artikel

Arbeidsinspectie gaat streng controleren

Warehousing

Veel ondernemingen stellen de aanschaf en montage van retrofit roetfilters zo lang mogelijk uit. Dat is volgens brancheorganisatie BMWT riskant, omdat de Arbeidsinspectie met ingang van 1 januari 2007 intensief gaat controleren. Van een coulante houding zal geen sprake zijn.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Transport&Opslag op 1 september 2006.

Op de winderige Waalkade in Rotterdam is geen gebrek aan frisse lucht; er staat daar vrijwel altijd een straffe zeebries. Ook binnen in de vele overdekte overslagloodsen van C. Steinweg Handelsveem lijkt de luchtkwaliteit dik in orde. De vele lichte en zware dieselheftrucks en containerhandlers – die daar rondrijden – zijn namelijk allemaal uitgerust met retrofit roetfilters. Je ziet er geen zwarte dieselrookpluimen en het stinkt er ook niet. Leo Steenbergen behoort daarmee tot een van de eerste ondernemers in Nederland die ruim op tijd aan de komende roetfilterverplichting voor heftrucks heeft voldaan. “Op zich is dat geen verdienste”, zegt Steenbergen bescheiden. “Al vanaf 2000 is het algemeen bekend dat roetfilters op dieselheftrucks verplicht zouden worden. Niemand kan nu zeggen dat hij het niet wist, of dat de tijd om de zaken te regelen te kort was. Daarom hebben wij niet afgewacht, maar zijn vroegtijdig gaan onderzoeken wat er voor mogelijkheden waren, voor we overgingen tot aanschaf, omdat je er toch niet aan ontkomt.” Daarmee wil Steenbergen beslist niet zeggen dat hij het in alle opzichten eens is met de roetfilterverplichting. “Het is Arbotechnisch een goede zaak, want het gaat om de gezondheid van je werknemers. Daar staat tegenover dat er nog steeds geen fatsoenlijke subsidieregeling is, dus draai je als bedrijf zelf op voor alle kosten.” 

 

Opzadelen

De Nederlandse Overheid en de Arbodiensten lopen volgens Steenbergen veel te hard van stapel en uit de pas met de overige EU-landen. Die verschillen werken concurrentievervalsend. “Onze concurrenten in de haven van bijvoorbeeld Antwerpen, Le Havre en Gdansk hoeven geen roetfilters op hun heftrucks te monteren”, foetert Steenbergen, “maar wij hier in Rotterdam wel.”

Er zou volgens hem een allesomvattende uniforme Europese regeling met betrekking tot emissies van dieselmotoren en roetfilters moeten komen. Die is er ook, maar Nederland heeft de regels aangescherpt en loopt daarmee uit de pas. Velen delen Steenbergens standpunt. Enkele uitzonderingen daargelaten, zijn de meeste internationale heftruckfabrikanten niet bereid om standaard af fabriek roetfilters enkel en alleen voor Nederland te monteren. Zij leggen daarmee het roetfilterprobleem op het bordje van de Nederlandse importeurs en hun dealers. Die zadelen de eindgebruiker er ten slotte weer mee op. Het lijkt wel zwartepieten. 

 

Zelfreinigend

Steenbergen koos in overleg met roetfilterleverancier Pyroban voor een Acti-Trap zelfregenererend roetfiltersysteem. Dit bestaat uit een katalysator en roetfilter. Qua aanschaf behoort het weliswaar tot de duurdere systemen, maar de werkingsgraad (roetreductie 98 procent) is en blijft hoog en de reiniging verloopt volledig automatisch.

“De roetfilters van alle dieseltrucks aan het eind van de werkshift op een centraal punt reinigen is niet te doen,”zegt Steenbergen. “Onze dieseltrucks staan her en der op het terrein verspreid. Bovendien moet je dan een nauwkeurige onderhoudsadministratie bijhouden van de filterreiniging. Dit systeem reinigt zichzelf tijdens het werk. En door een gemonteerde modemverbinding worden storingen direct gemeld, ongeacht de locatie.

Volgens Frits Hasselberg van Pyroban zijn de levertijden voor roetfilters nu al opgelopen van 4 tot 6 weken. Dat zal in de loop van het jaar verder oplopen. Dus hoe langer men wacht, des te groter de kans dat de zaken niet op tijd in orde zijn.

   

Goed afstemmen

“Schaf niet zomaar een roetfilter aan, maar overleg dit altijd eerst met de leverancier van het betreffende heftruckmerk”, benadrukt Anton van Loon van BMWT. “Daarmee ben je verzekerd van een goede afstemming van het roetfilter op de truck en is er een garantie op de productaansprakelijkheid.” “Bovendien speelt ook het zwavelgehalte van de dieselbrandstof een grote rol in de werkingsgraad en de levensduur van de roetfilter”, vult Hasselberg aan.

Hiermee geven beiden aan dat niet ieder willekeurig roetfilter voldoet. Dit moet exact worden afgestemd op de betreffende dieselmotor. De kosten van keramische roetfilters liggen, afhankelijk van merk en type, ergens tussen de 2500 en 9500 euro per stuk.

De eenvoudige mechanische filters met een beperkte werkingsgraad zijn in aanschaf weliswaar veel goedkoper, maar slibben snel vol met roetdeeltjes en verliezen daarmee hun reinigende vermogen. Een niet goed werkend roetfilter kan leiden tot schade, uitval, hoge reparatiekosten en productiviteitsverlies.

   

Leveranciersoverzicht (Retrofit) roetfilters

• BT Industrial (ETG), Heemstede, www.btindustrial.nl

• Diesel Büchli, Harderwijk, www.buchli.nl

• Donaldson Europe, Leuven, www.donaldson.com

• EHC Teknik, Borsbeek (B), www.ehcteknik.be

• Imso, Amsterdam, www.imso.nl

• Pyroban, Hendrik Ido Ambacht, www.pyroban.com

   

Soorten roetfilters

Het goedkopere, mechanische roetfilter vangt de roetdeeltjes voor maximaal 70 procent af. Na verloop van tijd slibt de filter echter dicht en wordt de reinigingsgraad snel minder (nog maar 45 procent na circa 4 draaiuren). Deze filters moeten dus regelmatig (met water en soda) worden gereinigd, of vervangen. Ze moeten als chemisch afval worden afgevoerd.

De betere roetfilters zijn gemaakt vant keramisch materiaal. Dit is gasdicht gemonteerd in een roestvast stalen behuizing. Het dieseluitlaatgas stroomt door de poreuze keramische kanalen en de roetdeeltjes blijven achter op het oppervlak en in de poriën. Het roet wordt hiermee voor ruim 98 procent uit het uitlaatgas verwijderd. Na circa 8 tot 10 bedrijfsuren zit de filter vol.

De achtergebleven roetdeeltjes worden naverbrand. Dat kan op twee manieren. Door de filter te regenereren in een aparte elektrische oven (regenerator). Dit duurt ongeveer 1 tot 1,5 uur. Daarna kan de filter weer opnieuw worden gebruikt. Naverbranding kan ook met een dieseladditief op de heftruck plaatsvinden. Tijdens de reiniging kan gewoon worden doorgewerkt.

Tegengas

Branchevereniging BMWT heeft zich nog niet definitief neergelegd bij de komende roetfilterverplichting. In een open brief aan Staatssecretaris Van Hoof van SZW stuurt Anton van Loon aan op aanpassing en/of uitstel. Buitenlandse heftruckfabrikanten doen al veel aan reductie van emissies van dieselmotoren en hebben totaal geen begrip voor het feit dat Nederland als enige land bovenop de Europese regelgeving aangescherpte eisen stelt. Ook is de BMWT van mening dat er onvoldoende garantie is dat de karakteristiek van een roetfilter matched met die van de betreffende dieselmotor.

Reageer op dit artikel