artikel

Stop-to-pick

Warehousing Premium

Bij Aldipress in Duiven draait sinds half oktober een bijzonder pick-to-light-systeem. Het bijzondere is dat de kratten, die via een transportbaan worden aangevoerd, automatisch stoppen bij de juiste picklocatie. Pas als het krat is gestopt, licht het lampje van het pick-to-light-display op.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Transport&Opslag op 1 december 2006.

Stop-to-pick. Het zou de naam kunnen zijn van de variant op pick-to-light die bij tijdschriftendistributeur Aldipress is geïmplementeerd. Het nieuwe systeem is bedoeld voor de nalevering aan winkels. “Van oudsher wordt zo’n 99 procent van de tijdschriften volgens het push-principe verdeeld over de winkels. De rest gaat via het pull-principe: naleveringen op basis van bestellingen”, vertelt Patrick Endeman, hoofd bedrijfsbureau van Aldipress.

 

De laatste jaren is dit beeld langzaam veranderd. De oorzaak is dat Aldipress steeds meer producten op het gebied van home entertainment distribueert, zoals boeken, dvd’s en cd’s. De verhouding tussen push en pull ligt bij deze producten duidelijk anders. “Voor home entertainment proberen we de voorraad in de winkels zo laag mogelijk te houden”, aldus Endeman. Ook bij tijdschriften verschuift de trend van push naar pull middels naleveringen.

 

Vanwege het groeiende aantal orderregels voor naleveringen voldeed het oude pickproces met picklijsten niet meer. Aldipress ging op zoek naar een efficiënter en flexibeler systeem, en vond dat bij Inther. “We gaan dankzij dit systeem 50 procent sneller werken met een pickkwaliteit van 99,9 procent”, zegt Endeman. Inther gaat dit systeem nu ook op de markt brengen.

 

Niet inhalen

Net als bij elk pick-to-light-systeem begint het proces met een krat die middels barcodescanning aan een klant wordt gekoppeld. Normaal gesproken gaan de kratten vervolgens via een transportbaan langs een aantal zones. Als er in een krat producten uit een bepaalde zone moeten, gaat deze krat links- of rechtsaf naar die zone. De andere kratten gaan gewoon rechtdoor en passeren de kratten die zijn afgeslagen.

Bij Aldipress werkt deze oplossing niet. De volgorde van de kratten mag namelijk niet worden gewijzigd met het oog op het vervolgproces. Daarom heeft Inther een systeem ontwikkeld waarbij de bakken elkaar niet kunnen inhalen.

 

Het geheim van de smid zijn lichtsensoren die op elke pickpositie onder de rollenbaan zijn bevestigd. Deze sensoren tellen alle kratten die passeren. Omdat de volgorde van de kratten vastligt, kan de besturingssoftware exact berekenen wanneer een krat op de goede pickpositie aankomt. Precies op dat moment wordt de rollenbaan stopgezet en gaat bij één van de picklocaties boven of onder het krat een picklampje branden. De orderpicker pickt het aantal dat op het display is aangegeven, stopt de producten in de krat en bevestigt de pick met een druk op een knop. Daarna vervolgt het krat zijn weg naar de volgende picklocatie.

 

Pickkarren

Het voordeel van dit systeem is de grote mate van flexibiliteit. Omdat niet met vaste zones wordt gewerkt, kunnen de orderverzamelaars in principe door elkaar bewegen. Als aan de ene kant van de pickstraat even weinig te doen is, kan de orderpicker die daar staat zijn collega aan de andere kant helpen.

 

Overigens worden niet alle naleveringen op deze manier verzameld. In de doorrolstellingen in de pickstraat liggen alleen de 288 snellopers. In een legbordengebied een eindje verderop liggen nog eens 1500 langzaamlopers. Deze producten worden gepickt met RF-barcodescanning en in speciale pickkarren geplaatst. Als deze karren vol zijn, worden ze langs de transportbaan geplaatst en meegenomen in het pick-to-lightproces.

 

Natuurlijk blijft het altijd mogelijk om pickfouten te maken. Daarom zijn op verschillende punten in het systeem controlepunten aangebracht in de vorm van weegschalen. Endeman: “De tolerantie van die weegschalen moeten we nog een beetje bijstellen. Op dit moment signaleren de weegschalen pickfouten die er niet eens zijn.”

 

Reageer op dit artikel