artikel

Toyota keert terug naar bron

Warehousing

Toyota legde haar oor te luisteren bij haar klanten en verwerkte al hun verbeteringsvoorstellen in de nieuwe Tonero heftruck. Het resultaat is een verbeterde truck, gebaseerd op bewezen technieken die op doeltreffende –wijze zijn gecombineerd in deze verbrandingsheftruck.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Transport&Opslag op 1 juni 2007.

Het Japanse Toyota-concern produceert al langere tijd zuinige en milieuvriendelijke hybride personenauto’s. Zo worden de Prius en de Lexus aangedreven met parallelle hybridemotoren. De hybridetechniek is uiteraard ook op de nieuwste vorkheftruck toepasbaar. Daarmee hadden de Japanners een passend bijdetijds antwoord gehad op de onlangs geïntroduceerde hybride heftruck van Still. Deze seriële hybride rijdt op stroom, die door een dieselgenerator wordt opgewekt. Met de parallelle hybride motor van Toyota zou buiten met diesel of LPG en binnen puur elektrisch kunnen worden gereden.

In plaats daarvan speelt Toyota op zeker en –introduceert een vrij traditionele no-nonsense verbrander. Op zich is daar niets mis mee, maar het is beslist niet baanbrekend. Veiligheid, productiviteit, betrouwbaarheid, comfort en milieu vormen de speerpunten van Toyota’s nieuweling in de 8-serie.


Veiligheid

Toyota legt met de nieuwe verbrander vooral veel nadruk op veiligheid. Het systeem van active stability (SAS) is uitgebreid met een automatische reductie van de snelheid en acceleratie van de heftruck boven een hefhoogte van twee meter. Ook de neigsnelheid voor- en achterover wordt door dit systeem vanaf die hefhoogte begrensd. Verder heeft de truck een weegsysteem op de vorken dat de bestuurder op het LCD-display toont hoe zwaar de opgenomen last is. Een nuttige veiligheidsvoorziening, die onderdeel uitmaakt van het plus-pakket en dus niet standaard is. Bij het afzetten van het contact zijn alle functies van de heftruck uitgeschakeld. Een veiligheidsvoorziening die meerdere merken bieden. Aanvullend is het bij de Tonero niet meer mogelijk om de geheven last te laten dalen met het contact uit. Verder beschikt de Tonero over een automatische 90° horizontaalstelling van het vorkenbord, waardoor de vorkpunten zich altijd recht voor de palletopeningen bevinden.


Comfort en milieu

Op aangeven van de eindgebruikers is de opstaphoogte van de heftruck verlaagd en de voetenruimte vergroot. De stuurwieldiameter is verkleind, wat de arm/schouderbelasting vermindert. Voor een optimale zitpositie is de stuurkolom zowel voor- en achterover, als in hoogte instelbaar. Voor de bediening van de mastfuncties is er keuze uit conventionele hendels, mini-schakelaars en een twin joystick–bediening, die functioneel overeenkomt met de Linde Load Control (LLC). Optioneel is de bestuurdersstoel die 20° rechtsom zwenkt. De bestuurder kan hierdoor achteruitrijden in een minder krampachtige houding en hij heeft een beter zicht in de rijrichting. Een handsteun op de rechter achterstijl is daarbij een extra steunpunt. Deze is ook voorzien van een claxonknop.

De door Toyota zelf ontwikkelde 3Z-verbrandingsmotor is opvallend stil. In combinatie met de gedempte motorophanging worden er praktisch geen motortrillingen doorgegeven aan de heftruck en de bestuurder. Deze motoren voldoen ruimschoots aan de strenge Europese emissienormen voor 2008.

Wie nog schoner wil rijden, kan een oxidatie–katalysator en roetfilter van het merk –Donaldson laten monteren. Waar Still met haar hybride prat gaat op het zuinige brandstofverbruik legt –Toyota de nadruk op lage emissies en milieu en niet op verbruik. Op zich is dat vreemd, want hoe minder brandstof, hoe minder vervuiling.


Enquête

‘Op het pad naar perfectie kan iedere verbetering weer worden verbeterd’. Deze filosofische uitspraak van Kaizen staat ook aan de basis van de nieuwe verbrandingstruck van Toyota: de Tonero. De voorganger uit de 7-serie was goed, maar deze nieuwe IC-truck uit de 8-serie is weer beter.

Net als bij de Traigo gaf Toyota de nieuwe verbrander een klinkende naam in plaats van een cryptische en tongbrekende type-aanduiding met cijfers en letters. Tonero staat vrij vertaald voor ‘kracht –putten uit de bron’. Die bron bestaat uit de wereldwijde klantenkring van het Japanse heftruckmerk. De klanten is middels enquêtes gevraagd verbeterpunten aan te geven bij het vorige model om vervolgens door te worden gevoerd in de Tonero. De productie start in september in het Franse Ancenis

 

Reageer op dit artikel