artikel

Pallets verplaatsen in drie dimensies

Warehousing

Vorkverstelling in de lengte, breedte en in de hoogte is mogelijk met een combinatie van een hydraulische vorkversteller en een telescopische reachvork. De combinatie werkt sneller en ontlast de chauffeur, want de vorken zijn vanaf de truck op iedere palletmaat en werksituatie af te stemmen.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Transport+Opslag op 1 november 2007.

Voor een betere pallethandling staan de conventionele side-shift en vorkversteller al jaren ter beschikking. Beide systemen dienen hoofdzakelijk het gemak van de heftruckchauffeur. Voor de handling van onder andere betonbuizen, tapijtrollen, balen en vaten is aangepaste voorzetapparatuur noodzakelijk en verkrijgbaar.

Voorzetapparatuur wordt in de regel geleverd via de heftruckleveranciers. Dat is logisch, want het apparaat is immers een verlengstuk van de truck en maakt deze compleet. Omdat het aanbod van voorzetapparatuur divers is, is het raadzaam vooraf goed advies in te winnen bij de heftruckleverancier en/of de leverancier van de voorzetapparatuur over de toepassing, de mogelijkheden en de beperkingen.

Dieper wegzetten

De montage achteraf van zware voorzetapparatuur heeft vrijwel altijd consequenties voor de oorspronkelijke heftruckeigenschappen. Vooral de verplaatsing van het lastzwaartepunt (lzp) heeft invloed op het nominale hefvermogen. Nu is het niet zo dat een verdubbeling van het lzp tot een halvering van het nominale hefvermogen leidt, maar iedere verschuiving van het lzp van de mast af heeft daar wel onmiskenbaar een nadelige invloed op. Dit geldt dan vooral voor de hydraulisch telescopische reachvorken.

Het principe van de telescopische reachvork is eigenlijk al vrij oud. De vorken kunnen uitschuiven, waardoor de last dieper kan worden weggezet of opgenomen. Meeneemheftrucks waren er een tijd geleden al mee uitgerust. Het systeem van de telescopische vorken is sinds 1980 beschikbaar op vorkheftrucks, maar nog steeds niet algemeen bekend. Het nadeel van die eerste generatie telescopische vorken is dat de telescoopvork bij het intrekken gemakkelijk ergens in de palletopening blijft hangen door de opstaande rand. Het telescopische voorste vorkdeel schuift namelijk over het binnenste deel. De nieuwe range Kooi reachvorken werkt niet meer met dit buissysteem. De vorkdelen liggen met groeven in elkaars verlengde, hierdoor ontstaat een glad geheel zonder opstaande randen.

Minder meters

Reachvorken zijn als voorzetapparaat universeel inzetbaar op alle typen heftrucks. Met deze apparatuur kan sneller en efficiënter worden gewerkt doordat bijvoorbeeld een vrachtauto vanaf één zijde is te laden en te lossen. Het herhaaldelijk met de heftruck om de vrachtauto heen rijden is dan niet meer nodig. Er worden dus minder rijmeters afgelegd en dat levert –volgens de leverancier van het systeem een tijdsbesparing op van circa 20 procent. Hierbij is rekening gehouden met de uitschuiftijd van het vorksysteem. Ook het dubbeldiep weg–zetten en opnemen van pallets in de stelling vanaf één gangpadzijde is mogelijk.

Als je de standaard vorken vervangt door de –hydraulische telescopische reachvorken kan de vorklengte vanaf de heftruck op de palletdiepte worden aangepast. Plaats vervolgens twee van dergelijke systemen boven elkaar en er kunnen ook nog twee pallets tegelijk worden opgenomen en verplaatst. Meer pallets tegelijk opnemen en transporteren kan uiteraard ook met conventionele viervoudige vorken, maar dan steekt de palletlading breed uit. Dit kan binnen bezwaarlijk zijn als er sprake is van relatief smalle gangpaden.De combinatie van reachvorken, sideshift en vorkversteller maakt het systeem nog flexibeler, doordat hiermee ook verschillende palletmaten van iedere zijde kunnen worden opgenomen. Het maakt vorkbewegingen in drie dimensies mogelijk.

Druk op de knop

Alle apparaten kunnen via verdeelblokken worden aangesloten op het hydraulische systeem van de heftruck. Vanaf de bestuurdersstoel kan de heftruckchauffeur met een druk op de knop de vorken aanpassen op praktisch iedere palletpositie en palletmaat. Dat werkt niet alleen sneller, maar is uit arbotechnisch oogpunt ook een verbetering van de bestuurdersergonomie. Het regelmatig op- en afstappen en het handmatig verzetten van de zware vorken is namelijk een vermoeiend en smerige klus.

Voorzetapparatuur

Voorzetapparatuur is heel divers. Naast reachvorken is allerlei mechanische en– –hydraulische voorzetapparatuur op de markt.

(zie pdf-pagin: pag. 19)

   
Productielijn

De reachvorken werken op het standaard hydraulische systeem van de heftruck. Daartoe kan de hydrauliekaansluiting van de automatische sideshift worden gebruikt. Voor de gedwongen gelijkloop van de linker en rechter vork zijn de cilinders van beide vorken in serie geschakeld. Met hydraulische reachvorken maak je de vorken vanaf de heftruck desgewenst korter of langer, zodat deze niet te ver uitsteken en onbedoeld een achterliggende pallet in de stelling meenemen.

De gepatenteerde Kooi reachvork is ontwikkeld door Meijer Special Equipment (MSE) en wordt geëxporteerd naar vijftig landen.

In Nederland worden deze reachvorken door Griptech op de markt –gebracht. MSE heeft een nieuwe productielijn waar ze de telescopische –reachvorken maken volgens het Lean Manufacturing Proces. Dit vergde een investering van 1.5 miljoen euro in het zusterbedrijf Meijer Plaatbewerking. Daar worden ook frames voor een producent van meeneemheftrucks gemaakt. Naast de zes diepboormachines omvat de productielijn onder andere een nieuwe spuitcabine met filterinstallatie.

Elektrisch

Meijer Special Equipment werkt hard aan de elektrische reachvorken voor onder andere elektropallettrucks. Het prototype dat op de vorige Logistica werd getoond, was nogal rumoerig.Dat wilden ze eerst verbeteren. De planning is om het productiemodel tijdens de CeMAT in 2008 in Hannover te lanceren. Dit zal dan gemonteerd zijn op een BT LWE 180. De vork van de ReachMover is in te korten tot 800 mm. Maximaal uitgeschoven lepels meten 1200 mm.

 

Reageer op dit artikel