artikel

Heftruckbanden van A tot C

Warehousing

Rubberbanden zijn zwart en –lijken allemaal op elkaar. Voor veel logistieke managers is daardoor de verleiding groot te kiezen voor goedkope heftruckbanden, ook al vallen deze soms buiten de specificaties van de heftruckfabrikant. Voor het –maken van de juiste keuze spelen omgevingstemperatuur, rijafstanden, gebruiksfrequentie, gewicht van truck en lading, terrein en/of structuur van de vloer een grote rol.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Transport&Opslag op 1 oktober 2007.

Net als bij autobanden kun je heftruck- of industriebanden onderverdelen in een A-, B-, en C-categorie (premium, standaard en budget). Banden uit de A-categorie zijn merkbanden, die door de heftruckfabrikant/importeur als OEM-band (original equipment manufacturers) onder de heftruck worden gemonteerd. Merkbanden uit de A-categorie zijn vanwege hun hoge kwaliteit duurder in aanschaf dan de tegenhangers uit de B- en C-categorie. Volgens Renny Zandbergen van Save industriebanden staat hier in de praktijk meestal ook een lagere kostprijs per draaiuur tegenover.

De keuze voor een merk en type is bepaald door de heftruckfabrikant of de leverancier. Zij kennen de karakteristieken van de heftruck het best en weten welke banden bij de truck passen.

Nu is het niet zo dat er slechts één merk en type band op de truck past. Heftruckfabrikanten hebben ‘prefered suppliers’ voor hun banden, maar switchen soms zelf uit economische, of logistieke overwegingen over op een ander bandenmerk, dat net zo goed voldoet.

Als koper en heftruckgebruiker kun je er op –vertrouwen dat de gemonteerde OEM-band voldoet in situaties waarvoor de truck is ontworpen. Desondanks is het van belang ook –altijd vooraf met de heftruckleverancier te overleggen welke band het best bij de eigen werkomstandigheden past. Heftrucks die bijvoorbeeld in de VS of Azië worden geproduceerd zijn vaak uitgerust met een bandentype dat hier minder gebruikelijk is. Bovendien worden bij heftrucks, die altijd binnen op een egale vloer rijden, andere eisen gesteld aan de band dan bij heftrucks die altijd buiten rijden op een oneffen ondergrond. Ook combinaties van binnen en buiten rijden komen in de praktijk veel voor.

  
Advies

Ook aan het leven van een OEM-band komt door slijtage een eind. De veiligste optie is om de versleten band te vervangen door een nieuwe van hetzelfde merk en type, of het equivalent van een en wellicht goedkoper merk. Overstappen van het ene A-merk naar het andere brengt doorgaans weinig veiligheidsrisico’s met zich mee. Heftruckfabrikanten maken zelf ook geregeld die switch. Wel kunnen banden van een ander merk de prestaties, het energie–verbruik en het comfort beïnvloeden.

In de grote bandentest die Transport+Opslag in 2001 uitvoerde kwamen deze verschillen aan het licht, al waren ze soms klein. Ga bij twijfel altijd te rade bij zowel de heftruck- als de bandenleverancier. Er is tegenwoordig al gauw een zeventigtal merken heftruckbanden waar je een keuze uit kunt maken. Maak je bandenvoorkeur bekend en hoor hun advies aan.

Volgens Kees Kreikamp van Continental banden groep voldoen eigenlijk alle A-merken voor de meeste heftrucks en werkomstandigheden. Er zijn er volgens hem ook twijfelgevallen en enkele bandenmerken uit de zogeheten prijsvechtercategorie waar hij grote vraagtekens bij zet. “Die klachten variëren van minder comfort en stabiliteit tot verhoogde bandenslijtage en een hoger energieverbruik”.

Het rubber en het karkas van de goedkopere categorieën is soms van mindere kwaliteit en dit kan de veiligheid in gevaar brengen. De BMWT waarschuwde dit jaar zelfs nog logistiek managers in een nieuwsbrief voor de veiligheidsrisico’s die goedkope, slechte heftruckbanden met zich mee kunnen brengen. Volgens de brancheorganisatie gaan slechte banden ten koste van de stabiliteit van de truck. Instabiele banden vergroten namelijk de kans dat de heftruck met zware lading kantelt, met alle gevolgen van dien. Als een heftruck omvalt, is de kans groot dat de bestuurder ernstig gewond raakt of overlijdt. Daarnaast kunnen niet op de heftruck afgestemde banden voor een hogere rolweerstand en daarmee tot een hoger energieverbruik leiden. Ook trillingen kunnen door de combinatie heftruck, band en ondergrond worden versterkt en zodoende een extra fysieke belasting vormen voor de heftruckbestuurder .

  
Nieuw jasje

Versleten banden kunnen een tweede leven krijgen. Een coverband is een versleten heftruckband die van een nieuw loopvlak wordt voorzien. Dus een oude band met een nieuw jasje voor een zacht prijsje. Coverbanden kunnen niet allemaal zonder meer als matige tweedehands worden bestempeld. Integendeel, iedere heftruckband uit de A-categorie kan, mits goed en professioneel gecoverd, nog jarenlang dienst doen als volwaardige en veilige heftruckband. De kwaliteit en de eigenschappen van de band worden namelijk voor een groot deel bepaald door het karkas en die belangrijke basis blijft bij de coverbanden gelijk. Daar wordt dan een nieuw loopvlak met profiel op gevulkaniseerd.

Bij de bandenmerken in de B- en C-categorie is het karkas doorgaans al van mindere kwaliteit. Dat verklaart meestal ook het prijsverschil. Een nieuw loopvlak op een kwalitatief mindere –basis levert op zijn best een matige band op. Een ander verschil in prijs en eigenschappen wordt bepaald door de rubberkwaliteit.

A-merken gebruiken allemaal het duurdere, maar ook sterkere en slijtvaster natuurrubber. Banden van natuurrubber hebben ook een lagere rolweerstand en daarmee een lager energieverbruik van de heftruck. B- en C-merken zijn vaak samengesteld uit goedkoper synthetisch rubber met veel minder goede mechanische eigenschappen. De slijtagegevoeligheid en de rolweerstand ligger dan hoger. Het lastige is dat je aan de buitenkant niet kunt zien welke rubbersoort is gebruikt. De meeste rubberbanden bestaan uit verschillende compounds. Dit zijn mengsels van diverse rubbersoorten en –additieven in verschillende verhoudingen. Deze bepalen de eigenschappen van de band.

Functie van profiel

Profiel op een heftruckband die uitsluitend binnen worden gebruikt op droge, harde effen vloeren is onnodig. Voor een lage rolweerstand en een maximaal contactoppervlak is een gladde profielloze band het geschiktst. Toch hebben heftruckbanden voor binnengebruik vrijwel altijd profiel, omdat gebruikers dit bij een band verwachten. Buiten heeft een geprofileerde band wel degelijk zin en een functie. Het profiel geeft meer grip op een losse ondergrond en voorkomt glijden op (natte) klinkers en stelconplaten.

Bij niet aangedreven wielen is, om driften in de bocht te voorkomen, zijwaartse grip erg belangrijk. Bij aangedreven wielen geeft het profiel tractie. De profieldiepte van luchtbanden is net zoals bij autobanden een indicatie dat de band aan vervanging toe is. Voor volrubbers geldt dit niet. Dit bandentype heeft op de wang een slijtage-indicatielijn, die afhankelijk van het merk en de maat tot wel vijf centimeter onder het nieuwe loopvlak kan liggen. Profilering is dan al lang niet meer zichtbaar. Zolang deze markering niet is bereikt en de band geen grove beschadigingen vertoont, kan er mee worden doorgereden.

Non marking

Banden zijn zwart door het roet dat aan het rubbermengsel wordt toegevoegd. Dit is niet –alleen optisch wenselijk, maar de roetdeeltjes absorberen ook warmte, voorkomen daarmee overmatige slijtage, en geven de band meer slijtvastheid en een lagere rolweerstand. De roetdeeltjes geven de banden ook meer weerstand tegen UV-straling die veroudering veroorzaken. Nadeel van roet is dat het lelijke zwarte strepen kan achterlaten op de magazijnvloer. Om aan deze klacht tegemoet te komen, hebben de bandenfabrikanten de non-marking band ontwikkeld. Deze laat geen zichtbare strepen op de vloer achter. De nuttige zwarte roetdeeltjes zijn bij dit bandentype vervangen door silica of krijt.

Non-markings zonder krijt zijn gelig van kleur, de toevoeging van krijt kleurt de band witter. Tegen UV-straling worden ook nog anti-oxidanten aan het rubbercompound toegevoegd.

Solideal-Magnum heeft overigens ook een nieuwe grijze non-marking op de markt gebracht: de Grey Non Marking. Aan het rubbercompound is naast silica een grijs pigment toegevoegd. Dit camoufleert stof en vuil beter dan de wit/gele non markings.

  
Vijf tips:

  1. Kies altijd de juiste band/truckcombinatie
  2. Rijd beheerst om snelle slijtage en een hoog energieverbruik te voorkomen
  3. Vul oneffenheden in de vloer op
  4. Kies voor vloeiende rijroutes in het magazijn
  5. Wissel indien nodig banden per as voor een regelmatiger slijtagepatroon.

Drie soorten

Op een heftruck kunnen drie soorten banden liggen: volrubberbanden, luchtbanden en massieve banden. In Nederland en Europa rijdt circa 80 procent van de heftrucks op volrubberbanden. 15 procent rijdt op luchtbanden en 5 procent op massieve banden. Reachtrucks rijden uitsluitend binnen en hebben vrijwel altijd kleinere massieve banden.

In Amerika liggen die cijfers totaal anders. Daar rijdt 80 procent van de heftrucks op lucht en 15 procent op massief, terwijl volrubberbanden daar tot de minderheid behoren. De verklaring daarvoor is dat er in Amerika met de heftrucks veel vaker grotere afstanden worden gereden op een oneffen ondergrond.

Volrubber

Volrubberbanden, worden ook wel aangeduid als SE-banden. De afkorting staat voor super elastic. Dit type banden combineert de goede eigenschappen van massieve banden met die van luchtbanden. Volrubber–banden worden gemaakt van diverse compounds. Deze zijn afhankelijk van de eisen die door de verschillende toepassingen worden gesteld. Het toegepaste rubbermengsel bepaalt de rolweerstand, de veerkracht en de rijeigenschappen. Een ander voordeel van volrubberbanden is dat ze niet lek kunnen raken.

Luchtbanden

Luchtbanden hebben een luchtkamer en geven de –beste schokdemping op oneffen terrein. Dit voorkomt beschadiging van de heftruck en de last. De goede veereigenschappen voorkomen ook overbelasting van de rug van de heftruckbestuurder. Er treedt in een luchtband minder warmteontwikkeling (accumulatie) op als er grote afstanden mee worden gereden.

Warmteaccumulatie is overigens de grootste slijtagefactor van iedere rubberband. Door overmatige warmteontwikkeling kan de rubberstructuur beschadigd raken en kunnen de diverse aan elkaar gevulkaniseerde bandlagen loslaten. Als alternatief voor lucht kan ook stikstof worden gebruikt. Zuivere stikstof heeft –grotere moleculen dan gewone lucht, waardoor het spanningsverlies van de band, door de natuurlijke poreusheid van rubber, minder is.

Massief

Massieve banden worden ook wel cushion (Engels), staalcilindrisch, of op zijn Amerikaans ‘press on’ (PON) banden genoemd. Soms hoor je voor dit bandtype ook wel de aanduidingen vulkollan, of vulkolon. Dat is de materiaalnaam van het beleg rondom de velg en niet de correcte benaming van dit type band. Massieve banden zijn betrekkelijk smal en gemonteerd op kleine wielen. Het voordeel van deze banden is een hoog draagvermogen bij kleine inbouwmaten. Omdat de schokdemping vanwege het harde stijve loopvlak minder goed is, worden ze gewoonlijk alleen binnen op een gladde vloer gebruikt. Dit type wordt toegepast op veel magazijntrucks, reachtrucks en op sommige zware heftrucks.

Reageer op dit artikel