artikel

Hoe is RFID toepasbaar?

Warehousing Premium

Hoe is RFID toepasbaar?

RFID is er voor de toegevoegde waarde. Immers, wie RFID alleen inzet voor de meest basale werkzaamheden kan net zo goed voor barcodes kiezen. Daarentegen zijn tags en lezers zeker duurder dan de bestaande barcodetechniek, maar ze bieden wel meer mogelijkheden.

Retailers zullen RFID heel anders inzetten dan producenten van kauwgum of vliegtuigfabrikanten. Kies je als bedrijf voor toepassing in een gesloten circuit, of wil je dat ook bedrijven buiten de ‘closed loop’ de technologie toepassen?

 

Pilot Schuitema

Retailorganisatie Schuitema (het bedrijf achter de C1000-formule) is een pilot gestart onder de naam Versschakel. Deze pilot draait om toepassing van RFID-technologie in het logistieke proces van verse groenten. Versschakel is bijzonder omdat het in Nederland een van de eerste projecten is waarin RFID-technologie wordt toegepast in de hele keten. De gebruikte kratten met groente zijn voorzien van tags, zodat de plaats en de temperatuur van de kratten bekend is door de hele keten. Omdat de proef ketenbreed is, werken er naast Schuitema meerdere bedrijven aan mee: Heemskerk, Centraal Bureau voor Levensmiddelen (CBL), KPN, Capgemini en Wageningen Universiteit en Researchcentrum. Met dit project heeft Schuitema de RFID Innovatieprijs 2005 gewonnen.

 

 

Meer Nederlandse projecten

Op retailgebied zijn er meerdere projecten in Nederland. Zo zijn verschillende retailers binnen een Europees samenwerkingsverband in de rundvleesketen een pilot gestart. Aan deze pilot werken in Nederland Jumbo Supermarktketen en vleesgroothandel Groothedde mee. Daarnaast zijn ook de Ierse rundvleesleverancier AIBP, de Duitse krattenfabrikant Bekuplast en logistiek dienstverlener ACR Logistics van de partij. In de proef worden kratten voorzien van een HF-tag (high frequency). Het doel is ondersteuning van tracking en tracing in de gehele keten en daarnaast het bereiken van een kostenreductie in diezelfde keten. De kostenreductie wordt behaald door minder fouten te maken, het sneller in- en uitslaan van goederen en het sneller kunnen inventariseren van de aanwezige voorraad in de winkel.

 

Voortrekker in Europa

In Europa is Metro waarschijnlijk de retailer die zich het meest nadrukkelijk opwerpt als RFID-initiatiefnemer. Het bedrijf opende een ‘future store’ waarin goederen op itemniveau van tags zijn voorzien. Metro is al in staat om met behulp van RFID-technologie pallets en kratten te traceren vanaf de leveranciers tot aan de eindbestemming van krat of pallet.

 

Voldoende mogelijkheden voor logistiek dienstverleners

Niet alleen retailbedrijven richten zich op het onderwerp, ook logistiek dienstverleners zien mogelijkheden. Volgens deskundigen van adviesbureau LogicaCMG is de logistieke markt, samen met die van de vliegtuigindustrie en die van defensie, de belangrijkste groeimarkt voor RFID. In de transport en logistieke wereld worden verschillende middelen al voorzien van tags. Neem vrachtauto’s, wisselbakken, treinwagons, containers. De mogelijkheden zijn legio, zoals automatische tolbetaling, positiebepaling op bedrijfsterreinen, toewijzing van laad-/losstations en tracering van containers.

 

Herbruikbare ladingdragers

Een logistiek bedrijf dat al is gestart met toepassing van de technologie is Euro Pool System. Dit bedrijf is verhuurder van herbruikbare ladingdragers in Europa. Het wil de opsporingsmogelijkheden van de eigen kratten vergroten door ze van een tag te voorzien.

TNT startte ook al zes pilots met RFID. Wereldwijd werden tags ingezet voor de tracking en tracing van goederen, onderdelen en containers. Ditmaal niet als gevolg van een mandaat van een grote producent of retailer, maar omdat TNT denkt de technologie te kunnen gebruiken om zijn klanten meer service te bieden. De pilots waren succesvol en worden doorontwikkeld in een tweede fase.

 

Onderdelen

Naast logistiek dienstverleners en defensie wordt ook de vliegtuigindustrie nadrukkelijk als markt genoemd waar RFID toegevoegde waarde kan bieden. Natuurlijk mede dankzij de hoge prijs van de onderdelen. Boeing en Airbus hebben al RFID-specificaties naar de leveranciers van hun onderdelen gestuurd.

 

Reageer op dit artikel