artikel

Vallende lading

Warehousing Premium

Vanuit de cabine van een reachtruck is het –verdraaid lastig inschatten of de vorken zich precies voor de gaten van een 10 meter hoog gelegen pallet bevinden. Geen wonder dat er regelmatig lading naar –beneden valt. Een vorkencamera kan een boel narigheid voorkomen.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Transport&Opslag op 1 juni 2007.

Bij de Arbeidsinspectie kwamen vorig jaar 25 meldingen binnen van ongevallen met vallende lading. Vallende lading is daarmee, na aanrijdingen en beknellingen, de grootste oorzaak van heftruck–ongevallen. Oorzaken van vallende lading kunnne zijn: een slechte pallet, een niet stabiel beladen pallet of een lading die te zwaar is voor de hef- of magazijntruck. Misschien wel de meest voorkomende oorzaak is het fout wegzetten of oppakken van een pallet op hoogte.

In puin 

Het laatste overkwam Vat Logistics in 2003. In het Rotterdamse dc van deze logistiek dienstverlener pakte een reachtruckchauffeur een pallet op zonder voldoende terug te –reachen. Terwijl hij begon te rijden, stootte de pallet op vier hoog tegen een naastgelegen pallet. Deze viel tussen de liggers door op de er onder liggende kunststof vloeistofcontainers. Deze vielen uit de stelling en stuiterden alle kanten op tegen de staanders van andere stellingen. Het eindresultaat: 35 procent van de stellingen in puin, een slepend justitieel onderzoek, een miljoenenschade en getraumatiseerde medewerkers.

Snelle groei

Fouten met het wegzetten of oppakken van pallets op hoogte zijn te voorkomen met een camera tussen de vorken. Zo’n camera kijkt langs de vorken richting de ligger, zodat chauffeurs via het beeldscherm in hun cabine de juiste insteekhoogte kunnen bepalen. Eventueel kunnen nog twee camera’s links en rechts aan het lastrek worden gemonteerd om de vrije ruimte naast de pallet in het oog te houden.

Het gebruik van vorkencamera’s groeit snel. Orlaco, één van de grootste fabrikanten van camerasystemen voor vorkheftrucks, denkt dit jaar 3000 vorkencamera’s te maken. “Vijf jaar geleden waren er dat nog zo’n 700 tot 800 per jaar”, vertelt productspecialist Laurens van der Rijt van Orlaco.

Dwars door de pallet

Een vorkencamera is niet alleen handig bij het oppakken van een pallet, maar ook bij het wegzetten. Omdat de camera aan één van de lepels is gemonteerd, kijkt de camera dwars door de pallet heen. Dat voorkomt niet alleen te laag, maar ook te hoog insteken.

Om zeker te zijn dat ze niet tegen de ligger aanknallen, willen chauffeurs nogal eens te hoog heffen. De kans bestaat dan dat de bovenste dozen op de pallet de ligger van de erboven gelegen –locatie –raken en van de pallet vallen. Ook bij het dubbeldiep oppakken en wegzetten van pallets biedt een vorkencamera uitkomst. Probeer maar eens een pallet op de achterste locatie drie hoog op te pakken terwijl op twee hoog de voorste locatie bezet is: het zicht is nul.

Halve dag

Bijna alle fabrikanten van magazijntrucks leveren de vorkencamera als fabrieksoptie. Daarnaast levert Orlaco ook veel camera’s in het aftersales-traject. “We monteren ze vooral bij trucks die tussen de zes en twaalf maanden oud zijn. Dat is de leeftijd dat de gebruikers de moeilijkheden van het werken met de machines beginnen te ontdekken”, weet Van der Rijt. Monteren duurt een halve dag. De kosten zijn afhankelijk van het type en de uitvoering van de truck. “Maar een ongeval kost meer”, aldus Van der Rijt.

Kader: Voorkom vallende lading

Vallende lading is na aanrijdingen het tweede thema dat in de postercampagne centraal staat. Bij de poster met tips hoort een brochure met een toelichting op het thema. Daarin is onder meer een checklist met veertien actiepunten opgenomen. Daarnaast stelt de BMWT voor instructies aan magazijnmedewerkers een Powerpoint-presentatie met onder meer een videofilm beschikbaar.

De thema’s die nog aan bod komen zijn beschadigde stellingen en slecht onderhouden heftrucks.

Reageer op dit artikel