artikel

Metro is testperiode inmiddels voorbij

Warehousing Premium

Metro is testperiode inmiddels voorbij

Vier jaar geleden opende het Duitse winkelbedrijf Metro een RFID testcentrum. Daarin werd de techniek aan de tand gevoeld met behulp van diverse testopstellingen. Veel geïnteresseerde bezoekers mochten een kijkje komen nemen. Hun input bracht het bedrijf zelf steeds een stap verder. Nu is RFID meer en meer dagelijkse praktijk binnen Metro.

De Franse dochter van Metro zal als eerste handelsconcern in Frankrijk het gebruik van RFID landelijk toepassen in haar logistiek. Zo werd deze zomer aangekondigd. Alle zendingen vanuit de vijf Franse distributiecentra naar de in totaal 89 cash & carry-winkels van Metro worden voorzien van RFID-chips.

 

Dagelijks gebruik

Het is de bedoeling dat nog deze herfst de implementatie een feit is. Metro heeft daartoe een overeenkomst gesloten met logistiek dienstverlener DHL. DHL zal zo’n 1,3 miljoen pallets van RFID-chips voorzien om de logistieke keten van metro in Frankrijk volledig transparant te maken. Zygmunt Mierdorf, lid van de hoofddirectie van Metro, zegt dat dit bewijst dat in de toekomst RFID ook op Europees niveau kan worden toegepast. Volgens John Allan, financieel directeur van DHL, komt hiermee een einde aan een serie van RFID tests. De technologie is in zijn ogen klaar voor dagelijks gebruik.

 

Samen met partners

Ongeveer een jaar geleden kondigde Metro aan dat het bedrijf de druk zal opvoeren richting leveranciers om haast te maken met RFID. Zelf liet Metro zijn winkelfilialen en het centrale distributiecentrum voorzien van de benodigde apparatuur. Metro doet er alles aan om zijn leveranciers – ook in het Verre Oosten – mee te krijgen op het RFID pad. Daartoe zijn speciale begeleidingsprogramma’s ontwikkeld.

In de testopstelling in Neuss werkt Metro samen met diverse partners. IBM is er daar één van. Dit bedrijf levert WebSphere software, die nodig is om de communicatie tussen de verschillende systeemelementen op gang te brengen. Metro zocht op dit punt een partner, die als hoofdaannemer het gehele traject voor zijn rekening kan nemen.

 

Lees hier meer over de toepassing van RFID bij Metro…

Reageer op dit artikel