artikel

Is RFID een hype of echt van belang?

Warehousing

Tracking en tracing en RFID zijn twee onderdelen van de logistiek die veel met elkaar te maken hebben en nog meer met elkaar van doen zullen krijgen de komende jaren. Tracking en tracing is inmiddels redelijk ingeburgerd geraakt bij vervoerders en dienstverleners.

 RFID is nu een hype, en zal stukje bij beetje bij steeds meer bedrijven worden geïmplementeerd. Opmerkelijk is dat uit een onderzoek van Hand Held Products (HHP) blijkt dat de logistieke branche tot nu toe meer waarde hecht aan tracking en tracing oplossingen. De reden: het onderwerp staat ze nader bij en is al bekend, terwijl RFID voor veel mensen nog de nodige geheimen kent.

 

Wie meer dan de logistiek dienstverleners geloven in RFID is de tussenhandelsector. Tachtig procent van de bedrijven actief in de tussenhandel en die zijn gespecialiseerd in automatische identificatietechnologie, zegt binnen nu en twee jaar deel te nemen aan een RFID-pilot. Dat blijkt ook uit het onderzoek van HHP. De producent van onder meer handterminals ziet uit dit zelfde onderzoek verder naar voren komen dat 89 procent van de groep ondervraagde resellers investeringen in tracking & tracing-apparatuur van groot belang vindt.

 

Toch zijn, zoals in de andere vraagbaakartikelen is te lezen, al de nodige logistiek dienstverleners overstag en ontwikkelen RFID-toepassingen of services voor hun klanten. Ook gaan logistiek dienstverleners mee in de vraag van bijvoorbeeld producenten om RF-tags in de logistieke stroom te kunnen verwerken. Op mandaatbasis dus. In het geval van postbedrijf TNT werd gezocht naar extra diensten die met behulp van RFID kunnen worden aangeboden.

 

TNT onderzocht waar RFID toegevoegde waarde biedt

TNT heeft, binnen de verschillende ketens waar het actief is, gekeken waar RFID de meeste toegevoegde waarde zou bieden en kwam uit op ondermeer inbound-, outbound logistics en warehousing. Een denktank heeft twee volle dagen zitten brainstormen over de projecten. Adrie Kaljee, programme manager bij TNT: “Toen we de zes praktijkcases hadden bepaald, zijn we op zoek gegaan naar het soort klanten waarvan we dachten dat ze interesse zouden hebben.” Eén van de projecten was een supply chain, die start in China en op drie plaatsen in Duitsland eindigt. Kaljee: “Het moest een supply chain worden die zo robuust is, dat organisaties er iets extra’s voor willen betalen om ze te gebruiken. We zochten dus naar een product dat enorm betrouwbaar, robuust en transparant is.”

De expresvervoerder voerde tests uit met zowel passieve als actieve tags, met verschillende technologieën en standaarden. Voor alle de projecten geldt ook dat ze van het soort ‘gesloten keten’ zijn. Kaljee: “Zo noemen wij ze, maar in de praktijk zijn er wel meerdere partijen bij betrokken.”

 

Ook bij een bedrijf als Broekman Automotive denken ze in RFID. Het bedrijf zet de technologie grootschalig in bij Rotterdam Car Terminal en Rotterdam Car Center. Broekman gebruikt het als voertuiglokalisatiesysteem, dus een soort van tracking en tracing systeem. Op de car terminal zijn ruim 125 antennes geplaatst om de tags te kunnen volgen.Broekman gebruikt actieve tags, tags die de nu gebruikte barcodes moeten doen vergeten. Broekman denkt met het gebruik van RFID minder invoerfouten te maken en vermoedt dat het vinden van die ene auto tussen duizenden donkerblauwe Volkswagen Golfjes iets makkelijker gaat.

De RFID operatie wordt gefaseerd ingevoerd. Voor het eind van het jaar moeten de ruim veertigduizend auto’s op het 750.000 vierkante meter grote terrein zijn voorzien van een tag. Ook voert Broekman gesprekken met importeurs over samenwerking om zo de hele supply chain inzichtelijker te krijgen.

 

  • Bekijk eens deze site die de vraag beantwoord: wat is RFID?
  • Reageer op dit artikel