artikel

Workshop risico-inventarisatie; veiligheid is kwestie van gedrag

Warehousing

Liever een gangpad minder dan paden van verschillende breedte. DHL in Tilburg koos daarvoor, zodat heftruckchauffeurs zich niet steeds hoeven aan te passen. Veiligheid is vooral een kwestie van gedrag, de menselijke factor.

Workshop risico-inventarisatie; veiligheid is kwestie van gedrag
Workshop Jaarcongres Warehousing 2007

Adriaan Pels (EVO) legde daar als workshopleider de nadruk op. Toch kun je als bedrijf veel doen om het veiligheidsplaatje te verbeteren. Deelnemers aan de workshop van DHL, Christiaan Salvesen, Kruidvat en Albert Heijn kwamen met voorbeelden.

 

‘Blik op de weg’
Eénrichtingsverkeer stimuleren door een tussendeur maar van één kant te laten opengaan. De weg aanpassen, zodat gevaarlijk rijgedrag niet langer wordt gestimuleerd. “Confronteer medewerkers met hun rijgedrag, zoals gebeurt in ‘Blik op de weg’.”

 

Arbocatalogus

Rijgedrag was maar één element in de discussie over risico-inventarisatie. Pels sprak over de Arbocatalogus, waarin sociale partners per branche afspraken vastleggen. Dan kan te maken hebben met veilig werken met heftrucks, maar ook met tilwerkzaamheden en omgaan met giftige stoffen die vrijkomen bij het lossen van containers uit China.

 

Logistiek als aparte branche?

Logistiek wordt niet behandeld als een aparte branche – waarom eigenlijk niet? Wel zijn logistieke activiteiten – net als alle andere bedrijfsactiviteiten – onderdeel van het arbobeleid. Afspraken die de branche zelf maakt, worden gecontroleerd door de Arbeidsinspectie (AI). De AI heeft volgens Pels behoorlijk werk gemaakt van het rijden met vrachtauto’s en dieselheftrucks in besloten ruimtes, zoals veilingen.

 

Lees ook:

 

Reageer op dit artikel