artikel

Goede onderhouden heftruckoccasion laat je niet in de steek

Warehousing Premium

Regelmatig onderhoud en vakkundig gebruik verlengen de levensduur van een occasion aanzienlijk. Toch valt voor de meeste heftrucks het doek na 10 jaar of 10.000 bedrijfsuren. Vanaf dat moment wegen de kosten van reparaties en van stilstand meestal niet meer op tegen de investering in een andere truck.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in T+O Heftrucks op 1 februari 2009.


ONLINE AANBOD VAN GEBRUIKTE HEFTRUCKS

Op diverse websites worden veel gebruikte heftrucks aangeboden. Leveranciers van nieuwe heftrucks ruilen ook regelmatig trucks in en beschikken dus over een flink aanbod van occasions, die dan op hun website staan, of worden afgestoten naar de handel. Enkele occasionwebsites staan hieronder vermeld.

BMWT: http://www.bmwt.nl/  

Divers: http://www.heftruckmarkt.nl/  

Divers: http://www.supralift.nl/  

Divers: http://www.heftruck.nl/  

Divers: http://www.heftruckonline.nl/  

Duits: http://www.gabelstapler-forklift.de/  

JB. Over: http://www.heftrucks.com/

J&J Lifters: http://www.jjlifters.nl/

Logistiek.nl: www.logistiek.nl/leveranciers

MotracLinde: http://www.motraclinde.nl/  

Van der Spek: http://www.gebruikteheftrucks.nl/  

Vollebregt: http://www.vorkheftrucks.nl/  

L. van Vliet Vorkheftrucks: www.lvanvliet.nl

De medische groothandel Denteck in Zoetermeer mengt en vervaardigt ontsmettingsmiddelen voor de farmacie, tandheelkunde en gezondheidszorg. Ruim 90 procent van het assortiment is op alcoholbasis.

  
Dat verklaart de doordringende antisceptische geur die in deze medische groothandel hangt. De hygiëneregels zijn strikt. Iedereen draagt er een witte jas, pet of haarnet. Zelfs de heftrucks zien er opvallend proper uit. Dat komt echter niet omdat ze splinternieuw zijn. Al het intern transportmaterieel betreft – zonder uitzondering – gebruikte heftrucks. Die zijn allemaal geleverd door de merkonafhankelijke heftruckleverancier Van der Spek uit Waddinxveen. In totaal rijdt er een dozijn elektrische occasions rond, aangevuld met een handvol handpallettrucks.
  
De meest opmerkelijke truck in huis is een verbouwde Yale OSO 30 hoogheffende orderverzameltruck uit 1995 met vorkenhefkooi. De term rijdend intern transportmaterieel is hierop niet meer van toepassing, want de truck is door de leverancier van al zijn wielen ontdaan. Hij staat sinds 2005 stationair in een nis en wordt als elektrische goederenlift gebruikt naar de bovengelegen entresolverdieping. 
    
Samenstelling en functie

De Crown vorkheftruck heeft een sticker met 2.00 op de flank, waaruit blijkt dat het om een tweetonner gaat. Op het bijbehorende identificatieplaatje staat de officiële type-aanduiding vermeld. Het plaatje vermeldt bouwjaar 2002. Ondanks de respectabele leeftijd ziet deze truck er nog heel patent uit. De afneembare dubbele vatenklem verraadt ook zijn functie in het magazijn. Ook de twee jaar oudere Caterpillar NR2000 reachtruck oogt nog heel goed. Deze doet uitsluitend de in- en uitslag van bulkgoederen in het nieuwgebouwde palletmagazijn. Een andere vorkheftruck in het pand betreft een Still R60-20 uit 2001. Deze wordt hoofdzakelijk op het laad- en losdock ingezet voor de in- en uitslag van gepalletiseerde vaten en IBC’s.
 

Voor het intern horizontaal transport op de korte afstand staan twee Orion elektropallettrucks en een kwartet handpallettrucks van BT met bouwjaar 2006 ter beschikking. Boven op de entresolvloer treffen we een gelijknamig trio BT Maxi-stapelaars aan. Deze hanteren al het benodigde verpakkingsmateriaal voor de medische ontsmettingsproducten.
 

Motivatie

Hoofd productie Philip Koopman stelt dat Denteck sinds de oprichting in 1987 nog nooit nieuwe heftrucks heeft gekocht. In de oprichtingsfase van de onderneming was dat volgens hem puur een kostenkwestie. “Toen was nieuw intern transportmaterieel voor ons eenvoudigweg te duur”, verklaart Koopman. Dus werden het tweedehands trucks. Die occasions bevielen in de praktijk kennelijk zo goed, dat ze er in Zoetermeer tegenwoordig nog steeds op voortborduren. “Nieuwe heftrucks kopen, huren of leasen is voor ons geen absolute noodzaak gebleken, ook niet nu het ons veel beter gaat. We wilden wel betrouwbare gebruikte trucks, dus kozen we van begin af aan bewust voor bekende goed onderhouden merken met relatief weinig draaiuren”, aldus Koopman. Heftruckleverancier Van der Spek biedt volgens Koopman genoeg keuze in gebruikte heftrucks met relatief weinig draaiuren. Bovendien zit deze leverancier in dezelfde regio als Denteck en is het vertrouwen en de servicegraad naar Koopmans ervaring hoog. “Bij storingen komt er binnen de kortste keren een monteur langs om problemen te verhelpen”.
 

Veiligheidsinspectie

Eenmaal per jaar krijgen de heftrucks een onderhoudsbeurt, gecombineerd met een veiligheidsinspectie. Daar betaalt Denteck gewoon voor, want een onderhoudscontract is niet inbegrepen. Bij de aanschaf zijn wel wat extra’s bedongen, zoals nieuwe tractiebatterijen met laders en witte nonmarking banden om de magazijnvloer schoon te houden.

Reageer op dit artikel