artikel

Onvrede leidt tot snelle ERP-implementatie

Warehousing

Groothandel Highlite was zo ontevreden over zijn ERP-pakket, dat vorig jaar besloten werd om zo snel mogelijk een nieuw pakket aan te schaffen. In tien weken tijd werd begin dit jaar Navision geïmplementeerd. Op dit moment wordt dit ERP-pakket uitgebreid met een warehouse management module. Daarmee zal ook het nieuwe smallegangenmagazijn worden aangestuurd.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in LogistiekKrant op 3 oktober 2003.

Highlite bestaat twaalf jaar. In die tijd is de groothandel in licht- en geluidsapparatuur al drie keer verhuisd. Vorig jaar was het voorlopig de laatste keer dat vice-president Patrick Ruiters en zijn collega’s hun boeltje hebben gepakt. “We wisten vooraf dat dit magazijn van 3700 vierkante meter veel te klein was. Er zijn hier echter mogelijkheden om fors uit te breiden. We hebben in totaal 32.500 vierkante meter grond. De komende maanden komt er een hal van 5500 vierkante meter bij. De bulkvoorraad die nu nog in Heerlen ligt, komt dan hierheen.”

  

Het nieuwe pand (een smallegangenmagazijn van bijna vijftien meter hoogte) moet

in februari 2004 worden opgeleverd. Net als het bestaande pand word het aangestuurd door het ERP-pakket Navision van Microsoft Business Solutions, aangevuld met de warehouse management module Q-WMS van Microsoft-partner Qurius. In december vorig jaar werd dit pakket aangeschaft. Na slechts tien weken implementatie werd het ERP-pakket met Pasen in gebruik genomen. “We wilden zo snel mogelijk van het oude pakket af. Onze accountant moest een accountantsverklaring afgeven en dat kon niet op basis van dit door softwareleverancier Afas ontwikkelde pakket”, licht Ruiters toe.

  
Geen back-up

Ruiters noemt het pakket van Afas geen gelukkige aankoop. “Het pakket is twee jaar te vroeg op de markt gebracht. We hebben bijvoorbeeld al sinds 18 oktober vorig jaar geen back-up meer kunnen maken. Als ik de voorraadwaarde wilde opvragen, kwamen er drie verschillende getallen uit het systeem. Er zaten veel van dat soort foutjes in het pakket. We hebben in feite twee jaar lang als pilotbedrijf gefungeerd voor Afas.”

  
Vorig jaar begon Highlite een zoektocht naar een nieuw systeem. De keuze ging tussen Unit 4 Agresso en Navision. “Beide pakketten waren goed. Gevoelsmatig ging de keuze naar Navision. Sinds de overname door Microsoft is de continuïteit van dit pakket gegarandeerd. Bovendien werken wij veel met Microsoft Office en die pakketten werken goed samen.”

  
Drie fases

De implementatie is opgedeeld in drie fases. Tijdens het paasweekend is het pakket van Afas vervangen door Navision. In de tweede fase, die tot begin november duurt, is het de beurt aan de warehouse management module. Op 1 januari wordt als laatste de webwinkel van Navision in gebruik genomen. Klanten kunnen dan on line hun bestellingen ingeven.

Fase één is nagenoeg vlekkeloos verlopen. Vanaf de eerste dag na de ingebruikname merkte Highlite dat de informatie uit Navision wel klopte. Al na drie maanden wist de groothandel de levertijden te verbeteren terwijl de voorraden omlaag gingen.

  
Batchpicking

Op 1 augustus begon Highlite met fase twee van de implementatie. Ruiters hoopt dat de warehouse management module voor enige orde zorgt in het magazijn. “Het is er nu rommelig. Het foutenpercentage schommelt rond de twee procent. Als we straks met barcodescanning en RF-communicatie gaan werken, kan dat percentage ver omlaag.”

Nu nog wordt elke order stuk voor stuk via magazijnbonnen bij elkaar gepickt. Als de software draait, schakelt Highlite over op batchpicking. De verwachting is dat met de huidige bezetting drie keer zoveel orders kunnen worden gepickt.

Als de nieuwbouw klaar is, wil Ruiters met ABC-classificatie gaan werken. Snellopers worden dan vooraan gelegd, langzaamlopers achteraan. “Nu is het magazijn daarvoor te klein. Als er weer een zeecontainer met apparatuur uit het Verre Oosten binnenkomt, zijn we al blij als er überhaupt een palletplaats vrij is.” 
 

 Onvrede leidt tot snelle ERP-implementatie.pdf

Reageer op dit artikel