artikel

Auto-ID: enkele innovatie maar wel veel aandacht

Warehousing Premium

Auto-ID is misschien wel de best vertegenwoordigde branche tijdens ICT & Logistiek. En da’s niet zo vreemd, want de meeste leveranciers kunnen ook echt iets laten zien in de vorm van producten, zoals scanners of headsets. Daarnaast bieden steeds meer leveranciers implementatieservices. We vroegen enkele standhouders naar trends op Auto-ID-gebied.

 

"Of er iets innovatiefs op stapel staat?" De vraag wordt door Huud van der Linden van Zetes niet met een keihard ja beantwoord. Van der Linden ziet meer een doorontwikkeling van al geïntroduceerde initiatieven in de markt. "Voice is natuurlijk hard gegaan, het heeft veel bedrijven flink geholpen met het behalen van tijdwinst. Waar ik de komende tijd veel van verwacht is geheel geautomatiseerd orderverzamelen. Een orderverzamelaar loopt zijn route, en als de pallet vol is, brengt de pallettruck hem zelf naar de expeditie toe. Zodoende verzamelt de orderverzamelaar alleen nog orders. Door een deel van deze werkzaamheden te automatiseren heb je ook minder orderverzamelaars nodig, een doelgroep waaraan soms toch een tekort is. En wat betreft Auto-ID, dat speelt in de aansturing van werknemers een steeds belangrijker rol. Het houdt ook niet langer op bij de deur. Auto-ID wordt daarom steeds vaker al bij de start van een project als belangrijk onderdeel meegenomen."

 

Toch een nieuwe ontwikkeling

Maarten Anderson van CaptureTech ziet wel degelijk een nieuwe ontwikkeling. Volgens hem is er sinds kort een nieuwe technologie beschikbaar die vergelijkbaar is met RFID, maar met het verschil dat de ‘tags’ wel in water kunnen worden aangebracht én dan via een infraroodlezer kunnen worden uitgelezen. "Deze techniek die we IRID noemen laten we overigens ook op onze stand zien. Je hebt een line of sight nodig, maar omdat de tag ook een signaal uitzend is die line of sight vrij ruim. IRID kan bijvoorbeeld worden gebruikt voor het registreren van in- en uitgaande voertuigen op een terrein. En naast deze nieuwe technologie gaan de meeste vragen van klanten nog altijd over track en trace producten als voice of RFID."

 

Trend mobility

Mark Vermeeren van Phi Data: "Mobility is voor mij toch wel de meest opvallende trend op dit moment. Denk aan PDA’s. Via die apparaten gaat er dataverkeer twee kanten op, een servicemonteur ontvangt gegevens van en stuurt gegevens naar de thuisbasis. Daarnaast is RFID een miskend talent. Je ziet steeds meer pilots met deze technologie, en daardoor ontstaat er ook bij andere bedrijven steeds meer concrete interesse in RFID. De bredere uitrol van RFID zit er dus wel degelijk aan te komen."

 

Gratis naar de beurs? Klik hier.

 

Reageer op dit artikel