artikel

Sika: chauffeurs dwars door het magazijn

Warehousing Premium

Wat op de tekentafel zo mooi lijkt, blijkt in de praktijk soms lastig te realiseren. Dat gold ook voor het automatisch buffermagazijn in de nieuwe fabriek van Sika. Door de standaard palletkranen te vervangen door vloervrije Transfasters, beschikt de chemiefabrikant nu over een praktische en efficiënte oplossing.

Wat op de tekentafel zo mooi lijkt, blijkt in de praktijk soms lastig te realiseren. Dat gold ook voor het automatisch buffermagazijn in de nieuwe fabriek van Sika. Door de standaard palletkranen te vervangen door vloervrije Transfasters, beschikt de chemiefabrikant nu over een praktische en efficiënte oplossing.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Sika   Leverancier/dienstverlener: Westfalia Logistics Solutions Holland
Plaats: Dudingen (Zwitserland)  
Branche: delfstofwinning & chemische industrie   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Productie   Datum ingebruikname:
Productnaam: Transfaster  

Al in 2006 voorzag Sika dat de capaciteit van zijn kleefstoffenfabriek niet toereikend zou zijn. De omzet van de Zwitserse chemiefabrikant groeide immers hard, van bijna 2 miljard euro in 2005 tot meer dan 3 miljard in 2007. Twee jaar geleden werd beslist om in het Zwitserse Düdingen een nieuwe fabriek voor het produceren, afvullen en verpakken van kleefstoffen te bouwen. "Die fabriek moest niet alleen voor extra productiecapaciteit, maar ook voor lagere productiekosten zorgen", vertelt Roland Zenhäusern, hoofd logistiek van Sika.

Buffermagazijn
Het logistieke hart van de nieuwe fabriek is de hal met afvullijnen. Aan de zuidkant ligt de productiehal. AGV’s brengen de grondstoffen van de productielijn naar de afvullijnen. Nadat de kleefstoffen zijn verpakt, worden ze op de tweede verdieping automatisch gepalletiseerd en geseald. 80 tot 90 negentig procent van de kleefstoffen wordt op deze manier binnen 24 uur verwerkt.
 
De uitdaging voor de ontwerpers lag in de aanvoer van verpakkingsmaterialen en de afvoer van de eindproducten. Om kruisende stromen te voorkomen, is de expeditiehal aan de noordkant van de afvulhal gebouwd. Heftruckchauffeurs lossen de vrachtauto’s met verpakkingsmaterialen in de noordwesthoek en zetten de pallets op één van de twee conveyors richting een buffermagazijn. Zenhäusern: "Verpakkingsmaterialen proberen we zoveel mogelijk just-in-time aangeleverd te krijgen. Dat lukt niet helemaal. Daarom hebben we een automatisch buffermagazijn met capaciteit voor drie tot vier dagen ingepland."
 
De noordoosthoek is gereserveerd voor het verzenden van eindproducten. Een stellingbedieningsapparaat van de Duitse magazijn inrichter Westfalia plaatst de pallets van de tweede verdieping in de afvulhal direct op één van de twaalf bufferbanen. Pal naast de expeditiehal aan de oostkant van het pand bevindt zich een overdekt perron voor het laden van vrachttreinen. Zenhäusern: "Onze in– tentie is om alles per spoor naar ons Europees dc vervoeren."

Twee gangpaden
Bottleneck was het automatisch buffermagazijn voor verpakkingsmaterialen. Dit magazijn ligt op de scheiding tussen de afvul- en expeditiehal, met het gangpad dwars op de richting van de goederenstroom. De pallets worden aangevoerd middels twee conveyors aan de ene kant van het gangpad. Aan de andere kant worden pallets klaargezet op doorrolstellingen voor transport naar de afvullijnen. Aanvankelijk zou een standaard palletkraan de pallets van de conveyors pakken en direct doorzetten naar de doorrolstellingen of naar één van de bufferlocaties bovenin het magazijn. Probleem was dat Sika vanwege het benodigde aantal van 800 opslaglocaties en het verwachte aantal palletbewegingen eigenlijk twee gangpaden en twee kranen nodig had. Dat maakte het direct doorzetten van pallets van de expeditiehal via twee ganpaden naar de afvulhal complex.
 
Sika vond de oplossing in de Transfaster, een revolutionair stellingbedieningsapparaat van Westfalia. De Transfaster rijdt niet zoals traditionele kranen op rails onderin het gangpad, maar over rails die aan de bovenzijde van de stellingen zijn bevestigd. Het lastopnamemiddel is niet aan een mast gemonteerd, maar aan een gondel die middels vier staalkabels en lieren aan het voertuig is bevestigd. De Trans-faster heeft als voordeel dat er twee machines in één gangpad kunnen opereren. Als de gondel volledig is ingetrokken, kunnen de machines elkaar zonder problemen passeren. Daardoor kan Sika toch volstaan met één gangpad. Dubbeldiep opslaan zorgt ervoor dat Sika genoeg opslaglocaties heeft.

Reageer op dit artikel