artikel

Tonero moet vooral de chauffeur behagen

Warehousing

Vanaf september begint de productie van de nieuwe verbrandingsheftruck van Toyota in de Franse fabriek. Het model was al leverbaar in Amerika en Japan en komt nu met de Mediterrane naam Tonero naar Europa. De marktleider op heftruckgebied wil een marktaandeel van twintig procent, ook in diesel/LPG.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 25 mei 2007.

De zonnige Spaanse zuidkust was het opvallende decor voor de introductie van de nieuwe serie Toyota heftrucks met verbrandingsmotor. De Tonero is de opvolger van de bekende 7-serie, die het precies zeven jaar heeft uitgehouden.

Toyota heeft de verleiding weten te weerstaan om de Tonero uit te rusten met allerlei nieuwe technische spitsvondigheden. Eigenlijk is de nieuwe truck slechts een licht gewijzigd model met een wat meer dynamische uitstraling. Het verschil met de introductie in 1999 van de 7-serie is opmerkelijk groot. Toen verbaasde Toyota de wereld met het SAS-systeem, gericht op veiligheid en ergonomie. Dit keer komt de vernieuwing niet veel verder dan meer zicht, extra comfort en meer bedieningsgemak voor de chauffeur.

Toch was er alle reden om in gespannen afwachting te zijn. De concurrentie – Linde, Still, Hyster/Yale – leverde recent nieuwe machines in dit segment met veel technologische vernieuwingsdrang. Bovendien laat Toyota zich in de autowereld nadrukkelijk kennen als pionier op het gebied van hybride motoren. Maar voor een commerciële toepassing in heftrucks is het nog te vroeg, vind Craig Walby, één van de technische mensen binnen Toyota Material Handling Europe.

Hans Gehlen, sinds kort verantwoordelijk voor salesondersteuning voor heel Europa in de nieuwe Toyota/BT-organisatie, maakt zich geen zorgen. “Eigenlijk lijkt de nieuwe truck veel op de voorganger van de 7-serie. Het is vooral een degelijke machine, heel simpel te bedienen, je loopt er zo op en af. Een echte ‘drivers truck’ en zeer interessant voor de verhuurmarkt.”

Optionele pakketten

De nieuwe Tonero is leverbaar in een range van 1.5 tot en met 3.5 ton. De LPG- en dieselmotoren voldoen met ingang van komend januari aan de strengere Euro 3 normen. Voor elke ge- wichtsklasse zijn diverse pakketten optioneel leverbaar: meer veiligheid, meer comfort, meer productiviteit of langere levensduur. Binnen de pakketten is veel extra’s leverbaar, zoals bijvoorbeeld een deels draaibare stoel. Alle trucks hebben een voetbediende parkeerrem gekregen evenals meer voetruimte, een betere opstap en vooral extra zicht door de mast en naar boven. Ook de toegang tot de motor is voor servicemonteurs aanzienlijk verbeterd.

 

Reageer op dit artikel