artikel

Instructie essentieel voor veilig intern transport

Warehousing Premium

BT Nederland en ‘t Web Opleidingen werken sinds kort nauw samen binnen BMWT Train. Met de heftruckopleiding op maat biedt BT haar relaties een landelijk erkende intern transport instructie aan. Een van de eerste bedrijven die gebruik maakt van BMWT Train nieuwe stijl is Tempo-Team dat meer dan 2000 hef- en reachtruckbestuurders te werk stelt bij haar opdrachtgevers.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Transport&Opslag op 1 mei 2007.

Na grondige voorbereiding, onderzoek en afstemming hebben BT Nederland en ’t Web Opleidingen officieel de krachten gebundeld. Doel van de missie is het aanbieden van een kwalitatief hoogwaardige intern transportopleiding voor BT relaties. “Als BT willen we graag meerwaarde aan onze klanten bieden, onder andere in de vorm van een gedegen instructie”, verklaart Edgard Versteden, product manager after sales bij BT Nederland. “Wij hebben geen eigen trainers in dienst, maar zochten hiervoor een partner die kwalitatief kon voldoen aan onze eisen. Na een uitvoerige vergelijking bleek ’t Web voor ons de juiste partij.”

Stephan Leuvenink van ’t Web Opleiding laat de positieve woorden als een warme douche over zich heen komen. Hij knikt instemmend. “BT zoekt vooral flexibiliteit omdat haar klanten dit wensen. Instructie op zaterdagochtend en dan maandag weer verder gaan? In goed overleg is het in principe allemaal mogelijk.”

Totaalpakket

Een van de eerste klanten, die onder andere gebruik maakt van deze BMWT Train-aanpak, is Tempo-Team. De uitzendorganisatie biedt samen met BT reeds het product ‘Man met truck’ aan. “Hierop hoort natuurlijk een bestuurder die gedegen instructie heeft gehad”, vertelt Anja Rath, PR-manager Logistiek bij Tempo Team. “Afgezien daarvan is de behoefte aan hef- en –reachtruckbestuurders in de logistiek enorm groot. Onlangs hebben we daartoe voor de zesde keer een landelijke wervingscampagne, ondersteund door radiocommercials georganiseerd. Dit resulteerde in ruim 400 nieuwe medewerkers die inmiddels allen zijn getraind. Jaarlijks worden gemiddeld ruim 800 nieuwe intern transportmedewerkers opgeleid.”

Een van de groepen waarop Anja Rath doelt, wordt momenteel opgeleid in Wijchen bij Nijmegen. Binnen de bedrijfsmuren van Tatung Netherlands wordt negen uitzendkrachten de kneepjes van het rijden met hef- en reachtrucks bijgebracht. Basis voor de vaardigheden binnen BMWT Train vormt de theorie. Deze beslaat daarom tijdens de eerste instructiedag een belangrijk deel van de tijd. Bij de praktijkinstructie van deze meerdaagse instructie, werken docenten Joop ter Beest en Peter –Willems groepsgericht én individueel. Van voertuigcontrole tot en met veilig sturen, kijken en stapelen, alle basisprincipes voor veilig intern transport komen aan bod. De kennis van de theorie wordt middels een examen getoetst en als intermezzo en eye-opener krijgen de cursisten tevens de beruchte videofilm ‘7 Doodzonden’ te zien.

Maatwerk

“Aangezien een deel van de medewerkers van Tempo Team nog niet in het veld werkzaam is, trainen we ze eerst in een neutrale omgeving”, benadrukt Stephan Leuvenink. “Normaliter vindt de training op locatie bij de klant plaats omdat we dan op de bedrijfsspecifieke knelpunten kunnen ingaan. Werkomgeving, infrastructuur, mensen, organisatie en gebruik van de trucks horen op elkaar aan te sluiten. De ervaring leert dat dit maatwerk de meeste bedrijven het best bevalt. Mocht er binnen de instructie voor de flexwerkers van Tempo Team aanvulling noodzakelijk zijn, omdat bijvoorbeeld de uiteindelijke inzetomstandigheden van die uitzendkrachten extra zorg vragen, dan trainen we aanvullend op locatie bij.”

BT Nederland ziet de samenwerking met ’t Web binnen het BMWT Train concept als een belangrijke zet. Niet alleen omdat BMWT Train als naam garant staat, ook omdat er andere mogelijkheden zijn die voordeel opleveren voor de klanten. Edgard Versteden: “Via ’t Web kunnen ook subsidieaanvragen worden geregeld, evenals VCA-advies en Risico Inventarisatie en Evaluatie, magazijnopleidingen etc. Daarnaast is de diversiteit in trainingen erg groot. Van opfriscursus tot basistraining en de volledige opleiding, alles is mogelijk. De klant zegt het maar.”

Eerste lustrum

BMWT Train gaat inmiddels het vijfde kalenderjaar in. Jaarlijks trainen de lidbedrijven tussen de 4000 en 5000 bestuurders. Dit gebeurt zowel met eigen trainers als via samenwerkingsverbanden zoals BT en ’t Web zijn aangegaan. De nadruk van BMWT Train ligt op de in-company aanpak voor een optimale aansluiting van de instructie op de praktijk. Ook komen hierbij de specifieke kenmerken van het heftruckmerk/type aan bod.

Ongelukken voorkomen

De Arbeidsinspectie tekende vorig jaar 182 ongevallen met hef- en magazijntrucks op; 18 meer dan in 2005. Gelukkig nam het aantal doden af, maar de vijf slachtoffers zijn er natuurlijk vijf te veel. Goede instructie en herhaling van de basisveiligheden moeten het leed binnen het intern transport te verminderen.

Niet kijken bij het achteruitrijden is de hoofdoorzaak van de enorme berg ongelukken met hef- en magazijntrucks. Platgereden voeten, gebroken enkels en onderbenen, ze staan er allemaal weer op.

In 2006 vielen er vier doden door toedoen van een intern transportmiddel. De slachtoffers zijn echter niet alleen te wijten aan een bedrijfsongeval. In één geval werd een kind (1,5 jaar) door zijn opa aangereden bij het achteruitrijden. In de andere vier gevallen was er tweemaal sprake van ‘kantelen’, en eenmaal ‘vallende lading’ en ‘van hoogte vallen’.

Bij het kantelen was eenmaal de heftruckchauffeur zelf het slachtoffer. Dit ongeluk had voorkomen kunnen worden door het dragen van de heupgordel of het gebruik van een uitvalbeveiliging of volledige –cabine. Het andere ‘kantelslachtoffer’ was een automobilist die werd bedolven onder het gewicht van een zware zeecontainer van een naar voren kippende heftruck.

De vierde dode viel van hoogte, terwijl hij gelijktijdig met een pallettruck op de lepels van een heftruck stond. Het hoofdletsel dat hij bij de val opliep, bleek fataal. Het vijfde slachtoffer werd bedolven onder een zware balk die van de vork gleed.

Technische mankementen van de truck zijn zelden de oorzaak van problemen. Dit komt waarschijnlijk door de hoge mate van kwaliteit van de Nederlandse heftruckvloot, de toename van vaste onderhoudscontracten (en daarmee de inzet van gekwalificeerd onderhoudspersoneel), duidelijke CE-voorschriften en het jaarlijkse keuringsregime zoals BMWT Keur.

Ook de toegenomen investeringen in nieuw intern transportmaterieel zullen een positieve uitwerking hebben op de algemene kwaliteit en veiligheid van de trucks.

Reageer op dit artikel