artikel

DSV haalt muziek uit logistiek

Warehousing

In haar grote dc in Moerdijk verzorgt DSV Solutions onder andere de logistiek
voor gitarenmerk Fender. Een grote vloot OM hef- en magazijntrucks is hierbij het onmisbare instrument voor de fijn-afstemming van alle transporten en verzamelopdrachten. Samen zorgen ze voor een klinkend succes.

In haar grote dc in Moerdijk verzorgt DSV Solutions onder andere de logistiek
voor gitarenmerk Fender. Een grote vloot OM hef- en magazijntrucks is hierbij het onmisbare instrument voor de fijn-afstemming van alle transporten en verzamelopdrachten. Samen zorgen ze voor een klinkend succes.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: DSV Solutions   Leverancier/dienstverlener: Itolang
Plaats: Moerdijk  
Branche: logistiek & transport   Bedrijfsgrootte: groot: 400 of meer werknemers
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname:
Productnaam: OM  

 

In het Nederlandse Moerdijk heeft DSV Solutions een logistiek centrum met vier eigen magazijnen, samen goed voor meer dan 130.000 m2 oppervlakte. Van de 1900 DSV medewerkers in Nederland zijn er ongeveer 300 in deze vestiging werkzaam.

De grootste van de vier magazijnen, met 60.000 m2 en een gebouwhoogte van 13 m, herbergt tevens het hoofdkantoor en biedt opslagruimte aan ongeveer 45.000 palletplaatsen. De opslagoppervlakte kan naar wens van de klant flexibel ingedeeld worden. Een van de klanten die DSV vanuit Moerdijk bedient is Fender, het gerenommeerde gitarenmerk.

Veel muzikanten en detaillisten rekenen dagelijks op de kracht van DSV en haar intern transportinstrumenten. OM zorgt dat alles klinkt als een klok.

Ontvangst en inslag
De vloot intern transportmaterieel bij DSV in Moerdijk telt 102 trucks van het merk OM. "De tevredenheid van onze klanten staat altijd centraal", vertelt Piet Mulders, site manager van DSV Solutions.

"In Itolang hebben wij een betrouwbare leverancier gevonden die snel inspeelt op onze wensen en behoeftes als dat nodig is. Om snel ter plaatse service te kunnen verlenen heeft Itolang bij ons in Moerdijk eigen werkplaatsen ter beschikking gekregen."

Voor het lossen van gepalletiseerde ladingen gebruikt DSV de OM EU 17,5/3 elektrische vorkheftruck.

In de goederenontvangstruimte nemen snelle pallettrucks de lading over voor het verdere transport. Deze rol is toebedacht aan de TSR30 elektro pallettruck met zitplaats. De trucks vervoeren pallets tot 3 ton over grote afstanden tot in de diverse reach-truckmagazijnen.

Het snel en praktisch inladen van de pallets in het reachtruckmagazijn gebeurt met meer dan 40 stuks OM-reachtrucks van het type XR 16 ac, en het oudere model Thesi 16 / B2, die met 9.500 mm hefhoogte de bovenste afzetniveaus bereiken. De modernere XR 16 ac met AC-technologie biedt volgens OM in vergelijking met de DC-technologie van de oudere Thesi 16 B2 een tot 7 procent hogere productiviteit.

De chauffeurs zijn bijzonder tevreden met de ergonomisch vormgegeven zitplaats, die extra ruimte biedt dankzij het kleine stuurwiel. Alle trucks zijn standaard voorzien van een 360 graden besturing. Het zicht naar boven is zo goed dat, na een aantal trucks hiervan te hebben voorzien, bij verdere leveringen is afgezien van het plaatsen van hoogte-indicatoren. Alle functies zijn snel en makkelijk bedienbaar met kleine bedieningshendels.

Orderverzamelen
Alle orderverzamelopdrachten worden uitgevoerd met onder andere de inzet van tien verticale orderverzameltrucks OM type XOP3 in man-up versie. Met een drievoudige hefmast kan met deze trucks tot 10.500 mm hoogte worden verzameld. De trucks zijn uitgevoerd met initiële heffing, waardoor de last steeds op de optimale verzamelhoogte is.

De cabines zijn standaard met een dataterminal van Datalogic en met barcode handscanner uitgerust. De bedieningsschakelaar is aan de mastzijde aangebracht.

De MOS FET technologie met energieterugwinning zorgt, volgens de leverancier, voor een verlenging van de inzettijden van deze hoogbouwtrucks. Verscheidene opslagsecties zijn voor hoogwaardige producten bestemd en door diverse veiligheidssystemen beschermd. Toetreding is enkel voor geautoriseerd personeel toegestaan.

Binnen de gitarensectie gebruikt DSV verschillende laagheffende -orderverzameltrucks. De orderpicking wordt deels met OM disselboomstapelaars van het type CL12 verzorgd. Op de weg aan de lange kant van de laadzone werken de snelle OM XLOGO1ac horizontale orderverzameltrucks, die met lange vorken twee pallets kunnen oppak-ken. Met een topsnelheid van 11 km/uur vervoeren de XLOGO1ac trucks tot 2 ton. Zonder last bereiken deze snelle trucks (met stuurbekrachtiging) zelfs 14 km/uur.

Extra zekerheid
Veiligheid voor chauffeur en omgeving zijn cruciaal bij orderverzameltrucks. Het bedieningsplatform van de OM XLOGO1ac biedt met een staplaats voorop de beste stazekerheid. Met de disselboom heeft de bestuurder de volle controle over alle bedieningsfuncties voor het rijden en heffen. Alle besturingseenheden zijn op het gevoel te bedienen. Door de stuurbekrachtiging is het mogelijk met slechts 70 procent uitslag van de dissel toch een volledige stuuruitslag te bereiken. Met het stabiliteitssysteem "IntelliDrive" wordt in bochten steeds het buitenste steunwiel hydraulisch star gemaakt. Hierdoor wordt ook in snel genomen bochten steeds een optimale stabiliteit verkregen.
 
Bij de goederenuitgang bevrachten acht OM type EU 17,5/3 elektrische vorkheftrucks met een hefvermogen van 1750 kg de vracht-wagens . Acht TSX V 20 elektro-pallettrucks met staplateau ondersteunen het laadproces. DSV Solutions stelt de snelste en gunstigste weg voor de bezorging cq levering vast en betrekt hierbij zonodig ook externe expeditie-bedrijven. Wanneer de goederen onderweg zijn, dan heeft de klantenservice "Track&Trace" ter beschikking voor het volgen van het verloop via internet. De totale overslagcapaciteit van beide opslagcomplexen ligt rond de ca. 200, in de spits tot 300 vrachtwagenladingen per dag. Dit houdt een jaarlijkse overslag in van meer dan 40.000 vrachtwagenladingen in het logistieke centrum van DSV in Moerdijk.


VERENIGDE TRANSPORTEURS

DSV heeft in de afgelopen jaren in Europa een leidende positie verworven als transporteur en logistiek dienstverlener voor handel en industrie. Als echte "global player" beschikt De Sammensluttede Vognmaend (De Verenigde Transporteurs) over eigen kantoren in meer dan 500 plaatsen in 50 landen en daarnaast nog partners en vertegenwoordigingen in meer dan 100 landen. Tot het DSV concern van de Deense DSV a/s behoren de DSV Road, DSV Air & Sea en DSV Solutions. Het bedrijf telt wereldwijd 19.000 werknemers.
 
 

VAST EN TOCH FLEXIBEL
DSV heeft gekozen voor een operationele lease, gecombineerd met een full service onderhoudscontract. Hierdoor zijn de kosten jaarlijks exact te budgetteren en heeft de gebruiker geen onaangename verrassingen. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om na vijf jaar de trucks in eigen beheer over te nemen tegen een lage, afgeschreven restwaarde. Voor een deel van de vloot zijn bovendien speciale afspraken gemaakt voor eventuele tussentijdse omruil, indien het klantenbestand van DSV dit noodzakelijk mocht maken. Op deze wijze heeft DSV een uitermate flexibele beheersing van haar intern transportmateriaal.

Reageer op dit artikel