artikel

Stuiterende artikelen verstoren sorteerproces

Warehousing Premium

Sorteerinstallaties kunnen in theorie ongelooflijk veel artikelen verstouwen. In de praktijk halen ze die capaciteit zelden. Vooral het invoer- en uitvoerproces levert nogal eens problemen op. Dat bleek ook tijdens een door Denc georganiseerde bezoek aan Skala.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Transport&Opslag op 1 januari 2006.

Sinds twee jaar beschikt Skala, distributeur van erotische artikelen, over een splinternieuw dc in Almere. Het hart van de operatie wordt gevormd door een sorteerinstallatie, die in theorie 7200 artikelen per uur over 120 klantorders kan verdelen. Opvallend aan deze splittray-sorter – bomluiksorteerinstallatie in goed Nederlands – is de compacte opstelling. Dat is mogelijk gemaakt door de dozen voor de klanten direct onder de sorter te plaatsen. Door het ‘bomluik’ waarop de artikelen liggen op het juiste moment te openen, vallen de artikelen in de goede doos.

Al tijdens de testfase ontstonden problemen met dit sorteersysteem. Sommige artikelen stuiterden en rolden alle kanten op, zodat ze regelmatig in de verkeerde doos belandden. Omdat deze artikelen bovendien niet netjes plat in de doos vielen, liet ook de vulgraad van de dozen te wensen over. “Daarom hebben we met stukken transportband een ‘glijbaan’ boven de dozen gemaakt”, sprak Piet Meijs van system integrator Egemin tijdens het seminar, dat adviesbureau Denc voorafgaand aan het bedrijfsbezoek had georganiseerd.

Automatische invoer

Behalve het uitvoerproces leidde ook het invoerproces tot kopzorgen voor Egemin en Eurosort, fabrikant van de sorter. Omdat Skala verschillende prijzen per artikel hanteert, wilde het bedrijf per se een systeem waarmee de prijlabels automatisch en foutloos op de artikelen worden aangebracht. Daardoor lag het voor de hand om ook het invoerproces te automatiseren. De artikelen worden nu na het labelen met een conveyor boven de sorter gebracht, waarna ze met een bomluik op de sorter worden gedropt.

Achteraf had Egemin liever voor een manueel invoerproces gekozen. Net als bij het uitvoerproces stuiteren namelijk te veel artikelen de verkeerde kant op, met verkeerde sorteringen tot gevolg. Bovendien is gebleken dat handmatig aanbrengen van prijslabels even snel en accuraat gaat als het automatisch aanbrengen.

Met een aantal aanpassingen hopen Skala en Egemin de sorteerprestaties te verbeteren. Eén van de plannen is het aanbrengen van contrastsensoren, waarmee kan worden gecontroleerd of de artikelen bij het invoerproces op de goede tray terechtkomen. Ook wordt de mogelijkheid onderzocht om moeilijke artikelen manueel in te voeren. Skala op zijn beurt is bezig om de stuitergevoeligheid te verminderen door de verpakkingen aan te passen. Allemaal maatregelen die geld en tijd kosten. “Ik ben er echter van overtuigd dat we erin slagen er een succesvolle operatie van te maken”, meent Meijs.

Invoerprestaties verschillen enorm

Dat de prestaties van een sorteersysteem voor een groot deel afhangen van het invoerproces, blijkt ook uit het afstudeeronderzoek van Sven Platschorre. Voor zijn studie aan de Technische Universiteit Eindhoven bezoch hij zeven bedrijven met een sorter. Bij de pakketdiensten variëren de invoerprestaties van 275 pakketten tot 700 pakketten per operator per uur. In magazijnen en dc’s schommelt dat getal tussen de 700 en 2000 pakketten per operator per uur.

Cruciaal is de vraag of de operator die het invoerproces begeleidt nog andere taken heeft. Als hij bijvoorbeeld alle pakketten eerst nog moet scannen, halveert zijn productiviteit. Ook andere taken zoals bijvoorbeeld het ophalen of wegzetten van rolcontainers leiden tot minder efficiëntie.

Ten slotte spelen ook ergonomische aspecten een rol. Bij één bedrijf werden de bakken met artikelen zo hoog aangevoerd, dat de operator nauwelijks bij de bak kon: kostbaar en onnodig tijdverlies.

Reageer op dit artikel