artikel

Geodis Logistics: reach out for more

Warehousing

Hoe krijg je ruim 50.000 pallets in een magazijn waarvan de stramienmaten al bekend zijn en waarvan de ruimte eigenlijk iets te beperkt is, terwijl je toch zo flexibel mogelijk wilt blijven werken? “Dan ga je met de leverancier om de tafel zitten en reken je alle mogelijkheden nauwkeurig door”, stelt René van Boven, manager Projects & Engineering bij Geodis Logistics. “Duidelijk was dat we met een conventionele opstelling niet uit zouden komen. Bovendien waren er diverse aspecten die de keuze bemoeilijkten. Het was echt een fikse puzzel.”

Hoe krijg je ruim 50.000 pallets in een magazijn waarvan de stramienmaten al bekend zijn en waarvan de ruimte eigenlijk iets te beperkt is, terwijl je toch zo flexibel mogelijk wilt blijven werken? "Dan ga je met de leverancier om de tafel zitten en reken je alle mogelijkheden nauwkeurig door", stelt René van Boven, manager Projects & Engineering bij Geodis Logistics. "Duidelijk was dat we met een conventionele opstelling niet uit zouden komen. Bovendien waren er diverse aspecten die de keuze bemoeilijkten. Het was echt een fikse puzzel."

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Geodis Logistics   Leverancier/dienstverlener: MotracLinde
Plaats: Venlo   Onderleverancier/-dienstverlener: Geodis
Branche: logistiek & transport   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname:
Productnaam: Linde  

Met diverse magazijnlocaties in Venray, Venlo, Rotterdam en Antwerpen weet Geodis Logistics als geen ander dat een flexibele inrichting goud waard is. De klant van vandaag hoeft niet per se de klant van morgen te zijn. Daarom kijkt de logistiek dienstverlener verder dan de klantspecificaties van vandaag. "We wilden ons vooral niet laten leiden door het relatief lage palletgewicht", vult senior logistics engineer Michel Kil aan. "Gemiddeld kwam dit op circa 400 kg uit. Je kunt dan in de verleiding komen om te kiezen voor een lichter stelling- en trucktype. Dit hebben we dus niet gedaan."

Palletlocaties opofferen
Geodis maakt voor haar Europese activiteiten standaard gebruik van het productaanbod van Linde. Voor de inrichting van het nieuwe dc in Venlo werd daarom een beroep gedaan op de expertise van MotracLinde uit Almere. De leverancier dacht mee over de inrichting van zowel stellingen als trucks, goed voor de behandeling van ruim 50.000 palletlocaties.

Gesteund door de software van optimalisatieprogramma’s Logis en Stratos zijn alle facetten van het nieuwe pand en de wensen van Geodis bekeken. De basis voor de inrichting vormt het merk "AR" palletstellingen, dat is geleverd via MotracLinde. Bij de keuze en plaatsing van de liggers is rekening gehouden met de opslag van zowel euro- als blokpallets. Ook de locatieaanduiding is flexibel genoeg om voor beide pallettypes gebruikt te kunnen worden.

Binnen de diverse sessies is nauwkeurig gekeken naar de stramienmaat en kolommenstructuur, de positie van de lichtstraten, de verwarmingsunits, de dakgordingen, vluchtdeuren en brandpreventiemiddelen. "Hieruit bleek dat we 2 tot 3 procent van de beschikbare locaties moesten inleveren", vertelt René van Boven.

Extra gewicht in de schaal
Om flexibel te kunnen werken met een minimum aan gangpadverlies is gekozen voor reachtrucks. "Helaas is een stramienmaat van dit logistieke pand niet gebaseerd op reachtruckpaden van 2.900 mm", maar op bouwkundige voordelen, stelt Michel Kil als hij tijdens de rondgang door het magazijn op de kolommen wijst. "Deze staan op een onderlinge afstand van 25 meter, terwijl een maatvoering van 22 meter, logistiek gezien, veel logischer zou zijn."

Om zoveel mogelijk locaties binnen de bestaande maten te bereiken, kozen MotracLinde en Geodis Logistics voor een mix van enkeldiep en dubbeldiep stellingen. De dubbelsecties staan waar ze het best passen, en bovendien zo goed mogelijk verdeeld over het gehele magazijnoppervlak, zodat er overal een efficiënte opslagmix mogelijk is. Om de dubbeldiepe stellinglocaties te kunnen bedienen is een aantal reachtrucks uitgerust met reachvorken van Griptech Kooi. Gezien het beperkte palletgewicht van de klant was het in principe niet nodig om voor een superzware truckuitvoering te gaan. Toch heeft Geodis de 2 tons uitvoering van de Linde R-serie gekozen. Op deze R20S is zelfs de heavy duty mast geplaatst, die stijver is en beter bestand is tegen vervormingen. "We werken immers met een grotere lastzwaartepuntsafstand, dus mag het allemaal een slagje sterker en stabieler zijn zonder ruimte op te offeren", aldus Michel Kil. Een optionele, zeer stevige bumper doet daarbij dienst als makkelijke op- en afstap. Hij levert tevens extra bescherming en additioneel tegengewicht. Het geeft de reachtrucks bovendien een stoere uitstraling.

Camera’s kijken mee
Aangezien de reachtruckchauffeurs van Geodis Logistics niet gewend zijn om met reachvorken te werken, is er veel aandacht besteed aan gewenning en veiligheid. Allereerst is de rijsnelheid van alle (reach)trucks beperkt. Om zo goed mogelijk te kunnen zien wat er op diepte in de stelling gebeurt, zijn er op de reachtrucks twee camera’s van Orlaco gemonteerd. Eentje bovenop het vorkenbord en eentje die aan de binnenzijde langs de rechter lepel kijkt. "In het begin waren de chauffeurs niet erg enthousiast", vervolgt René van Boven voorzichtig. "Je ziet niets en het duurt veel langer, zeiden ze. Toch zijn we ermee aan de slag gegaan en hebben we ze meerdere dagen laten oefenen met dummy’s. We hadden hiervoor tijd. Uiteindelijk blijkt het dubbeldiep werken ietsje langer te duren dan enkeldiep, maar zeker niet tweemaal zo lang."

Door het oefenen ontstond handigheid, de routine moet er in de toekomst bijkomen. De chauffeurs oriënteren zich tijdens het werk op meerdere elementen: de plaatsing voor de stelling en de onderste pallet, de afstand tot de ligger, de mate van uitreachen en het beeld van de bovenste camera. Via de camera langs de lepel zien ze precies of de vork recht in de pallet komt. Tevens kunnen ze op de kleurenmonitor de locatiecode herkennen voor een extra check. Michel Kil: "In feite is het opnemen van de pallet lastiger dan het neerzetten. Omdat we de meeste locaties in de dubbeldiepsecties hebben voorzien van vlonders, kan er bij het afzetten niet zo veel misgaan."

Handige hulpjes
Voor de overige transporten in het nieuwe warehouse gebruikt Geodis een leuke selectie aan trucks die deels gekocht en deels geleased zijn. Het orderverzamelen gebeurt met de Linde N20 met verlengde vorken van 2.350 mm, goed voor het opnemen van twee pallets of drie rolcontainers. "Langere vorken willen we niet gebruiken, omdat anders het risico op schades toeneemt", legt Kil uit.

Auteur: Theo Egberts, bron T+O Heftrucks. 

Voor de klant die Geodis vanuit Venlo bedient is het soms erg belangrijk om niet te hoog te stapelen tijdens het orderverzamelen. Daarom zijn sommige N20’s voorzien van een verlengde stang waarop een maatverdeling is aangebracht. Via het voice pick systeem wordt de verzamelaar geattendeerd op de gewenste maximale bouwhoogte van de verzamelpallet. Met één oogopslag op de ‘kapstok’ is te zien of de juiste hoogte is bereikt.

Bij het laden van de uitgaande transporten draaien diverse Linde T20-modellen mee, zoals de T20S en T20SF. Hierbij wordt duidelijk dat de laatste moderner is, gezien de lagere op- en afstap en de variabele stapositie. Een handig, door Geodis zelf ontwikkeld frame, houdt dwars opgenomen europallets op de juiste afstand, zodat de latten er niet onderuit breken als de pallet wordt opgenomen. "We gaan meer gebruik maken van gewone heftrucks, omdat de heffunctie soms elders in de organisatie handig van pas komt", besluit René van Boven de rondgang. "De chauffeurs vinden het zitten prettiger en de rijafstanden zijn soms erg lang. Dan is de heftruck toch net iets comfortabeler."

Reageer op dit artikel