artikel

BMWT onderzoekt heftrucktrillingen

Warehousing Premium

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Transport&Opslag op 1 november 2006. Brancheorganisatie BMWT heeft onlangs uitgebreid onderzocht in welke mate lichaamstrillingen voorkomen bij de inzet van heftrucks. Aanleiding tot het onderzoek is de Richtlijn Trillingen 2002/44/EG waarin actie- en grenswaarden zijn opgesteld voor de trillingsbelasting waaraan werknemers mogen worden blootgesteld. Het onderzoek is gehouden in samenwerking met […]

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Transport&Opslag op 1 november 2006.

Brancheorganisatie BMWT heeft onlangs uitgebreid onderzocht in welke mate lichaamstrillingen voorkomen bij de inzet van heftrucks. Aanleiding tot het onderzoek is de Richtlijn Trillingen 2002/44/EG waarin actie- en grenswaarden zijn opgesteld voor de trillingsbelasting waaraan werknemers mogen worden blootgesteld. Het onderzoek is gehouden in samenwerking met The Greenery en in overleg met de Arbeidsinspectie. Op dit moment wordt het rapport opgesteld waarin alle resultaten staan . Het verslag komt beschikbaar voor alle BMWT-leden. Belangstellenden kunnen tijdens de vakbeurs Logistica een exemplaar van het onderzoeksrapport afhalen bij BMWT-Keur in hal 11, stand D074.

Het onderzoek werd verricht bij The Greenery in Wervershoof. Zes BMWT-leden stelden hun materieel beschikbaar voor de trillingsmeting die werd verricht door onderzoeksbureau Beizein uit Emmeloord. Bij de meeste trucks werden ook verschillende trucksamenstellingen gemeten, waarbij diverse stoeltypen en bandensoorten onderling zijn vergeleken.

Er werd gereden door twee professionele chauffeurs van The Greenery die alle trucks op dezelfde manier over twee verschillende trajecten loodsten. Het eerste parcours lag binnen en bestond uit een relatief goede asfaltvloer. Het tweede parcours was buiten uitgezet en bestond uit een afwisseling van asfalt, klinkers en enkele overgangen tussen beide bestratingsoorten. Er is zowel met, als zonder last gemeten.

In de komende decembereditie van Transport + Opslag brengen we het complete verslag. Vooruitlopend op deze definitieve onderzoeksresultaten zijn er enkele conclusies uit de diverse trillings- metingen te halen. De belangrijkste is dat geen van de heftrucks tijdens normaal gebruik de maximale grenswaarde van 1,15m/s2 overschrijdt. Wel passeert vrijwel elke configuratie de actiewaarde van 0,5 m/s2 tijdens een werkdag van 8 uur. Dit betekent dat de werkgever in dergelijke situaties verplicht is om maatregelen te treffen die de trillingen beperken. De effectiefste is de beperking van de rijsnelheid. De invloed van de stoel, mits goed ingesteld, is niet zo groot. Wel speelt de bandenkeuze een duidelijke rol. Geheel in tegenstelling tot de verwachting leveren luchtbanden geen lagere, maar juist een hogere trillingsbelasting op. Zonder lading op de vork wordt bij alle trucks de hoogste trillingswaarde gemeten.

Reageer op dit artikel