artikel

5.2 Total cost of Ownership (TCO)

Warehousing Premium

Een veel gebruikte term is Total Cost of Ownership (TCO). Dit zijn de totale kosten die nodig zijn om een heftruckvloot operationeel te houden. De TCO is een handige methode voor het opstellen van budgetten, maar zegt niets over opbrengsten.

 

 Doel van een TCO-analyse is het nauwkeurig berekenen van alle kosten die samenhangen met het inkopen en in bezit hebben van intern transportmaterieel. Hieronder staan de operationele kosten, die met een heftruck of magazijntruck gepaard gaan.

 

Voorbeeld TCO kostenplaatje

 
Voorbeeldberekening van directe kosten bij de koop van 20 gemiddelde elektrische vorkheftrucks 
   
Aanschafprijs van 20 trucks à € 27.500,- € 550.000,00
5 extra (tractiewisselbatterijen*) € 16.000,00
   
Rente (5%) € 28.300,00
Reparatie en onderhoud (2000 draaiuren) € 78.000,00
WAM-verzekering € 4.537,50
Verzekering casco € 5.225,00
Afschrijving per jaar (5 jaar) € 113.200,00
   
Subtotaal kosten per jaar € 229.262,50
Subtotaal kosten per 5 jaar € 1.146.312,50
   
Overige kosten:  
Jaarlijkse keuringkosten BMWT / VeBit € 1.000,00
Energie (laadstroom) en waterkosten € 3.240,00
Kosten tractiebatterij wisselstation € 1.500,00
Jaarlijkse veiligheidsinspecties laad/wisselstation € 500,00
Loonkosten chauffeur bij 2-ploegendienst € 1.200.000,00
   
Totaal kosten per jaar € 1.435.502,50
Totaal kosten per unit € 71.775,13
Totaal kosten per effectief draaiuur € 35,89
   
Nog te berekenen variabele indirecte kosten:
Stilstand (improductieve uren) (**pm)
Financieringskosten (**pm)
Administratiekosten (**pm)
0verheadkosten (**pm)
Opleidingen en trainingen (**pm)

 

 

 

* let op!: De prijs van tractiebatterijen wordt hoofdzakelijk bepaald door de kosten voor lood; deze zijn de afgelopen jaren aanzienlijk gestegen

 

** pro memorie; betreft hier sterk variabele en nog niet gedefinieerde kosten

Reageer op dit artikel