artikel

Camera op vork biedt beter zicht

Warehousing

De vorkpunten altijd in één soepele beweging exact in de palletope-ningen steken is voor vele heftruckchauffeurs een lastige klus. Vooral als de pallet daarbij hoog in de stelling ligt opgeslagen. Een chauffeur met een visuele beperking heeft daarbij nog een extra handicap.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Transport+Opslag op 1 september 2008.

Voor het nieuwe magazijn heeft Proson een Yale MR16-AC reach-truck van leverancier Wynmalen in gebruik genomen. Op zich niets bijzonders, maar de truck is op verzoek van de klant uitgerust met een camera en monitor van het merk Orlaco. Hiermee kunnen hun reach-truckchauffeurs – waarvan sommigen een visuele beperking hebben – goed met de heftruck overweg. Vooral het invoeren van de vorkpunten in de palletopeningen werd door hen als bijzonder lastig ervaren. Naarmate de pallets hoger in de stellingen liggen, wordt deze handeling des te moeilijker. Vanwege de veiligheid voor het personeel en in het kader van ongeval- en schade-preventie heeft Proson daarom besloten dat er een camera op de truck moest komen. Deze is op de rechtervork net voor de hiel gemonteerd en brengt beide vorkpunten duidelijk in beeld.

Twee LED-lampjes verbeteren het zicht op en in de donkere palletopeningen. Vanuit de cabine kan de reachtruckchauffeur op een LCD-kleuren-monitor zien of de vorken goed staan uitgelijnd.

De pallet-handeling gaat zodoende probleemloos. Het systeem voorkomt veelvuldig om-hoog-kijken en biedt meer veiligheid.

Bediening

Een andere reachtruckchauffeur van Proson ziet weliswaar goed, maar hij heeft een autismestoornis en had naar eigen zeggen grote moeite met de mastbedieningsschakelaars op de oude reach-truck. De vele tuimelschakelaars voor heffen dalen, reachen, shiften en de rijrichtingkeuze brachten hem vaak in verwarring. Tijdens een proefrit op de nieuwe Yale bij de leverancier bleek de standaard Palmtech T-joystickbediening de ideale bedieningsunit voor deze chauffeur. Hij stapte er zonder noemenswaardige instructie op en reed er direct probleemloos mee weg. Nu bieden andere merken veelal ook een soortgelijke joystick tegen meerprijs aan, maar bij Yale zit deze standaard op de truck gemonteerd. Doorslaggevend in de keuze voor de Yale-reachtruck was?voornamelijk de joystick die door de chauffeurs in het gebruik als heel natuurlijk werd ervaren.?De standaard ingebouwde veiligheden, zoals de automatische snelheidsvermindering in bochten en de instelbare rijprogramma’s, geven de bestuurder een extra veilig gevoel. “De vrije masthoogte van de Yale kwam exact overeen met de maximale doorrijhoogte van de magazijndeuren. Bij de andere merken was die te hoog. Bovendien verzorgde de leverancier ook de inbouw van het gewenste camerasysteem, dus de keuze was snel gemaakt”, verklaart logistiek manager Henk Goossens.

Er hebben zich volgens hem in de dagelijkse praktijk gelukkig nog nooit ernstige ongelukken voor-gedaan, maar ‘voorkomen is beter dan genezen’. De leverancier Wynmalen heeft bij de aflevering nog gezorgd voor een extra training met cursusmateriaal.

Kder bij artikel:: EEN PASSENDE BAAN

Sociale werkvoorziening Proson in Ermelo is het productiebedrijf van Bartiméus. Proson heeft de afdelingen meubelstofferen, montage en verpakken, elektro, een handelsafdeling voor bouwproducten, twee copyshops en een eigen magazijn. Hier worden mensen met een visuele handicap of anderszins begeleid in en naar passend werk.

Meer info: www.proson.nl /www.bartimeus.nl

Reageer op dit artikel