artikel

Grote opslagdichtheid tegen lage kosten

Warehousing Premium

Vier liften, zeven shuttles en 518 opslagkanalen met kettingbanen. Dat zijn de hoofdbestanddelen van het unieke opslagsysteem dat is gerealiseerd in het nieuwe vrieshuis van C. van Heezik. De logistiek dienstverlener beschikt hiermee over een erg compact opslagsysteem: per pallet is slechts 4 kubieke meter ruimte nodig, inclusief aan- en afvoer van pallets.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Transport&Opslag op 1 januari 2007.

Het uit 2005 stammende vrieshuis van logistiek dienstverlener C. van Heezik maakt een ietwat surrealistische indruk. Van de opslaghal met een oppervlakte van 6000 vierkante meter is 1300 vierkante meter tot aan het plafond gevuld met een donker en massief ogend bouwwerk van staal en hout. De rest van de hal is ingericht als een conventioneel magazijn: 3000 vierkante meter staat vol met palletstellingen, de rest is een orderpickgebied met grondlocaties.

Het bouwwerk omhult een compleet nieuw compact opslagsysteem, dat door Van Heezik samen met Hovuma Magazijnstellingen, Ortec en een Duits ingenieursbureau is ontwikkeld. De geheimen van het opslagsysteem worden zichtbaar na betreding van het bouwwerk. Dan blijkt dat het massieve blok bestaat uit zeven niveaus. Elk niveau telt 74 kanalen. In de helft daarvan kunnen tien pallets achter elkaar worden opgeslagen, in de andere helft vijftien. Tussen de kanalen beweegt zich een speciaal ontworpen shuttle, die het transport van de pallets naar de vier liften verzorgt.

Het totale systeem biedt ruimte aan 6500 pallets. “Het is de bedoeling dat dit systeem wordt doorgetrokken naar achteren, op de plek van het huidige orderpickgebied”, zegt directeur Peter van Heezik. “Dan kunnen we op een gebied van 3000 vierkante meter 15.000 pallets kwijt. Ter vergelijking: in onze conventionele opslag met hetzelfde oppervlakte kunnen hooguit 6000 pallets liggen.”

Lager energieverbruik

Voor Van Heezik is de bijzonder grote opslagdichtheid een uitkomst. Omdat elk niveau maar één smalle gang heeft, is per pallet omgerekend slechts 4 kubieke meter ruimte nodig. De meeste vrieshuizen met automatische hoogbouwkranen komen al snel op 6 kubieke meter per pallet. “Door de grote dichtheid van opslag blijven de kosten per vierkante meter redelijk beperkt”, zegt Van Heezik, die daarmee doelt op de energie die nodig is om het pand op – 22 °C te houden. “Die energieprijzen rijzen de pan uit.”

Compacte opslag heeft niet alleen als voordeel dat de benodigde ruimte minder groot is, maar ook dat er minder lucht hoeft te worden gekoeld. Lucht houdt de kou minder goed vast dan een pallet vol producten. Daarnaast zijn voor dit automatisch opslagsysteem minder mensen nodig dan voor een conventioneel reachtruckmagazijn. Deze besparing op manuren en reachtruckuren is groter dan de besparing op opslagkosten.

“Het is steeds moeilijker om mensen te krijgen, zeker voor een vrieshuis met een 24-uursoperatie. Hiertegenover staat wel dat je een extra man nodig hebt voor het dagelijks onderhoud en beheer”, aldus Van Heezik. Als laatste voordeel noemt de directeur de kostbare en schaarse grond op industrieterrein Lage Weide. “Voor distributie is dit een hartstikke gunstige locatie. We rijden bijna altijd tegen de files in.”

Houten liggers

De inspiratie voor het compacte opslagsysteem heeft Van Heezik opgedaan in Spijkenisse. Daar beschikt de logistiek dienstverlener over een soortgelijk systeem voor de opslag van 4500 pallets. Belangrijkste verschil met Lage Weide is dat het systeem in Spijkenisse beschikt over twee shuttlebanen: één aan de voorkant en één aan de achterkant. In Lage Weide is de shuttlebaan in het midden neergelegd, zodat de pallets in de kanalen minder hoeven te schuiven. Daarnaast is het systeem in Lage Weide veel verder geperfectioneerd, met compleet nieuwe shuttles, liften en besturing. Dat maakt het hele systeem een stuk sneller.

Nieuw is ook de wijze waarop het transport van de pallets in de kanalen plaatsvindt. Deze pallets staan op kettingbanen die worden aangedreven door de shuttle.

Een zeldzaam gezicht in magazijnen is het gebruik van houten liggers in de stellingen. “Toen we begonnen met het ontwikkelen van dit vrieshuis, begon net de staalprijs enorm te stijgen”, weet Van Heezik. “We zijn toen met Hovuma op zoek gegaan naar alternatieven en uitgekomen bij hout.” Voordeel van hout boven staal is dat het de kou beter vasthoudt, minder krimpt en het geluid dempt.

Spreiding

De efficiëntie van het systeem hangt nauw samen met de wijze waarop de shuttles en de liften worden aangestuurd. Planningsspecialist Ortec heeft hiervoor een besturingssysteem ontwikkeld, waarmee de operators van Van Heezik het hele proces draaiende houden. Daarnaast heeft Ortec een planautomaat ontwikkeld, die het werk van de operators overneemt en opdrachten geeft aan het besturingssysteem. De planautomaat bepaalt onder meer in welk kanaal de pallets worden opgeslagen, waarbij rekening wordt gehouden met zaken als omloopsnelheid. Ook houdt de planautomaat de spreiding van producten over meerdere niveaus in de gaten. Als zich een storing op één niveau voordoet, blijven de producten op andere niveaus dan bereikbaar. Bovendien maakt een goede spreiding parallelle uitslag mogelijk: alle zeven shuttles kunnen tegelijk meewerken aan het klaarzetten van een vracht. Dankzij de planautomaat moet Van Heezik uiteindelijk minstens 189 pallets per uur kunnen uitslaan.

Wat de planning extra complex maakt, is het orderpickproces voor onder meer Plus Supermarkten. Hiervoor heeft Van Heezik in het vrieshuis vier verdiepingsvloeren met elk hun eigen in- en uitslagbaan aangelegd. Het opslagsysteem zorgt voor de aanvulling van de picklocaties, terwijl omgekeerd de gepickte pallets weer terug in opslag gaan totdat ze op transport worden gezet.

De planautomaat krijgt zijn opdrachten uit het WMS van Van Heezik. In dit WMS dat is geleverd door Van Boxtel, worden bijvoorbeeld de actuele voorraden van de orderpickers in de gaten gehouden. Indien een artikel onder een kritische grens komt, geeft het WMS aan de planautomaat de opdracht om een volle pallet met dit artikel uit het opslagsysteem te halen. Die pallet verschijnt dus op het juiste moment op de uitvoerbaan van de betreffende verdiepingsvloer. Dezelfde werkwijze wordt toegepast voor volle pallets die naar klanten moeten.

Hoewel de planautomaat nog niet volledig draait, is Van Heezik tot dusverre tevreden over het systeem. Van Heezik: “Mechanisch werkt het in ieder geval al perfect. Er is wel eens een storing, maar meestal heeft dat een kapotte pallet of loshangende folie als oorzaak.”

Kader bij artikel:

CIJFERS EN FEITEN

  • Ingebruikname: zomer 2006
  • Oppervlakte: 1300 m2
  • Hoogte: 18,25 m
  • Aantal niveaus: 7
  • Kanalen per niveau: 74
  • Pallets per kanaal: 10 of 15
  • Opslagcapaciteit: 6500 pallets
  • Aantal shuttles: 7
  • Aantal liften: 4
  • Capaciteit liften: 75 pallets per uur
  • Totale capaciteit: 189 pallets per uur in en 189 pallets per uur uit
  • Leverancier stellingen: Hovuma Magazijnstellingen
  • Leverancier liften: zelf ontwikkeld
  • Leverancier shuttles: zelf ontwikkeld
  • Leverancier kettingbanen: zelf ontwikkeld samen met Finnforest en Iwis
  • Leverancier planautomaat: Ortec
  • Leverancier WMS: Van Boxtel

 

Reageer op dit artikel