artikel

Workshop datacollectie; unieke code voor ieder item

Warehousing Premium

Workshop datacollectie; unieke code voor ieder item

Drie technieken stonden centraal in de workshop over datacollectie: barcodescanning, RFID en voice. Een volle zaal trachtte onder leiding van Pim van Loosbroek, directeur van adviesbureau PVL, antwoord te geven op de vraag welke techniek het beste bij welk magazijnproces past.

Een onbegonnen opgave voor een workshop van 100 minuten, zo bleek al snel. De drie specialisten Ronald Schouten (barcodescanning, Phi Data), Sander de Ridder (RFID, Capturetech) en Marcel Kars (voice, Zetes) waren zo hevig met elkaar en met de zaal in discussie verwikkeld, dat aan het eind alleen geconcludeerd kon worden dat barcodescanning de beste techniek is voor het inslagproces.

 

Identificatie en datacollectie

 

Volgens Kars moet allereerst duidelijk onderscheid worden gemaakt tussen indentificatie en datacollectie. "Je moet iets aan een pallet of doos hangen om het te kunnen identificeren. Dat kan een barcodelabel of RFID-tag zijn. Welke techniek je gebruikt om de informatie van het label of de tag te verwerken en te gebruiken, is een heel andere vraag."

 

Repeterende handelingen

Barcodescanning is vooralsnog de goedkoopste techniek een breed inzetbaar in het magazijn, bleek tijdens de discussie. Voice is relatief duur en vooralsnog vooral interessant voor processen die bestaan uit repeterende handelingen met een hoge frequentie, zoals orderpicking of crossdocking.

 

Rfid alleen rendabel bij gesloten stromen

Met RFID wordt weliswaar veel geëxperimenteerd, maar deze techniek is op dit moment alleen rendabel voor gesloten goederenstromen. Van Loosbroek rekent er echter op dat over tien jaar RFID gemeengoed zal zijn. "Het grote voordeel van RFID is dat elk individueel artikel uniek geïdentificeerd kan worden. Ik garandeer u dat over tien jaar elk item in de supermarkt een unieke code heeft."

Lees ook:

Reageer op dit artikel