artikel

Belangrijke punten uit de discussies

Warehousing Premium

Belangrijke punten uit de discussies

Reisleider van de RFID-tour was Jeff van Hek, die met zijn organisatie AICC veel advies- en testwerk doet op dit gebied. Hij liet vooral de deelnemers hun verhaal vertellen. Daardoor kwamen visies over uiteenlopende vraagstukken vanuit verschillende achtergronden aan bod. Lees hier zijn bevindingen na drie dagen intensief toeren door ‘RFID-land’.

 

‘Misschien wel de voornaamste conclusie naar aanleiding van de trip is dat zonder standaarden er geen sprake kan zijn van een goede geïntegreerde RFID ketenoplossing. Starten met GS1 standaarden garandeert het benutten van de uiteindelijke ketenbrede RFID mogelijkheden. Juist daar ligt vaak de financiële rechtvaardiging op lange termijn. Maar er is ook een andere kant aan het verhaal. Standaarden zijn niet beslist noodzakelijk voor een goede business case, zo bleek uit de voorbeelden die we hebben gezien en gehoord. Sterker nog, standaarden werken bij aanvang eerder remmend.

 

Een tweede conclusie die ik trek is: hou rekening met schaalbaarheid. Maak een schaalbare RFID strategie door eerst met barcode te beginnen op palletniveau en daarna tot op artikelniveau. Start vervolgens met RFID op palletniveau, aansluitend op omdoos en dan pas identificeren van unieke items. Albert Heijn is ruim 25 jaar geleden gestart met barcode aan de kassa en is nu bezig met gestandaardiseerde palletlabels. De les daaruit is: neem de tijd en denk goed na.

 

Finetunen op locatie

Betrouwbaarheid van RFID technologie was tijdens de reis ook een veelbesproken onderwerp. De grote diversiteit aan processen en materialen in de supply chain vragen om zeer veel kennis bij het implementeren van RFID technologie. Er zijn al veel standaard RFID labels en reader/antennes te koop, waarmee succesvolle oplossingen gemaakt zijn. Het finetunen op locatie blijft een groot punt van aandacht en vraagt trial en error of hulp van ervaringsdeskundigen. De technologie is er klaar voor. Chip en reader/antenne zijn tegenwoordig goed op elkaar af te stemmen. Maar dat kost wel geld en wordt pas betaalbaar bij voldoende aantallen. Voor voorspelbare RFID toepassingen geldt: zorg voor productstromen met zo min mogelijk metaal en vloeistof.

 

Prijs van RFID-tags

Is RFID haalbaar? Toshiba liet zien dat een RFID deeloplossing zeer rendabel kan zijn. Het doorpakken naar een supply chain oplossing ligt voor de hand, maar ook uitdagend want voor de huidige eigenaar van het deelproces nog steeds niet rendabel. Ook hier geldt dat de investering aan het begin van de keten zit en het rendement aan het eind wordt uitbetaald.

In de haalbaarheidsdiscussie viel regelmatig een opmerking over de prijs van de RFID-tag te beluisteren. De ontwikkeling van de UHF technologie moet door blijven gaan om multi toepasbare chips en antennes te ontwikkelen en de prijs te drukken. Chipprijzen van onder de 5 cent zijn zeker haalbaar. Maar de chip moet dan nog wel in een label worden geplaatst waar de antenne in zit. UHF supply chain ontwikkelingen kosten de leveranciers nog steeds geld en worden betaald uit de winsten van de LF en HF producten.

 

Aanhaken bij innovatiebeleid

Ook de overheid ziet een groot belang in het toepassen van technologie, zoals RFID, om een voorsprong op te bouwen. De Commissie Van Laarhoven haalt dit ook aan in haar rapport en presenteert binnenkort een advies hoe Nederland dit zou moeten doen. Dat is nodig, willen wij grip blijven houden op de logistieke mogelijkheden van ons land.’

 

Lees meer:

Reageer op dit artikel