artikel

Vos sluit langlopend leasecontract af

Warehousing Premium

Sinds begin juli beschikt de vestiging van Vos –Logistics in Helmond over 26 nieuwe magazijntrucks. Dankzij de nieuwe vloot is de logistiek dienstverlener enkele tientallen procenten minder kwijt aan mobiel intern transport dan voorheen. De lange looptijd van maar liefst 88 maanden draagt daaraan bij.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Transport&Opslag op 1 september 2007.

Sinds zijn indiensttreding bij Vos Logistics in Helmond anderhalf jaar geleden concentreerde Pascal Gielen zich vooral op interne processen en de kostenreductie. Dit voorjaar was het de beurt aan de mobiel intern transportvloot. De business unit manager vroeg drie heftruckleveranciers een offerte uit te brengen. “Dit had niets te maken met de kwaliteit, service en flexibiliteit van de toenmalige leverancier, die waren goed. Het ging om de kosten”, vertelt Gielen eerlijk.

In totaal ging het om de vervanging van 26 –machines. Een groot deel van de leasecontracten liep af, maar niet van alle trucks. “Als je dan toch van die leasecontracten afwilt, betaal je een –boete. Gelukkig wilde de nieuwe leverancier die boete overnemen”, zegt Gielen.

Twee reachtrucks en een stapelaar bleven buiten beschouwing. Deze machines meenemen in de offerteaanvraag was niet aantrekkelijk.

Agressiever

In maart stuurde Gielen de offerteaanvraag uit. Twee leveranciers bleven uiteindelijk in de race: de bestaande leverancier BT en MotracLinde. De laatste genoot uit financieel oogpunt de voorkeur van Gielen. “Beiden zaten dicht bij elkaar in de buurt. MotracLinde was echter net iets agressiever in de onderhandeling”, blikt Gielen terug.

Voordat Gielen het nieuwe leasecontract met Motrac–Linde tekende, haalde hij de operatie –erbij. Twee elektropallettrucks van Linde kwamen twee dagen op proef, terwijl een kleine delegatie in Venray op referentiebezoek ging om de reachtruck aan het werk te zien. “Als was gebleken dat deze machines niet werkbaar waren, hadden we ze niet genomen. De mensen van de werkvloer waren echter unaniem positief.”

In april sloot Vos Logistics een leasecontract voor 88 maanden, ofwel 7 jaar en 4 maanden. Eind juni en begin juli zijn de trucks uitgeleverd. De vervanging van de vloot zorgt voor een forse kostenbesparing. Financiële details wil Gielen niet vertellen. “Maar het gaat om enkele tien–tallen procenten.”

88 maanden

De kostenbesparing is niet alleen een kwestie van onderhandelen, maar ook van optimale afstemming van de looptijd van het leasecontract op de inzet en de verwachte levensduur van de trucks. Dat verklaart ook de lange looptijd. “Normaal gesproken draaien we dagdiensten. Alleen in de piekperiode van september tot en met –december draaien we tweeploegendiensten. De inzet qua draaiuren is dus redelijk beperkt.”

Opmerkelijk is Vos’ keuze gekozen voor twee –typen elektropallettrucks: veertien met vast en zes met opklapbaar staplateau. De versies met opklapbaar staplateau zijn bestemd voor het –laden en lossen van de vrachtauto’s. De trucks met vast staplateau worden vooral ingezet op de grote afstanden, zoals bij het orderpicken en het transport van de pallets tussen de stellingen en de expeditievloer. “De afstanden tussen docks en de stellingen zijn nogal groot”, legt Gielen uit. “We kunnen deze overbruggen met reachtrucks, maar die zijn drie keer zo duur in de lease.”

Meer weten over de keuze, de inzet, het onderhoud van de trucks of vragen stellen aan Pascal Gielen? Zie het uitgebreide fotoverslag op www.logistiek.nl/vos-helmond.

 

Intern transportvloot

In totaal heeft Vos Logistics nu 26 nieuwe trucks van het merk Linde rondrijden:

  • 11 instaande elektropallettrucks met vast -staplateau, 2,0 ton
  • 3 instaande elektropallettrucks met vast -staplateau, 2,4 ton
  • 6 elektropallettrucks met opklapbaar -staplateau, 2,0 ton
  • 3 reachtrucks, 1,6 ton
  • 1 reachtruck, 1,4 ton
  • 1 stapelaar, 1,2 ton
  • 1 elektrische heftruck, 1,6 ton
Reageer op dit artikel