artikel

Vos least geen trucks, maar koopt inzetbaarheid

Warehousing Premium

Vos least geen trucks, maar koopt inzetbaarheid

“Wij leasen geen trucks, maar kopen inzetbaarheid”, zegt Pascal Gielen van Vos Logistics Helmond. De logistiek dienstverlener heeft eind juni en begin juli de beschikking gekregen over 26 nieuwe magazijntrucks van Linde. Het leasecontract omvat een looptijd van 88 maanden en bevat een fullservice onderhoudscontract.

"Wij leasen geen trucks, maar kopen inzetbaarheid", zegt Pascal Gielen van Vos Logistics Helmond. De logistiek dienstverlener heeft eind juni en begin juli de beschikking gekregen over 26 nieuwe magazijntrucks van Linde. Het leasecontract omvat een looptijd van 88 maanden en bevat een fullservice onderhoudscontract.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Vos Logistics   Leverancier/dienstverlener: MotracLinde
Plaats: Helmond  
Branche: logistiek & transport   Bedrijfsgrootte: middelgroot: 100 – 399 werknemers
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname: 02-07-2007
Productnaam: Linde  

“Magazijntrucks zijn werkpaarden, die moeten het gewoon doen”, zegt Pascal Gielen, business unit manager warehousing & distribution van Vos Logistics in Helmond. “Dat betekent dat een leverancier van magazijntrucks flexibel moet zijn, over een goede after sales-organisatie moet beschikken en diensten moet bieden op het gebied van korte termijnverhuur.

 

Offerte-aanvraag

De bestaande leverancier scoorde op al deze punten goed. Toch besloot Gielen in maart 2007 om aan drie heftruckleveranciers een offerte voor een vrijwel compleet nieuwe vloot te vragen. Twee leveranciers bleven in de race: MotracLinde en de bestaande leverancier BT.

 

Stuurbekrachtiging

De offertes van MotracLinde en BT lagen uiteindelijk dichtbij elkaar. Ook technisch ontliepen de beide leveranciers elkaar niet veel. Volgens Gielen beschikt MotracLinde over de betere elektropallettrucks, mede dankzij de stuurbekrachtiging en de vaste staplateaus. BT daarentegen beschikt met de kantelcabine over betere reachtrucks.

 

26 machines

Vos koos uiteindelijk voor MotracLinde, dat iets agressiever in de onderhandeling was. MotracLinde levert in totaal 26 nieuwe magazijntrucks:

  • 11 instaande elektropallettrucks met vast staplateau, 2,0 ton
  • 3 instaande elektropallettrucks met vast staplateau, 2,4 ton
  • 6 elektropallettrucks met opklapbaar staplateau, 2,0 ton
  • 3 reachtrucks, 1,6 ton
  • 1 reachtruck, 1,4 ton
  • 1 stapelaar, 1,2 ton
  • 1 elektrische heftruck, 1,6 ton

In april werd het leasecontract getekend. Eind juni en begin juli werden de trucks uitgeleverd.

 

Elektropallettrucks

De comfortabele instaande elektropallettrucks zijn aangeschaft voor de lange afstanden bij het orderpicken en de in- en uitslag van pallets. De elektropallettrucks met opklapbaar staplateau zijn bestemd voor de korte afstanden, met name voor het laden en lossen van de vrachtauto’s. De drie elektropallettrucks met hefcapaciteit van 2,4 ton zijn bestemd voor de zware pallets van kaarsenfabrikant Bolsius of de bigbags van grondstoffenleverancier Elotex.

 

Reachtrucks

De reachtrucks worden uitsluitend ingezet voor het wegzetten of uithalen van de pallets op hoogte. Elektropallettrucks zorgen voor het voor- en natransport naar de docks.

De stapelaar wordt gebruikt voor de vrachtauto’s die twee hoog worden beladen. De heftruck dient voor het laden en lossen van enkele speciale vrachten en allerlei hand- en spandiensten.

 

Leasecontract

Het leasecontract heeft een looptijd van 88 maanden. “Dat is afgestemd met de verwachte levensduur van de trucks. Die 88 maanden moeten de trucks probleemloos kunnen volhouden”, aldus Gielen. Gemiddeld maken de machines bij Vos tussen de 750 en 1250 draaiuren, afhankelijk van het type truck.

 

Onderhoud

Voor het onderhoud heeft Vos een full-service onderhoudscontract afgesloten met MotracLinde. Dat contract omvat ook de  verzekering, reparatie aan batterijen en laadstations, afvoer van afvalstoffen en de jaarlijkse BMWT-keuring.

 

Draaiuren

Na 1000 draaiuren volgt een automatisch een servicebeurt. “Dat zijn ook echte draaiuren, uds uren dat de motor draait. Daar hebben we goed naar gekeken”, zegt Gielen naar aanleiding van recente publicaties over gesjoemel met draaiuren.

 

Appels met appels

Ook bij het afsluiten van het onderhoudscontract is Gielen niet over één nacht ijs gegaan. De onderhoudscontracten van de verschillende leveranciers zijn namelijk niet zonder meer vergelijkbaar. “Je moet wel appels met appels vergelijken. Slijtage van banden zat bij de een bijvoorbeeld wel in het contract, bij de ander niet”, weet Gielen.

 

Tractiebatterijen

De batterijen zijn geleverd door IBG, dat na het faillissement een half jaar geleden nu een doorstart heeft gemaakt. De batterijen zijn uitgerust met aquafill-technologie. Dat maakt het mogelijk om water bij te vullen door simpelweg een slang aan te sluiten. Dat betekent geen geknoei meer met kans op lekkend accuzuur. “Daarvoor betalen we extra, maar we zijn wel minder tijd kwijt dan met handmatig bijvullen”, aldus Gielen.

 

Wisselbatterijen

In het hoogseizoen van september tot en met december werkt Vos in twee ploegen in plaats van alleen in dagdienst. Voor die paar maanden huurt de logistiek dienstverlener dan extra wisselbatterijen in.

[fotoalbum]

 

Dc Helmond

Vos Logistics beschikt in Helmond over een dc van 30.000 vierkante meter. Belangrijkste opdrachtgever is kaarsenfabrikant Bolsius, waarvoor Vos niet alleen de opslag doet, maar naast het transport ook het orderpicken, maken van displays, het omstickeren van producten, etc.

 

Volle pallets

Andere klanten zijn Elotex, dat grondstoffen maakt voor de betonindustrie, en National Starch Personal Care, dat grondstoffen levert aan shampoofabrikanten. Deze activiteiten betreffen voornamelijk de in- en uitslag van volle pallets. Voor Rituals, leverancier van cosmeticaproducten, doet Vos ook de orderpicking op colli-niveau. Voor alle klanten vult Vos ook de transportbehoefte in.

 

120 mensen

In totaal beschikt Vos over 50.000 palletplaatsen, waar 3500 verschillende artikelen liggen. Normaal gesproken werken er 80 mensen, in piektijden 120 mensen.

 

Helmond blijft bij Vos

De vestiging in Helmond blijft wel onderdeel van Vos Logistics. De logistiek dienstverlener kondigde onlangs een reorganisatie aan. Daarbij wordt in principe afscheid genomen van warehousing en de focus weer gelegd op transport en expeditie, waarin Vos is groot geworden.

 

Stabiele operatie

Gielen en zijn medewerkers zijn blij dat het dc bij Vos blijft. “We hebben hier een stabiele operatie die nu weer goed draait. Bovendien halen we 2/3 van de omzet op deze vestiging uit transport en expeditie. Dat past dus prima bij de kernactiviteiten van Vos.

Reageer op dit artikel