artikel

ERP en WMS maakt KLM-keten inzichtelijk

Warehousing Premium

ERP en WMS maakt KLM-keten inzichtelijk

Bij KLM wilden ze erg graag meer inzicht in de voor–raden die nodig zijn voor de vluchten. Jaren geleden al stapte KLM over op het mySAP ERP en nu is daaraan de WMS-module van dezelfde leverancier gekoppeld.

Bij KLM wilden ze erg graag meer inzicht in de voor–raden die nodig zijn voor de vluchten. Jaren geleden al stapte KLM over op het mySAP ERP en nu is daaraan de WMS-module van dezelfde leverancier gekoppeld.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: KLM   Leverancier/dienstverlener: SAP Nederland
Plaats: Schiphol  
Branche: logistiek & transport   Bedrijfsgrootte: groot: 400 of meer werknemers
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname: 01-02-2005
Productnaam: mySAP  

Bij KLM-afdeling Inflight Services wilden Jos Dekker graag een beter inzicht krijgen in wat er allemaal werd meegenomen in de vliegtuigen. De logistiek van de catering aan boord werd onder de loep gelegd.

Dekker: “Op dit moment draait alles bij de cateringactiviteiten om logistiek. Waarom logistiek? Omdat je het niet alleen meer redt met het drukken van kosten. We proberen daarbij ook te kijken naar de totale cost of ownership (tco) van allerlei zaken die bij het onderdeel catering komen kijken.”

Van elk artikel dat door de handen gaat van het personeel binnen de afdeling catering wordt bekeken wat de tco is. Dekker: “Neem een plastic glas. De kostprijs van zo’n glas is misschien twee eurocent, maar voor het aan boord is kost het al vier eurocent. Dan is het goed om te kijken of we iets kunnen doen aan de manier waarop het glas aan boord komt. Misschien minder ompakken? Albert Heijn is al jaren bezig met een vergelijkbare denkwijze. De airline business hoort niet anders te werken. Daarnaast zie je steeds meer differentiatie in soorten producten, verschillen in dag- en nachtvluchten, verschillende artikelen voor bepaalde bestemmingen. Dat vergt een aanpassing van je logistieke proces.”

Aanpassen

Dekker bekleedt binnen KLM zijn negende functie. Hij weet wat er speelt binnen het bedrijf. Hij was ook één van de eersten die werkte met SAP material management, halverwege de jaren negentig. Dat systeem moest de kans op fouten terugbrengen. Tot voor kort ondersteunde dit systeem een werkwijze die inhield dat alle artikelen, retour dan wel inkoop, via het centrale dc op Schiphol lopen.

“Nu we met de huidige kennis goed naar de totale supply chain van de artikelen kijken, hebben we besloten een aantal zaken te veranderen. Onder andere werken we aan een distributie hub in Maleisië. Deze haven bij Singapore is een zogenaamde ‘freezone’. Douaneactiviteiten zijn in onze branche heel belangrijk en via die hub kunnen we goederen belastingvrij opslaan en verder in de keten distribueren.”

Regelgeving is volgens Dekker een tweede belangrijk item. “Je moet weten welke goederen onder welke voorwaarden liggen opgeslagen.”

Sinds de ingebruikname van de warehouse management software in 2005 is er bij Inflight Services het een en ander veranderd. Zo werden picklijsten voorheen met de hand afgevinkt, nu gaat dat volledig automatisch. Nieuwe magazijnmedewerkers moesten eerder worden opgeleid, nu zijn ze volgens Dekker in twee tot drie uur inzetbaar.

Het nieuwe systeem biedt meer voordelen. Zo is met Air France een portal ontwikkeld waarop alle 55 aangesloten cateraars cq vestigingen zijn aangesloten. “De omloopsnelheid van de goederen, die vanuit het centrale magazijn naar de cateraars gaat, is erg hoog. We proberen steeds meer met vaste cateraars te werken, zodat we sneller schaalvoordelen behalen.”

Logistiek

Het reduceren van het cateringgewicht aan boord is mede door de gestegen brandstofprijzen een belangrijk onderdeel binnen het totale veranderingproces. “Je moet afwegen of je op de heenweg al wel de champagneflessen wil meenemen voor de terugreis. Ook zijn we via het nieuwe systeem in staat te zien wat het verbruik is per artikel per bestemming.”

Ook kijkt KLM naar zijn trolleys en andere lastdragers. Ze kunnen best wat lichter, is de algemene mening. Er is recent een project afgerond om alle laadjes in de dragers te veranderen in laadjes van kunststof. “De hoeveelheid verpakkingsmateriaal is de laatste jaren ook gestegen. Daar maatschappelijk verantwoord ondernemen een van pijlers is binnen de KLM, kijken we ook naar milieuvriendelijke verpakkingen; we kijken daarom of we het papierpulp van verpakkingen weer kunnen hergebruiken bij een nieuwe servering aan boord.

Inzichtelijk

De invoering van het WMS was volgens Dekker de eerste stap in het verder inzichtelijk maken van de keten. “Nu hebben we een basis gelegd. Binnen afzienbare tijd brengen we ook andere dc’s onder in het systeem. Interne klanten, het maakt niet uit welke, kunnen nu ook gebruikmaken van ons systeem. Straks staan er dus zowel pallets met drank als pallets met pc’s in ons magazijn.”

Dekker wil af van traditionele airline werkwijzen en doen wat het efficiëntste is. “En als je goed over alle onderdelen nadenkt, liggen er nog zoveel uitdagingen te wachten. Ik denk bijvoorbeeld dat we twintig procent van het totale cateringgewicht van 200.000 ton per jaar kunnen af-halen door onze logistiek anders en efficieëter in te richten. En minder cateringgewicht aan boord betekent minder brandstofverbruik.”

Vergelijking voor en na WMS-oplossing

2005

2006

Artikelen op voorraad

571

564

Klanten

70

70

Leveranciers

115

126

Ontvangstregels per week

135

99

Pickregels per week

577

598

Voorraad in euro’s

3,5 mln

2,5 mln

Voorraadverschillen

35%

0,02%

Vrachtkosten in euro’s

1,8 mln

0,75 mln

Fte’s in warehouse

12

6

Reageer op dit artikel