artikel

Welke trucktypen zijn er?

Warehousing Premium

Welke trucktypen zijn er?

Voor het gebruik van trucks in en om het magazijn zijn verschillende modellen voorhanden. We behandelen allereerst de bekende vorkheftruck die ook buiten het magazijn te gebruiken is en daarna een scala aan magazijntrucks.

Vorkheftruck:

 

Toepassing: horizontaal en verticaal transport binnen en buiten het magazijn.

 

Aandrijving: elektrisch en verbrandingsmotor (LPG/diesel)

 

Hefcategorie: globaal in serieproductie 1,5 t/m 8 ton (ook zwaardere klantspecifieke specials leverbaar)

 

Algemeen: De vorkheftruck is een transportmiddel voor horizontale en verticale verplaatsing van goederen, veelal op pallets. De gangbare hefvermogens van seriematig geproduceerde modellen liggen globaal tussen de 1,5 en 8 ton. Nog zwaardere klantspecifieke specials zijn ook mogelijk. Om tegengewicht te bieden aan de zware geheven last op de vorken zijn heftrucks altijd uitgerust met een contragewicht. Vorkheftrucks kunnen in principe binnen en buiten een magazijnomgeving worden ingezet. Vorkheftrucks zijn uitgerust met drie of vier wielen. De driewielige exemplaren zijn geschikt voor het lichtere werk, zo rond de 1,5 ton.

 

Zie ook:

Alle testen van heftrucks vanaf 1999 (elektrisch, diesel en LPG t/m 2,5 ton)

 

Varianten op de vorkheftruck zijn de ruwterreinheftruck, de meeneemheftruck, containerheftruck, of reachstacker en de zijlader. Deze worden hoofdzakelijk buiten ingezet, waar een normale vorkheftruck gezien de omstandigheden niet of minder goed inzetbaar is.

 

Wat is een magazijntruck en wat is het toepassingsgebied?

Onder de magazijntrucks valt een bonte verzameling van rijdend intern transportmaterieel, die uitsluitend binnen in magazijnsituaties worden gebruikt op een stevige egale ondergrond. Onder de noemer magazijntrucks vallen: handpallettrucks, elektropallettrucks, stapelaars, reachtrucks, orderverzameltrucks en de smalle-gangentruck, die ook wel hoogbouwtruck of combitruck wordt genoemd. Een bijzondere variant van een magazijntruck is het automated guided vehicle (AGV).

 

Zie ook:

Alle testen van magazijntrucks vanaf 1999 (elektrisch)

 

Handpallettruck:

 

Toepassing: horizontaal transport over korte afstanden (laden en lossen) van gepalletiseerde goederen in en uit een vrachtwagen. Buiten alleen geschikt op een egale ondergrond.

 

Aandrijving: handmatig

 

Hefcategorie: globaal 1 t/m 2,5 ton

 

Algemeen: De handpallettruck is de eenvoudigste magazijntruck. Hiermee kunnen gepalletisseerde goederen worden opgenomen en horizontaal verplaatst. Vanwege de handmatige bediening met een dissel is de handpallettruck ongeschikt voor lange afstanden. De zwaarste uitvoeringen hebben een hefvermogen van 2,5 ton. Metingen wijzen keer op keer uit dat dergelijke zware gewichten eigenlijk niet verantwoord met een handpallettruck zijn te verplaatsen. Logistiek.nl onderschrijft daarom volledig de aanbevelingen van de BGZ Wegvervoer om het gewicht van een regelmatig ingezette handpallettruck te beperken tot hooguit 750 kilogram. Dit lastgewicht komt overeen met de Arbo-richtlijn voor fysiek tilwerk van maximaal 25 kilogram. Boven de 750 kilogram en bij frequente inzet over langere afstanden moet beslist worden overwogen om over te schakelen op elektropallettrucks.

 

Zie ook: De grote handpallettrucktest (pdf, december 2002)

 

Elektropallettruck:

Elektropallettruck (Walkie/Hondje)

 

Toepassing: horizontaal transport over langere afstanden (laden en lossen) van gepalletiseerde goederen binnen.

 

Aandrijving: elektrisch

 

Hefcategorie: globaal 1,5 t/m 3 ton

 

Algemeen: Elektropallettrucks zijn bedoeld voor het laden en lossen van trailers en het horizontaal verplaatsen van zware gepalletiseerde goederen binnen het magazijn van A naar B over langere afstanden. Aangezien ze niet hoog kunnen heffen, werken deze pallettrucks vrijwel altijd samen met vorkheftrucks of reachtrucks, die de aangevoerde lading overnemen. Er zijn drie typen elektropallettrucks. De eenvoudigste is eigenlijk een soort elektrisch aangedreven handpallettruck, ook wel ‘walkie’ of ‘hondje’ genoemd.

 

Walkie met opklapbaar staplatform en zijsteunen

 

De tweede variant is een walkie met een opklapbaar staplatform en zijsteunen. Deze is bedoeld om een hogere productiviteit te behalen als de afstanden voor een loopuitvoering te lang worden, of de inzet te intens. Met het platform opgeklapt, kan er ook over korte afstanden mee worden gelopen. Deze variant wordt in Nederlandse magazijnen en distributiecentra veel gebruikt.

 

Zie ook de: Multitest van elf elektropallettrucks met opklapbaar staplatform en zijsteunen (juni 2005)

 

Instaande EPT

Met de derde versie, de instaande elektropallettrucks met vast plateau, kan uitsluitend worden gereden. In Duitsland bijvoorbeeld wordt minder gelopen en zijn de duurdere, maar ook veiligere instaande meerij-elektropallettrucks gangbaarder.

 

AGV:

 

Automated guided vehicles (AGV) zijn zelfstandig rondrijdende varianten van de elektropallettruck. Ze worden binnen gebruikt voor automatische onbemande horizontale transportverplaatsingen.

 

 

 

 

 

 

 

Stapelaar:

 

Toepassing: horizontaal en verticaal transport over lange afstanden (laden en lossen) van gepalletiseerde goederen binnen.

 

Aandrijving: elektrisch

 

Hefcategorie: globaal 0,5 t/m 1,5 ton

 

Algemeen: Een stapelaar is een elektropallettruck (walkie) met een kleine mast. Hiermee kunnen dus lasten horizontaal en verticaal worden verplaatst. Daarmee is de assistentie van een heftruck voor het hefwerk niet altijd meer noodzakelijk. De hefhoogte en capaciteit van de stapelaar is vergeleken met die van een vorkheftruck beperkt, maar een typische doorsnee stapelaar is in staat om gepalletisseerde ladingen tussen de 500 en 1500 kilo op het tweede niveau in de stelling te zetten. Er zijn klantspecifieke uitvoeringen die zwaardere lasten nog hoger kunnen heffen.

 

Zie ook de Multitest van stapelaars: Negenklapper (juni 2006)

 

Reachtruck:

 

Toepassing: horizontaal en verticaal transport (in- en uitslag) van gepalletiseerde goederen binnen in smalle gangpaden.

 

Aandrijving: elektrisch

 

Hefcategorie: globaal 1,5 t/m 2,5 ton

 

Algemeen: In tegenstelling tot de vorkheftruck zit het vorkenbord tussen de voorste draagarmen. Deze kan naar voren en naar achteren worden geschoven; het reachen. De te heffen last bevindt zich daarmee praktisch altijd geheel binnen de contouren van de reachtruck, waarmee de noodzaak van een zwaar contragewicht is vervallen. Deze constructie geeft de reachtruck bovendien compacte afmetingen, zodat deze veel beter in smallere gangpaden kan werken dan de vorkheftruck. De hefhoogte kan afhankelijk van de mast oplopen tot wel 15 meter. Het rijden met een reachtruck is een stuk lastiger dan met een vorkheftruck. Op een vorkheftruck of een pallettruck kan vrijwel iedereen redelijk snel uit de voeten. Maar op een reachtruck zit je dwars op de machine. Het rijden gaat best hard en het stuur reageert vaak onverwachts snel. Sommige trucks hebben een stuur dat 360 graden draait. Dat vergt enige gewenning.

 

Zie ook:

Alle testen van reachtrucks vanaf 1999

 

Orderverzameltruck:

 

Toepassing: orders verzamelen van colli op het eerste niveau van een stelling. Met meeheffend platform ook voor het tweede niveau.

 

Aandrijving: elektrisch

 

Draagcategorie: globaal 2,5 ton

 

Algemeen: De orderverzameltruck is geschikt voor orderverzamelen op zowel eerste (begane grond) en tweede niveau (circa 2,5 meter). Zowel het platform, als de bestuurder worden dan omhoog geheven. Met de truck op het tweede niveau kan de bestuurder zich over korte afstanden voorwaarts verplaatsen, zonder dat het platform hoeft te dalen.

 

Zie ook de: Multitest 15 orderverzameltrucks (pdf, juni 2004)

 

Smallegangentruck:

 

Toepassing: horizontaal en verticaal verzamelen van orders in een smallegangen magazijn met hoge stellingen.

 

Aandrijving: elektrisch

 

Hefcategorie: globaal 1 t/m 1,5 ton op circa 15 meter

 

Algemeen: De smalle-gangentruck wordt ook wel hoogbouwtruck, combitruck en ook wel eens hoogheffende orderverzameltruck genoemd. Met deze truck hoeft niet te worden gestuurd. De truck rijdt zelfstandig heen en weer in de gang met behulp van een mechanisch, of elektronisch/inductief geleidingssysteem. Er zijn twee basisuitvoeringen man-up en man-down trucks.

 

Zie ook:

 

Reageer op dit artikel