artikel

Test met brandstofcellen verloopt succesvol

Warehousing

Naast Jungheinrich, Linde, Still en Toyota heeft nu ook Hyster een succesvol pilotproject afgerond met heftrucks op brandstofcellen. De Noord-Amerikaanse autofabrikant –General Motors probeerde de brandstofceltrucks gedurende drie maanden uit en wist met deze trucks een productiviteitswinst te realiseren van 5 procent.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Transport&Opslag op 1 mei 2007.

Het pilotproject met twee omgebouwde Hyster J2.50 heftrucks op brandstofcellen bij General Motors in de USA is vorig jaar succesvol verlopen. Dit type heftruck is volgens Nacco/Hyster nu rijp en beschikbaar voor de markt. De twee vorkheftrucks werden bij GM gedurende twaalf weken voor diverse intern transport doeleinden ingezet. GM werkt met drie shifts van gemiddeld 6,3 uur; dus circa 19 uur per etmaal.

De trucks waren samen in de testperiode gedurende 904 uren in bedrijf. In die tijd werd 137 keer waterstof getankt. Het verbruik per truck lag op gemiddeld 2,8 kilogram waterstof (H) per etmaal. De verbruikte waterstof leverde per etmaal 38,4 kWh aan opgewekte en verbruikte elektrische energie op. Het aantal technische storingen gedurende de hele testperiode bleef beperkt tot één onverwacht voorval.

Nacco/Hyster stelt dat de meetbare winst voor GM voornamelijk zit in een hogere inzetduur en productiviteit van de brandstofcel heftrucks. Vergeleken met conventionele elektrische heftrucks steeg de productiviteit met 5 procent.

Die werd bereikt doordat er per truck maar 2x per dag moest worden getankt. Het tanken van de waterstof vergt 2 x 10 = 20 minuten per etmaal. Het driemaal verticaal wisselen van de tractiebatterijen van de elektrische heftrucks neemt bij GM zo’n 80 minuten per etmaal in beslag. De brandstofcelheftrucks zijn dus per etmaal een uur (5 procent) langer inzetbaar, dus productiever. Dat lijkt marginaal, maar op een heftruckvloot van 20 units kan hetzelfde werk met één truck en een chauffeur minder worden gedaan.

Infrastructuur

Naast de in de pilot aangetoonde voordelen kleven er zeker nog wel enkele nadelen aan de brandstofceltechniek. Wil een bedrijf niet afhankelijk zijn van wisselgasflessen, zal het moeten beschikken over een eigen pompinstallatie.

Daarbij komt dat op dit moment nog de infrastructuur voor de distributie van waterstofgas van de bron naar de eindverbruiker ontbreekt. Daarnaast liggen de productiekosten van een brandstofcelheftruck nog steeds een stuk hoger dan die van een conventionele heftruck.

Toekomst

Ian Melhuish en Lee Tracy van de Hyster global product strategy group winden er geen doekjes om. Volgens een onderzoek van deze strategiegroep zal de vraag naar olie ergens rond 2013 het aanbod overtreffen, met als gevolg torenhoge brandstofprijzen. Met die hoge energieprijzen worden alternatieve brandstoffen steeds aantrekkelijker.

Het goede nieuws is dat er nu al veel alternatieven klaarstaan. Voor wie de heftruck met brandstofcellen nog niet ziet zitten, kan nu al vrij probleemloos kiezen voor biobrandstoffen, zoals bio-ethanol, veresterde biodiesel en pure plantaardige olie (PPO). Compressed natural gas (CNG) is een bruikbaar alternatief voor LPG. Melhuish ziet namens Nacco/Hyster een mooie toekomst weggelegd voor de biobrandstoffen op de korte termijn en brandstofcellen op de langere termijn.

Reageer op dit artikel