artikel

Minder bandenvervanging heftrucks bij Rockwool

Warehousing Premium

Minder bandenvervanging heftrucks bij Rockwool

Rockwool, producent van onder meer isolatiemateriaal, in Roermond werkt nu twee jaar met de serie VX-vorkheftrucks van het merk Yale. De heftrucks hebben Auto Deceleration System (ADS) wat moet zorgen voor een langere levensduur van banden omdat de gebruiker niet meer kan slippen.

Rockwool, producent van onder meer isolatiemateriaal, in Roermond werkt nu twee jaar met de serie VX-vorkheftrucks van het merk Yale. De heftrucks hebben Auto Deceleration System (ADS) wat moet zorgen voor een langere levensduur van banden omdat de gebruiker niet meer kan slippen.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Rockwool   Leverancier/dienstverlener:
Plaats:   Onderleverancier/-dienstverlener: Yale Nederland
Branche: bouw & installatie   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Productie   Datum ingebruikname:
Productnaam: ADS  

George Vaessen, hoofd technische dienst Rockwool: “Ik kwam 31 jaar geleden bij Rockwool in dienst. Er stonden elke dag vorkheftrucks voor de werkplaats met lekke luchtbanden. Mijn eerste actie was dus ook om de luchtbanden te vervangen door volrubber. Dit was al de eerste besparing op stilstand en reparatiekosten van banden.

In 1986 kwam de eerste Yale vorkheftruck op ons terrein en mede door de service en samenwerking werden alle trucks in 1994 vervangen door Yale trucks.”

 

Altijd testen

Rockwool is een volcontinu bedrijf, draait in vijf ploegen zeven dagen per week en 24 uur per dag. Er rijdt niet één maar meerdere chauffeurs op één en dezelfde vorkheftruck.

“Eigenlijk ben je er altijd mee bezig”, vertelt George Vaessen, “wij waren altijd aan het testen welk merk en type band het langst volhield. Reken maar uit, meer dan 100 trucks en daar dan de extra kosten van vaker stilstaan en vervanging.”

 

Spectaculair pluggen

Op dat moment kwam Wynmalen in 2005 met ‘ADS’ op de VX-serie aanzetten. Vaessen: “Wij hielden al een registratie per truck bij wanneer de banden vervangen werden. Binnen, waar het leeuwendeel van de trucks rijdt, rijdt men relatief kleine afstanden over een mooie gladde vloer. Het snel omschakelen tussen voor- en achteruitrijden, zonder stil te staan, is natuurlijk een veel voorkomende handeling. Dit spectaculaire ‘pluggen’ laat wel veel onnodig rubber achter op de vloer en belast men de transmissie onnodig.”

 

75 procent meer uren

Op het buitenterrein, waar de afstanden wat langer zijn, heeft het bedrijf te maken met het rijden onder alle weersomstandigheden en een ondergrond die veel ruwer is.

George Vaessen vertelt dat er ook nog enkele trucks rondrijden op hun eerste fabrieksbanden. De nieuwe Yale VX-trucks met het nieuwe systeem maken veel extra uren ten opzichte van de vorige banden. “Op het buitenterrein ging de vervanging van gemiddeld 1.200 naar 1.700 uur. Dit is een toename van ruim 40 procent. Binnen, op de gladde vloer, ging het van 4.000 naar 7.000 uur. Een toename van 75 procent.”

Het hoofd technische dienst meldt: “We hebben nu  minder vaak bandenvervanging, stilstand, onnodig rubber verbranden en minder rubbersporen op de vloer”.  

Reageer op dit artikel