artikel

RFID elimineert tijdrovende zorgadministratie

Warehousing

Handen vrij voor ‘coprebusiness’ van thuiszorg medewerkers

RFID elimineert tijdrovende zorgadministratie
Jerry Fortuin

Handen vrij voor ‘coprebusiness’ van thuiszorg medewerkers

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Meavita Nederland   Leverancier/dienstverlener: Nedap
Plaats: Amersfoort   Onderleverancier/-dienstverlener: 0
Branche: gezondheidszorg & semi-overheid   Bedrijfsgrootte: middelgroot: 100 – 399 werknemers
Bedrijfstype:   Datum ingebruikname:
Productnaam: Nedap iO automatische zorgregistratiesysteem  

“Thuiszorgmedewerkers zijn geen administrateurs”, stelt Jerry Fortuin, concern informatie manager bij Meavita Nederland in Amersfoort. Toch zijn ze wettelijk verplicht een nauwkeurige productieregistratie bij te houden. Een RFID-zorgpas mét een Nokia NFC telefoon neemt hen deze last volledig uit handen.

“Eén van de belangrijkste kenmerken van de AWBZ ( Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten) is de verplichting tot een minutieuze registratie van de geleverde zorgproductie”, vertelt Fortuin. “Als die op papier wordt bijgehouden, betekent dat een arbeidsintensieve en foutgevoelige administratieve last voor de zorgmedewerkers.”

Meavita Nederland, dat bestaat uit Thuiszorg Groningen, Sensire Doetinchem, Vitras Nieuwegein en Meavita Den Haag, wilde deze last zo laag mogelijk houden zodat zo’n 10.000 medewerkers hun handen vrij hebben voor datgene wat ze moeten doen: zorg verlenen aan de cliënten. Daarom stapte de zorgaanbieder het afgelopen jaar over op het Nedap iO automatische zorgregistratiesysteem, gebaseerd op RFID.
 

Zorgpas

Het Nedap iO systeem bestaat uit drie componenten: een RFID-chipkaart (de zorgpas), een kaartlezer en de zorgregistratiesoftware. De zorgpas heeft een uniek nummer dat de zorginstelling via de iO-software toekent aan de betreffende cliënt. Zo fungeert de pas als digitale handtekening voor de tijdregistratie.

De thuiszorgmedewerkers zijn uitgerust met een Nokia NFC mobiele telefoon met ingebouwde RFID-kaartlezer. Als de thuiszorgmedewerker bij de cliënt aankomt, houdt deze de telefoon bij de zorgpas van de cliënt. Door een combinatie van de near field communication (NFC)-technologie in de Nokia en speciale software van Nedap wordt de kaart gelezen en de tijdregistratie start. Als de medewerker klaar is, houdt hij/zij de telefoon opnieuw bij de zorgpas en stopt de tijdregistratie.

Zijn er bij de cliënt verschillende soorten zorg verricht, dan verschijnt hiervan op het display van de telefoon ook nog een overzichtje met een tijdsverdeling. Het toestel doet een voorstel dat is gebaseerd op de met de cliënt gemaakte zorgafspraken. Klopt de verdeling niet, dan kan de medewerker hem gemakkelijk aanpassen. Is alles akkoord, dan hoeft alleen nog bevestigd te worden.
   

Real time

De met de telefoon geregistreerde werktijd wordt via een versleutelde GPRS-verbinding direct doorgestuurd naar de server van Nedap. Van hieruit worden de tijdregistratie en bij- behorende managementinformatie aan de gebruiker beschikbaar gesteld. “Omdat de regi- stratie real time wordt verstuurd, sluit het systeem aan bij onze wens om op teamniveau inzicht te hebben in wat er aan productie wordt geleverd”, vertelt Fortuin. “Het systeem geeft een up-to-date inzicht in wat er in het veld gebeurt. Je kunt zo op teamniveau sturen.”

Bij Meavita heeft elk thuiszorgteam een zorg- en een klantmanager. “De zorgmanager stuurt op de productie en productiviteit van de medewerker. Via iO kan hij volgen of de medewerkers voldoende productief zijn en er een goede balans is tussen opbrengst en kosten. Is dit niet het geval, dan kan meteen worden bijgestuurd”, licht Fortuin toe. “Voorheen was dat niet mogelijk omdat de cijfers van de centrale administratie pas na vier tot zes weken beschikbaar waren.”

De klantmanager bewaakt of de geleverde zorg overeenkomt met de afspraken die met de cliënt zijn gemaakt over de soort, omvang en frequentie van de zorg. Fortuin: “iO vergelijkt deze afspraken voortdurend met de werkelijk geleverde zorg. Zijn er afwijkingen, dan kan de klantmanager meteen actie ondernemen.”
 

Binnen zonder sleutel

Als aanvulling op iO ontwikkelde Nedap onlangs een RFID-oplossing voor het openen van deuren bij cliënten die dat zelf niet kunnen. De cliënt krijgt dan een draadloze deurbel die communiceert met een kleine Nedap-installatie in huis. Als een thuiszorgmedewerker zijn mobiele NFC-telefoon bij de bel houdt, komt hij/zij binnen.

Reageer op dit artikel