artikel

Groei verstijft Flexi-Force

Warehousing Premium

Groei verstijft Flexi-Force

Dankzij de herinrichting en uitbreiding van het magazijn kan Flexi-Force een stuk efficiënter werken. De vier externe magazijnen zijn overbodig geworden, wat vier medewerkers en vier heftrucks scheelt. Daarnaast raken voorraden minder snel zoek, zijn de doorlooptijden korter en hoeven vrachtauto’s minder lang te wachten. Als het WMS eenmaal live is, moet ook de productiviteit van de orderpickers een stuk omhoog gaan.

Dankzij de herinrichting en uitbreiding van het magazijn kan Flexi-Force een stuk efficiënter werken. De vier externe magazijnen zijn overbodig geworden, wat vier medewerkers en vier heftrucks scheelt. Daarnaast raken voorraden minder snel zoek, zijn de doorlooptijden korter en hoeven vrachtauto’s minder lang te wachten. Als het WMS eenmaal live is, moet ook de productiviteit van de orderpickers een stuk omhoog gaan.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Flexi-Force   Leverancier/dienstverlener: Jungheinrich Nederland
Plaats: Barneveld  
Branche: metaal- & kunststofindustrie   Bedrijfsgrootte: middelgroot: 100 – 399 werknemers
Bedrijfstype: Productie   Datum ingebruikname: 01-02-2008
Productnaam:  

Het eerste Barneveldse pand dat langs de A1 vanuit de richting Apeldoorn opdoemt, is dat van Flexi-Force. Alleen in de wintermaanden beschikt deze fabrikant van componenten voor industriële deuren over een zichtlocatie. Door de kale bomen heen is de naam van het bedrijf op de zijkant van het pand dan duidelijk zichtbaar. Na deze aanblik duurt het nog zeker vijf minuten voordat via de afslag Voorthuizen en een bochtige weg over het volgebouwde industrieterrein Harselaar ook de voorkant van het pand zichtbaar is.

 

Geen windeieren

Eenmaal in het pand vertelt interim operations manager Peter Stitselaar dat de ligging aan het eind van het industrieterrein Flexi-Force geen windeieren heeft gelegd. De eigenaar van het pand, tevens grootaandeelhouder van Flexi-Force, beschikte over een optie op de grond naast het bestaande pand van 11.000 vierkante meter. Die optie was genoeg voor uitbreiding van het magazijn met 4500 vierkante meter.

 

Toch heeft Flexi-Force lang met de gemeente Barneveld gesteggeld over de uitbreiding. “Binnen de gemeente ontstond een discussie over de vraag welk industrieterrein moest worden uitgebreid, het terrein langs de A1 of het terrein langs de A30”, licht Stitselaar toe. Die discussie zorgde ervoor dat het bouwbedrijf pas in januari 2007 aan de slag kon, exact een jaar later dan gepland.

 

Misgrijpen

De vertraging betekende dat Flexi-Force zich nog een jaar langer moest behelpen. Sinds het productiebedrijf in 2000 ook in het buitenland actief werd, is de omzet meer dan verdubbeld. Flexi-Force was zo druk met het voldoen aan de vraag van klanten, dat het zich nauwelijks tijd gunde om de logistieke processen aan de groeiende volumes aan te passen. In het magazijn bleef het bedrijf met papier en zonder eenduidig locatiesysteem werken. De productiviteit van de orderpickers bedroeg niet meer dan acht orderregels per uur. Als de opslagruimte te krap werd, huurde Flexi-Force elders opslagruimte bij. Een groot deel van de voorraad lag in 2006 dan ook verspreid over vier externe magazijnen in Barneveld. “Als je dan alleen met papier werkt zonder locatienummers, grijp je wel eens mis”, vertelt Stitselaar met gevoel voor understatement.

 

Nieuw concept

Flexi-Force besefte begin 2005 dat het anders moest. Stitselaar kwam in dienst als operations manager en begon direct met het opstellen van een nieuw logistiek concept. Hij maakte uitgebreide analyses van de huidige goederenstromen, sprak met de salesafdeling over de verwachte omzetgroei en met de R&D-afdeling over de groei van het aantal artikelnummers. Dat leidde tot een gedetailleerd plan dat – na toetsing door adviesbureau Groenewout – werd gepresenteerd aan de directie. Voor de herinrichting van het magazijn kreeg Stitselaar al snel groen licht. Ook de uitbreiding van het magazijn was geen probleem. Sterker nog: de tekening voor de uitbreiding was allang klaar, alleen paste het ontwerp niet precies bij het logistieke concept. Het ontwerp is daarom nog bijgesteld. “We hebben een brandmuur vier meter verplaatst, de deuren op een andere plek ingetekend en de positie van de kolommen aangepast”, aldus Stitselaar.

[fotoalbum]

 

WMS

Naar de voorgestelde vervanging van het oude ERP-systeem door een nieuw ERP- en een WMS-systeem wilde de directie eerst nader onderzoek doen. Stitselaar: “We maakten nog gebruik van Baan IV, dat geen echte WMS-functionaliteit bevat. De directie wilde eerst weten of een apart WMS echt nodig was.”

 

 

Vijf meter breed

De herinrichting van het magazijn heeft geleid tot een efficiënte logistiek, met productie en goederenontvangst aan de ene kant en expeditie aan de andere kant van het pand. Kruisende goederenstromen zijn op deze manier tot een minimum beperkt.

Nagenoeg geen enkele stelling is overeind blijven staan. De 25 jaar oude palletstellingen zijn volledig vernieuwd. De draagarmstellingen zijn behouden gebleven, maar wel

opnieuw geplaatst. “Het langgoed werd in de oude situatie gewoon met vorkheftrucks opgeslagen. Onze gangpaden waren wel vijf meter breed”, licht Stitselaar toe.

De draagarmstellingen zijn allemaal geplaatst in het lage deel van het magazijn, direct naast de productie. In het aangrenzende hoge gedeelte staan de nieuwe palletstellingen. Het eind van de nieuwe hal is gereserveerd voor de expeditie. Daar worden orders samengevoegd en tijdelijk weggezet totdat ze op transport gaan.

 

Zijladers

Voor de handling van het langgoed heeft Flexi-Force twee stevige zijladers van Votex-Bison aangeschaft. Voor de in- en uitslag in de palletstellingen zijn vijf reachtrucks van Jungheinrich aangeschaft. Twee daarvan zijn uitgerust als vierweg reachtrucks, zodat ze eventueel ook als zijlader ingezet kunnen worden. Voor het orderverzamelen heeft het bedrijf negen orderpicktrucks aangeschaft, eveneens van Jungheinrich. Opvallend is de vijf meter brede hoofdgang, die recht-streeks van de productie- naar de expeditiehal loopt. De complete montagesets inclusief voorgefabriceerde railsets die in de productiehal worden samengesteld, worden met de vierweg-reachtrucks van via deze gang rechtstreeks naar de expeditiehal gebracht.

 

Pick-to-light

In de productiehal, naast de plek waar de montagesets worden samengesteld, bevindt zich een logistieke enclave die eveneens is vernieuwd. Hier worden de bouten, moeren en andere onderdelen voor de montagesets gepickt. Vroeger gebeurde dat volledig manueel met papieren picklijsten. Nu heeft Flexi-Force daarvoor een compact pick-to-lightsysteem gemonteerd.

Het pick-to-lightsysteem ontvangt de pickopdrachten uit de productconfigurator, waarin exact is vastgelegd welke componenten bij welk type deur horen. Afhankelijk van het volume van de order geeft de software van het pick-to-lightsysteem aan welk formaat doos nodig is. Met behulp van barcodescanning wordt de order gestart, waarna het eerste lampje gaat branden.

In totaal bestaat het pick-to-lightsysteem uit vier zones, zodat in theorie door vier mensen tegelijk kan worden gepickt. Als het wat minder druk is, kan ook één orderpicker voor het hele gebied worden ingezet.

 

Weegschaal

Aan het eind van het pick-to-lightsysteem is een weegschaal voor gewichtscontrole ingebouwd. “Deze sets worden vaak meteen gemonteerd. Pickfouten kunnen we ons dus niet veroorloven, want dan kan de monteur niet verder. Bovendien gaat 90 procent naar het buitenland. Het herstellen van een pickfout is dan extra duur”, stelt Stitselaar.

Op dit moment is de herinrichting volledig afgerond. Alle stellingen staan op de juiste plaats, de voorraden zijn verhuisd en de mensen zijn ingewerkt. Alleen de software voor aansturing van het magazijn is nog niet in gebruik. Papierloos orderverzamelen is er dus nog niet bij. “In 2006 hebben we onderzocht of we voort konden met een upgrade van Baan IV, aangevuld met een afzonderlijk WMS, of dat we een compleet nieuw geïntegreerd systeem moesten aanschaffen. We hebben voor dat laatste gekozen”, vertelt Stitselaar.

De zoektocht naar een nieuw systeem eindigde bij het ERP-pakket Microsoft Dynamics AX van Microsoft Business Solutions en een aanvullend WMS-pakket van Manhattan Associates. In april 2007 is de implementatie begonnen. De ingebruikname is voor juli van dit jaar gepland.

 

 

Korte doorlooptijden

Ook al draait het WMS nog niet, Flexi-Force ervaart nu al de voordelen van de herinrichting. In de eerste plaats zijn de vier externe magazijnen overbodig geworden, wat per magazijn al snel één fte en één heftruck scheelt. Daarnaast is de doorlooptijd nu al een stuk korter. “In het verleden kwam het nogal eens voor dat een vrachtauto hier klaarstond, terwijl een deel van de zending nog uit één van de vier externe magazijnen moest komen”, aldus Stitselaar.

De grootste winst komt echter pas als het WMS draait en Flexi-Force gebruik kan maken van barcodescanning. Als het gaat om snellopers, moet de productiviteit kunnen stijgen van acht naar minimaal achttien orderregels per uur, ondermeer omdat Flexi-Force dan twee pallets tegelijk gaat picken. Voor de B- en C-artikelen maakt Flexi-Force gebruik van zestien dynamische picklocaties, die twee of drie keer per dag worden voorzien van andere artikelen. Ook daarbij moet het nieuwe WMS ondersteuning bieden. “Dat zit niet in Baan IV”, zegt Stitselaar. Na de zomer moet ook het orderpicken gestroomlijnd verlopen. Stitselaar: “Deze zomer hopen we definitief live te zijn met het WMS.”

 

 

Complete beslagsets:

Flexi-Force maakt niet alleen rails en torsieveren, maar levert ook complete voorgefabriceerde beslagsets voor garagedeuren en industriële overheaddeuren. Het bedrijf heeft naast Barneveld ook productie- en distributievestigingen in Hongarije, China, Italië en Spanje. Maar liefst 90 procent van de componenten is bestemd voor kleine en middelgrote deurfabrikanten in het buitenland.

Het grootste deel van het pand in Barneveld is bestemd voor de opslag van grondstoffen en gereed product. In totaal werken in Barneveld 130 mensen, waarvan ongeveer 30 in de logistiek. Enkele cijfers:

– stock keeping units (SKU’s): 1500;

– inkomende goederen: 140 orderregels ofwel zeven trailers en drie containers per dag;

– uitgaande goederen: 1000 orderregels ofwel 25 trailers per dag.

 

 

Uitbreiding

Flexi-Force beschikte al over een magazijn van 11.000 vierkante meter. Daar is met de uitbreiding 4500 vierkante meter bijgekomen. De hoogte van het bestaande pand is acht meter, van de nieuwbouw twaalf meter. In totaal beschikt Flexi-Force nu over 5200 palletplaatsen, 2250 vierkante meter aan opslagruimte in draagarmstellingen en 500 vierkante meter voor blokopslag.

De leveranciers op een rijtje:

– magazijnstellingen: Jungheinrich

– 9 orderpicktrucks: Jungheinrich

– 3 tweeweg-reachtrucks: Jungheinrich

– 2 vierweg-reachtrucks: Jungheinrich

– 2 zijladers: Votex-Bison

– 6 LPG-vorkheftrucks: Komatsu

– acculaadstation: Exide

– bewegwijzering/labeling: Inotec

– barcodescanners: LXE

– pick-to-lightsysteem: Pcdata

– WMS: Manhattan Associates

– ERP: Microsoft Business Solutions

– software-implementatie: Ultimate Software

 

 

Klus afmaken

Peter Stitselaar is drie jaar geleden in dienst gekomen bij Flexi-Force als operations manager. Hoewel hij tot eind januari van dit jaar nog steeds actief was in die functie, staat hij al sinds augustus 2007 op de loonlijst van Yacht, interim-specialist in onder meer logistiek. Stitselaar wordt door Yacht ingezet bij bedrijven die tijdelijk een logistiek manager nodig hebben of een logistiek project hebben. “Een afwisselende functie”, vertelt Stitselaar.

Het eerste bedrijf waar Stitselaar als interim logistiek manager terechtkwam, is dus Flexi-Force. “Ze wilden graag dat ik deze klus afmaakte. Ik werd daarom meteen weer gestationeerd bij Flexi-Force totdat de uitbreiding en de herinrichting in januari van dit jaar was voltooid”, legt Stitselaar uit.

 

Reageer op dit artikel