artikel

Verzekeringsagenten krijgen veiligheidstraining

Warehousing

Bij het afsluiten van een heftruckverzekering besteden verzekeraars vaak nauwelijks aandacht aan de specifieke risico’s in een bedrijf. Interpolis wil daar verandering in brengen. Het aantal schadegevallen moet omlaag door meer aandacht te besteden aan preventie. Als eerste aanzet daartoe werden onlangs 150 tussenpersonen van Interpolis getraind in schadepreventie.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Transport&Opslag op 1 juni 2007.

Met een heftruckverzekering kunnen twee risico’s worden afgedekt: dat op schade aan de hef- of magazijntruck zelf en het risico op schade aan derden. Het spreekt voor zich dat deze risico’s in het ene bedrijf een stuk groter kunnen zijn dan in het andere. In een groot en open magazijn waar slechts enkele, zeer ervaren heftruckchauffeurs werken zal de kans op ongevallen normaal gesproken lager zijn dan in een magazijn met smalle gangpaden en onoverzichtelijke kruisingen waar tientallen uitzendkrachten de machines besturen.

Tot nu toe wordt bij het afsluiten van een heftruckverzekering echter nauwelijks gekeken naar de risicofactoren in een bedrijf. “Waarvoor worden de machines precies gebruikt, hoe worden ze gebruikt. Wie bestuurt ze, hoe intensief worden ze ingezet? Daar wordt niet of nauwelijks naar gekeken”, stelt Ronald van Vliet van verzekeringsmaatschappij Interpolis vast.

Tot voor kort handelde Interpolis nog vaak reactief. “Als het aantal schades te groot werd, leidde dat in het verleden tot hogere premies of een –hoger eigen risico. Straffen werkt echter niet. –Bovendien loop je het risico dat klanten dan weglopen”, vertelt Henk Clement, collega van Van Vliet. Als het aan Interpolis ligt, verandert de reactieve houding in een proactieve. De verzekeraar wil proberen om op voorhand schades zo veel mogelijk te voorkomen. Dat moet voor zowel de verzekeraar als de verzekerde winst opleveren. “Wij zitten er niet op te wachten om een verzekeringspremie te verhogen. Wij hebben ook liever weinig risico’s en een lage premie”, –aldus Van Vliet.

Preventie Praktijkdagen

De toenemende aandacht voor preventie moet wel werkbaar blijven. Voor een enkele heftruck met een verzekeringspremie van 200 euro zal –Interpolis niet vragen om een lange lijst met –vragen in te vullen. Wel zal de verzekerings–maatschappij zijn klanten meer gaan adviseren op het gebied van preventie.

Daarom organiseerde Interpolis onlangs de Preventie Praktijkdagen. In drie dagen tijd zijn met ondersteuning van onder meer Team Swanborn en ’t Web 150 tussenpersonen voorgelicht over risico’s in de transport en logistiek. In vier theoriesessies kwamen zaken zoals schadepreventie en aansprakelijkheid aan de orde. In vier praktijksessies mochten de deel–nemers aan den lijve ondervinden wat het betekent om als vrachtautochauffeur een noodstop te maken of met een kanteloplegger te rijden. Ook het werken met heftrucks kwam uitgebreid aan de orde. De deelnemers konden zelf op een heftruck klimmen, een parcours afleggen en ervaren hoe gemakkelijk onveilige situaties ontstaan.

Het is niet de bedoeling van Interpolis dat de tussenpersonen echte veiligheidsspecialisten worden op het gebied van intern transport. “Op dit punt schakelen wij ’t Web in”, licht Clement toe. “’t Web heeft verstand van arbeidsomstandigheden en veiligheid, onze agenten van ver–zekeringen. Zij moeten alleen onveilige situaties kunnen herkennen en signaleren. Als die zich voordoen, wordt ’t Web ingeschakeld om een veiligheidscan uit te voeren.”

Korting op premie

Tijdens de Logistica kondigden Interpolis en ’t Web de introductie van het VCM2-certificaat aan. Bedrijven kunnen hun magazijn of dc door ’t Web laten –keuren op veiligheid. Als ze veilig worden verklaard of de door ’t Web gesuggereerde veiligheidsmaatregelen opvolgen, krijgen de bedrijven het VCM2-certificaat. Daarmee kunnen ze een korting op hun verzekeringspremie krijgen die tot enkele tientallen procenten kan oplopen. Henk Clement van Interpolis: “Dit initiatief staat nu goed op de rit, het werkt. De komende tijd gaan we het uitrollen.”

Reageer op dit artikel