artikel

Logistiek weer in eigen WMS-hand

Warehousing

Vrijwel gelijktijdig met de verhuizing naar een nieuw dc, ging Majestic Products over op het weer zelf doen van de interne logistiek. Dit vanwege mindere ervaringen met uitbesteding. De overgang verliep soepel. Omdat het bedrijf eerder tot volle tevredenheid werkte met SAP werd daar dit keer weer voor gekozen, al ging het nu om een hoger WMS, met RF-ondersteuning.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 6 oktober 2006.

“We waren in 1999 de kleinste zelfstandige SAP R/3-gebruiker van Nederland”, vertelt Herman Alting, adjunct-directeur van Majestic. “Toen verliepen veel processen echter nog handmatig in het magazijn. In Hellevoetsluis, waar we toen zaten, liepen we geregeld vast wegens een gebrek aan voldoende ruime en ondersteuning van het systeem. Als handelsonderneming zagen we inkoop en verkoop als onze kernactiviteiten.”

   

Logistiek werd als een logisch gevolg hiervan gezien. Distributie liet het bedrijf al door diverse vervoerders doen. “Vorig jaar besloten we ook de interne logistiek uit te besteden. De logistiek dienstverlener was erop gebrand om het voor ons tot een succes te maken maar uiteindelijk is het niet gelukt.” “Onze specifieke business is zo gedetailleerd, ook met meerdere items binnen een doos, dat de systemen daar niet op ingesteld waren”, vult warehouse manager Peter Hoendervangers aan. Het bijzondere van de producten, bijvoorbeeld met veiligheidshandschoenen, is dat per doos verkocht wordt, per bundels van twaalf en los per paar. Zo zitten er wel 37.000 artikelen in het voorraadsysteem.
 

“Verder hadden we, door het uit handen te geven, niet meer zelf de controle op de processen”, al-dus Alting. “Bovendien hadden ze door hun manier van picken meer mankracht nodig dan ge-pland, waardoor kosten fors hoger waren dan begroot. Wij werken nu met veel minder mensen, al zitten we wat ruim in ons jasje, omdat we al zijn ingesteld op toekomstige groei.”
 

Kernactiviteit

Hoendervangers: “Nu zien we logistiek als kernactiviteit. Het is een levensader. Omdat we geen unieke producten verkopen, gaat het om de toegevoegde waarde. Dat betekent: vandaag bestellen, morgen in huis. Met het contract met de logistiek dienstverlener konden we hier niet aan voldoen. Toen de levertijd opliep, ging het ons klanten kosten. Toen hebben we het contract ontbonden.”

Mede door de groeiende activiteiten koos Majestic bovendien voor een nieuw, groter pand. Alting: “Deze hal werd binnen enkele weken opgeleverd en we konden het direct huren. In december spraken we met Yanta Consultancy, waar we in het verleden ook al tot volle tevredenheid contact mee hadden.” Samen met Majestic werd gekeken naar de optimalisatie en im-plementatie van de diverse lo- gistieke processen. “We liepen toen al voor de muziek uit, want pas in februari wisten we dat we hier terecht konden”, zegt Hoendervangers. “We kozen voor het WMS Logistics Execution System van SAP, met RF via Symbol-readers.”
 

“De WMS-implementatie is met hulp van Yanta binnen vier maanden gelukt”, aldus Alting. “We startten in een nieuw dc waar alles nieuw was: mensen, stellingen, middelen, WMS en RF.” Hoendervangers: “Op 1 maart zijn we in dit warehouse gaan inrichten; 10 april gingen we live. De inbound was al getest met de verhuizing van de goederen naar het dc, maar de outbound nog niet. Alles overziend is het zeer goed verlopen, al heeft het ook heel wat avonduren en weekenden gekost.”

Omdat de logistiek, vanwege de verhuizing, een week dicht zat, was er een week achterstand in leveringen. “Deze hebben we in tweeënhalve week weggewerkt”, aldus Alting. “Een waar kunststukje, wat zeker ook te danken was aan de bereidwilligheid van de mensen.”
 

Enige probleem was dat de verhoudingen van de locaties verkeerd bleken te zijn, maar door met ‘vakken en locaties te schuiven’ was dit goed oplosbaar. Alting: “Het is ook belangrijk dat het goed functioneert, want we hebben ons hele hebben en houwen in handen van één systeem gelegd. Werkt dat niet, dan heb je een probleem. In 1999 waren we het eerste mkb-bedrijf op SAP. Inmiddels zijn we dat in alle opzichten ontgroeit.”
 

SAP

Goederen komen binnen via containers (uit het Verre Oosten) en dozen (vrachtauto’s uit Europa). Bij aankomst wordt de levering gecontroleerd en ingevoerd in SAP. Verder wordt ge-checkt of er een barcode op zit. “Uit het Verre Oosten is dat meestal het geval”, aldus Hoendervangers, “uit Europa lang niet altijd. Dus plakken we standaard onze eigen barcode erop met een TO-label, een operatiesticker, zodat al bij de inslag door het systeem wordt bepaald waar ze terechtkomen voor opslag en uitslag.”
 

Bij de opslag in het magazijn geeft het WMS, als de voorraad van een product onder niveau zit, automatisch een opdracht tot bijvullen. Een van de reachtrucks vult het dan aan.

Er zijn vier pickzones: volle dozen, het bulkgebied (voor palletvrachten), het kleine pickgebied (op de tussenvloer) en het pickgebied op de begane grond (de vloer). Op de tussenvloer worden de bestellingen die het WMS via de terminal doorgeeft handmatig in een doos gestopt. Via een sticker, die een medewerker op de doos plakt en vervolgens scant, wordt de levering aan deze doos gekoppeld. Vanuit het WMS krijgt hij op hoeveel stuks nodig zijn en uit welke picklocatie. Vervolgens scant hij ter bevestiging de locatie en het artikel waarna nieuwe pickopdrachten volgen. Uiteindelijk volgt uitslag naar beneden. De tussenvloer heeft een inslag- en een uitslagpunt waar reachtrucks de producten respectievelijk omhoog of naar beneden brengen.
 

De afleverbon voor beneden wordt beneden gescand, waarna hier verder gepickt wordt. Hier zijn het de grotere hoeveelheden. Als het picken klaar is, worden de pakketten nogmaals gescand en op de juiste zone gezet. Kleine dozen worden met de hand neergezet, pallets met de heftruck.

De goederenontvangstruimte is tegelijkertijd afhaalruimte om bestellingen zelf af te halen, bijvoorbeeld kleding die door Majestic van logo’s is voorzien. Er wordt neergezet op prioriteit. “Eerst zijn er de afhalers, die absoluut niet mogen wachten”, aldus Hoendervangers. “Dan zijn er de printshop-orders en vervolgens de andere vervoerders. Huisvervoerder DHL is het laatste station. Die vertrekt om 19.30 uur.”

Doordat het WMS bij de uitslag indeelt op verschillende zones, is het aantal uitleverfouten aanzienlijk gedaald. Bovendien oogt het dc opgeruimder. Er is een zone voor DHL, voor bulk, voor Huisman (regio Rotterdam) en voor afhaalklanten.
 

Progressie

De klantentevredenheid is de laatste maanden vooruitgegaan, al kwam dat ook omdat vanuit een mindere situatie snel verbeteringen merkbaar zijn. Van het SAP-systeem wordt nog steeds maar een beperkt deel gebruikt, al is het meer dan voorheen. Dat het traag zou zijn bestrijdt Yanta-directeur Arjan Bergman. “Dat hangt van de capaciteit van de server af. Die is nu veel beter dan voorheen. Trage systeemresponse in een magazijn is natuurlijk onacceptabel” “Bovendien zijn we gewend aan SAP”, zegt Alting. “We kunnen er mee lezen en schrijven. Veel is direct opvraagbaar, bijvoorbeeld rond klantgegevens. En bewerkelijker zaken draaien nu ’s nachts.” Het succes trok zelfs over de oceaan belangstelling. “Onze vestiging in Amerika gaat nu ook over op SAP.”

Bedrijfsprofiel:

Bedrijf: Majestic Products

Activiteiten: Groothandel in persoonlijke beschermingsmiddelen (handschoenen, schoenen, werkkleding en oog-, gezichts, adem-, gehoor- en hoofdbescherming)

Oppervlak dc: 5.500 m2, waarvan 1.000 m2 tussenvloer met 12.000 kleine picklocaties. Aparte ruimte voor VAL, zoals voor het maken van bedrijfslogo’s op kleding of het samenstellen van veiligheidspakketten

Kerncijfers: Dagelijks ruim vierhonderd leveringen vanuit 6.200 bulklocaties, 1.100 picklocaties en op achtergebied nog eens 6.000 picklocaties. Gemiddeld 8.000 à 10.000 artikelen op voorraad,

Apparatuur: Tien Symbol RF-terminals, drie reachtruckterminals, acht vaste computers, acht mobiele printers, twee mobiele laptops met mobiele printers, drie reachtrucks, vier orderverzamelaars van Motrac Linde

Project: Nieuw WMS (SAP R/3 LES, Logistics Execution System), implementatie en begeleiding door Yanta Consultancy (dochter van SAP service partner Ctac)

Reageer op dit artikel