artikel

Condensator drijft shuttles aan

Warehousing Premium

Het bestaat alleen nog als prototype, maar het werkt wel: het nieuwe automatische opslag- en orderverzamelsysteem van Savoye. Het Picking Tray System is een sneller alternatief voor de miniload. De shuttles in dit systeem maken gebruik van een nieuwe technologie: de condensator.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Transport+Opslag op 1 februari 2008.

Savoye is niet de enige magazijninrichter die shuttles toepast in zijn automatische opslag- en orderverzamelsystemen. Wel bijzonder is de manier waarop de shuttles in het nieuwe Picking Tray System (PTS) worden aangedreven. Normaal gesproken gebeurt dat met batterijen, kabels of stroomrails. Savoye gebruikt een techniek die nog niet eerder in de logistiek is toegepast: de condensator.

Door alle shuttles met een condensator uit te rusten, is Savoye in staat om de voertuigen in vrij korte tijd een elektrische lading mee te geven. Als de condensator vervolgens wordt ontladen, ontstaat een elektrische stroom die de elektromotor aandrijft. Het opladen duurt hooguit vijf seconden. Omdat dat grotendeels plaatsvindt tijdens het transport van de shuttle in de lift, is er nauwelijks sprake van tijdverlies.

Condensatoren hebben als voordeel dat ze efficiënter omgaan met de energie dan de zware batterijen. In tegenstelling tot een condensator verliest een batterij ook capaciteit als de shuttle stilstaat, omdat er voortdurend stroom weglekt. In vergelijking met kabels of stroomrails zijn condensatoren volgens Savoye goedkoper omdat er geen kilometers koper nodig zijn.
 

De techniek is afkomstig uit de automobielindustrie, waar veel onderzoek wordt gedaan naar de toepassing van condensatoren in hybride auto’s. Voor gebruik in heftrucks is de huidige generatie condensatoren nog niet goed genoeg. Voor gebruik in het PTS-systeem, dat dient voor de opslag van dozen of bakken, is de techniek al wel geschikt.

Ergonomisch pickstation

Het PTS-systeem is vergelijkbaar met het Multi-shuttle-systeem van Dematic. De shuttles verzorgen de in- en uitslag van dozen of bakken. Ze brengen de lasten naar het begin van het gangpad, waar een lift de complete shuttle inclusief last voor een conveyor positioneert. De conveyor verzorgt vervolgens het transport van de bak of doos naar het pickstation.
 

Drie shuttles en één lift per gang zijn volgens de berekeningen van Savoye voldoende om tweehonderd dubbelspelen per uur te halen. Met een configuratie van vier gangen is het mogelijk om één medewerker 800 regels per uur te laten picken. Savoye heeft daarvoor een ergonomisch verantwoord pickstation ontworpen.

In tegenstelling tot veel andere systemen maakt PTS gebruik van standaard trays. Het voordeel is dat de gebruiker de dozen niet hoeft uit te pakken, maar direct op een tray kan zetten. Elke tray is uitgerust met een RFID-tag voor identificatie van de last.

Op de vakbeurzen Manutention in Parijs (11-14 maart) en CeMAT in Hannover (27-31 mei) kan het publiek de systemen in actie zien.

 

MAGMATIC MODULO

Naast het PTS heeft Savoye een variant ontwikkeld op de Magmatic, het shuttlesysteem voor de opslag van pallets. Bij de bestaande Magmatic kunnen meerdere shuttles zich autonoom voortbewegen in drie dimensies. De nieuwe Magmatic Modulo bestaat uit een combinatie van één zo’n shuttle en een standaardhoogbouwkraan. De hoogbouwkraan beweegt inclusief de shuttle heen en weer in de hoofdgang, de aan de kraan gekoppelde shuttle zorgt voor de in- en uitslag van pallets in de dwarsgangen.

Savoye mikt met de Magmatic Modulo op middelgrote logistiek dienstverleners. Eén kraan met shuttle kan in hun warehouses hetzelfde werk doen als vijf of tien traditionele hoogbouwkranen. De capaciteit bedraagt zo’n dertig dubbelspelen per uur.

Reacties? marcel.te.lindert@reedbusiness.nl

Info: Savoye, Mönchengladbach (D.), www.savoyelogistics.com

Kijk voor meer foto’s van het PTS en de Magmatic Modulo op www.logistiek.nl/savoye

Reageer op dit artikel