrijwel elke leverancier van intern transportmiddelen biedt de mogelijkheid om de toegang tot de trucks beter te regelen dan met de contactsleutel. PINcodes, smart keys of cards, in feite hoeft ongeautoriseerd gebruik niet voor te komen. Het is dus goed te regelen om te weten wi de truck gebruikt.

Maar geldt dat ook voor het meten van de daadwerkelijke inzet? Ja! Dankzij geavanceerde elektronica is elk draaiuur nauwkeurig te volgen en onder te verdelen in rij- en hefuren. Kennis hierover kan helpen bij het bepalen of de truck zinvol wordt ingezet. Voorts zijn er mogelijkheden om schades te voorkomen door het meten van aanrijschades.
 

Grotere aanbieders zoals MotracLinde, Jungheinrich als Still hebben vlootbeheersconcepten waarbij ze gebruik maken van dergelijke systemen. Er zijn ook diverse merkonafhankelijke oplossingen. T+O Heftrucks vroeg naar de actuele stand van zaken.
 

BLANKEN CONTROLS

Blanken Controls biedt verschillende –registratiesystemen voor hef- en magazijntrucks. Het meest eenvoudige is UsageManager; een systeem dat niets meer en niets minder doet dan het meten van gebruikswaarden als bedrijfsuren en de conditie van de tractiebatterij. Bekender is de ImpactManager (voorheen Shockswitch); een systeem dat onder andere schokken detecteert. ImpactManager wordt geleverd mét of zonder toegangscontrole. “Hoewel een uitvoering zonder toegangscontrole steeds vaker uitzondering dan regel is”, weet Peter van Buren. In 2008 waren niet meer dan 50 stuks van de ruim 900 units die in de markt zijn gezet niet uitgerust met toegangscontrole.
 

Blanken Controls levert ook StartManager; een systeem dat vrijwel identiek is aan ImpactManager, maar dan zonder de schokregistratie. Het wordt vaak toegepast bij kleinere magazijntrucks. “Een begrijpelijke beslissing, maar eigenlijk een verkeerde”, stelt Van Buren. “Juist de kleinere trucks, zoals stapelaars en elektropallettrucks, zijn onderhevig aan veel indirecte schade. Ze vertonen eerder en meer slijtage. Die verborgen schade komt met schokregistratie eerder aan het licht, waardoor er op middellange termijn forse kostenbesparingen geboekt kunnen worden.”
 

Het meest uitgebreide systeem is EquipManager; een compleet Blackbox systeem dat – naast schokregistratie en toegangscontrole – bijvoorbeeld ook een safetycheck biedt. Tijdens die check moet de chauffeur een aantal vooraf gekozen en geprogrammeerde vragen via een display beantwoorden voordat hij de truck überhaupt kan starten.
 

Bij de groeiende belangstelling voor –registratiesystemen vallen Van Buren twee dingen op: gebruikers hebben behoefte aan eenvoud (80 tot 85 procent wil alleen weten wie er heeft gereden en wat er is gebeurd) en kiezen steeds meer voor draadloze communicatie. Het afgelopen jaar koos circa 35 procent van de klanten voor WiFi; in 2004 was dat nog geen 5 procent.

Meer info: http://www.impactmanager.eu/.

  

GROOTJEBBINK MOBILE SAFETY TECHNOLOGY

GrootJebbink Mobile Safety Technology is een van de pioniers op het gebied van registratie- en toegangsystemen voor heftrucks in Nederland. In 1996 introduceerde het bedrijf de TruckLOG. Van dat systeem zijn sindsdien circa 1.000 stuks geleverd in ons land. In heel Europa zijn ongeveer 30.000 systemen geleverd. –Tegenwoordig biedt GrootJebbink ook het in eigen beheer ontwikkelde GJ Smart Access.
 

Beide systemen registreren het rijgedrag van de heftruckchauffeur. “Wij hebben het bewust niet over schaderegistratie, omdat we juist schades proberen te voorkomen”, legt directeur/eigenaar Eric Groot Jebbink uit. “De systemen registreren het rijgedrag van de chauffeur en koppelen de informatie terug.”

GrootJebbink zag de vraag naar registratie- en toegangsystemen fors stijgen. Alleen al in 2008 werd een verdubbeling van het aantal units bereikt. “Vooral Amerikaanse ondernemingen investeren in veiligheid. Maar ook andere bedrijven letten meer op de kosten. Een efficiënte inzet van een heftruckvloot kan dan goed geld opleveren. Het verzamelen van informatie wordt dus voor meer bedrijven belangrijk”, weet Eric Groot Jebbink.
 

Hij waarschuwt dat alleen een investering in de systemen niet het gewenste –resultaat levert. “Een organisatie moet spelregels hebben én handhaven; anders heb je niets aan deze systemen. Je ziet vaak dat meer complexe systemen moeilijker te handhaven zijn. Met een basic registratie- en toegangsysteem leg je een solide basis voor een veilige en efficiënte inzet van je trucks.” Om de handhaving van registratiesystemen voor gebruikers te vereenvoudigen, ontwikkelt GrootJebbink Mobile Safety Technology momenteel een web-based applicatie.

Meer info: http://www.grootjebbink.nl/
  

CREPA

Zes jaar geleden bracht importeur Crepa het Easykey-systeem naar Nederland. Het systeem werd ontwikkeld voor het –registreren van schades, maar biedt ook functionaliteiten als toegangscontrole en het automatisch uitschakelen van de truck bij geen gebruik. Daarnaast biedt het systeem een overzicht van de inzet van trucks en inzicht in batterij-laadtijden en –wissels.

Het registreren van schades gebeurt door zowel een G-krachten sensor als een –microfoon. “Een unieke combinatie”, stelt Rob de Greef van Crepa. “De microfoon registreert geluidsgolven, die na een aanrijding ontstaan. Doordat Easykey zowel geluidsgolven als G-krachten registreert, is het systeem veel nauwkeuriger.”
 

Easykey is bovendien een universeel, merkonafhankelijk systeem. De Greef: “De units zijn te gebruiken op elk merk en op elk type truck en gaan tien tot vijftien jaar mee. Je koopt dus een investering, die je ook kunt gebruiken op de volgende trucks. Ook al hebben die trucks een andere kleur.”
 

Afgelopen jaar is de software van Easykey vernieuwd. De nieuwe software biedt onder andere een uitgebreide –rapportagegenerator en een onderhoudsplanner, waarbij de gebruiker de keuze heeft tussen onderhoud naar bruto of –effectieve uren.

Ook Crepa merkt een groeiende belangstelling in de registratiesystemen. Volgens De Greef neemt de vraag jaarlijks met 50 procent toe. Klanten komen daarbij uit diverse branches. Tot nu toe werden in Nederland volgens Crepa ongeveer 3.000 units van het Easykey-

systeem geleverd. De grootste afnemer is FloraHolland in Naaldwijk.

Meer info: http://www.crepaparts.nl/

 

Reageer op dit artikel