artikel

Philips Lighting Distribution huurt bijna 100 machines van PIT

Warehousing

Philips Lighting Distribution heeft een prachtig nieuw pand op het prestigieuze Flight Forum in Eindhoven en een compleet nieuwe vloot intern transportmaterieel van bijna honderd spiksplinternieuwe machines. Het verhaal van goede samenwerking.

Philips Lighting Distribution huurt bijna 100 machines van PIT

Philips Lighting Distribution heeft een prachtig nieuw pand op het prestigieuze Flight Forum in Eindhoven en een compleet nieuwe vloot intern transportmaterieel van bijna honderd spiksplinternieuwe machines. Het verhaal van goede samenwerking.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Philips Lighting Distribution   Leverancier/dienstverlener: PIT Partner Internal Transport
Plaats: Eindhoven  
Branche:   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname:
Productnaam:  

Philips Lighting DC Brabant lijkt fors te hebben geïnvesteerd. “Maar uiteindelijk levert dit nieuwe pand ons fikse besparingen op,” verzekert Marcel Jacobs, manager warehouse engineering & quality. “En dankzij de flexibiliteit van het PIT-Verhuurconcept huren we precies wat we nodig hebben, niet meer en niet minder.”

 

9.000 producten

Philips Lighting Distribution verzorgt de Europese distributie van de producten van Philips Lighting. Lampen, armaturen en een veelheid aan andere verlichtingsproducten. Dat gebeurt vanuit verschillende DC’s in Europa, waaronder DC Brabant, locatie Eindhoven. Hier worden vanuit diverse productielocaties zo’n 9.000 verschillende producten aangeleverd, die vervolgens hun weg vinden naar klanten als bouwondernemingen, bouw-markten en detailhandel.

 

Tijd voor nieuwbouw

Philips Lighting DC Brabant, locatie Eindhoven is in het Hemelvaartweekeinde van 2007 verhuisd. Van een oud, gedateerd pand (gebouw AB) aan de Achtseweg Noord in Eindhoven naar een supermoderne nieuwbouwlocatie op Flight Forum, vlakbij Eindhoven Airport. Marcel Jacobs was projectleider infrastructuur bij dit verhuisproject. “Toen het huurcontract van de oude locatie moest worden verlengd, kwamen we voor een aantal beslissingen te staan. Om het pand in technisch opzicht weer van deze tijd te krijgen, zouden we fors moeten investeren. Op beveiligingsgebied moesten er aanpassingen worden gedaan. En ook het energieverbruik was aan de hoge kant. We conclu-deerden dat nieuwbouw een meer aantrekkelijke optie was en vonden uiteindelijk een prachtige plek op Flight Forum.”

 

De hoogte in

De verhuizing heeft niet alleen geresulteerd in een nieuwe werkplek, maar ook in een nieuwe manier van werken, legt Erwin Leonhart, warehouse engineer, uit. Hij was tijdens het project deelverantwoordelijk voor de processen en de lay-out van het nieuwe gebouw waarbij nauw is samengewerkt met Districon.

 

Efficiencyslag

“Het ontwerp van een nieuw pand was meteen een goede gelegenheid om procesmatig een efficiencyslag te maken. Voor een deel moest dat ook wel, omdat het nieuwe DC qua oppervlakte kleiner is dan het oude. Hadden we eerst een pand van 70.000 m², nu zijn dat maar 18.000 m². Maar daar moeten we wel ongeveer dezelfde hoeveelheid palletplaatsen op kwijt. Dat betekent dus dat we in de hoogte moeten werken. In de oude situatie lag de bovenste ligger van de stellingen op 5.40 meter. De orderpickers werkten op de grond, tot op reikhoogte. Met reachtrucks werden pallets steeds verplaatst tot op pick-niveau.

Het nieuwe DC is 13 meter hoog, heeft een vrije hoogte van 10.70 meter en de bovenste ligger van de stellingen ligt op 9.50 meter. De orderpickers bewegen zich op een orderpicktruck tussen de stellingen door. Ze gaan met hun cabine omhoog tot 3 meter en kunnen tot op 4.60 meter producten uit de stellingen nemen. De nieuwe reachtrucks, uitgerust met een hoogtekiezer en een Orlaco camerasysteem, werken in de hoogte daarboven.”

 

Een compleet nieuwe vloot

Minder oppervlakte, andere gangpadbreedtes, andere hef-hoogtes, nieuwe werkprocessen… Kortom, een compleet nieuwe situatie waarin de bestaande vloot intern transportmaterieel (meer dan 100 machines!) niet langer voldeed. Marcel Jacobs: “Op zo’n moment bewijst zich de kracht van het verhuurconcept van PIT. Als we zelf hadden moeten investeren in een nieuwe vloot intern transportmaterieel, was dat nauwelijks rendabel geweest. En hadden we geleast, dan zouden we gebonden zijn aan een contractperiode. Nu was van dat alles geen sprake. Gewoon oude machines inleveren bij PIT, nieuwe huren – precies die we nodig hebben – en aan de slag.”

 

Analyseren en berekenen

Hoe bepaal je nu wat er aan nieuwe machines moet komen? Eric Posthumus, coördinator intern transportmaterieel: “Op het moment dat we wisten hoe het nieuwe gebouw eruit kwam te zien en hoeveel ruimte we hadden, hebben we PIT bij het project betrokken. Samen met Jan Dirkx, adviseur en product-specialist bij PIT, zijn we aan het analyseren en rekenen geslagen. Wat moet er in en uit aan pallets en producten? Welke machines heb je daarvoor nodig? Wat is de workload per machine? Hoeveel uren per dag moeten ze draaien? Hoeveel trucks heb je dus nodig, hoeveel batterijen …?”

Voor alle zekerheid werden de uiteindelijke berekeningen van de projectgroep via een simulatieprogramma door engineers van Philips gecontroleerd. Toen alles bleek te kloppen, konden de bestellingen worden geplaatst. “In totaal 94 machines, van 5 verschillende merken,” vervolgt Eric Posthumus. “Dat is het voordeel van het feit dat PIT volledig merkonafhankelijk is. We hebben voor iedere toepassing de beste machine.”

 

Laadstations en wisselmachines

Het nieuwe DC draait in twee ploegen, van 06.00 tot 00.00 uur. Dat betekent dat elke machine ergens op de werkdag van batterij moet wisselen. Daarvoor heeft PIT, in samenwerking met Damco, op twee strategische plaatsen in het DC laad-stations gerealiseerd. Omdat het hier om bijzonder zware batterijen gaat (die van de reachtrucks wegen zelfs een ton!) wordt een wisselmachine ingezet om de batterijen op een rollenbaan met laadstation te plaatsen en weer terug te zetten in de truck. Iedere machine heeft zijn eigen batterij en eigen laadstation. De rollenbanen en laadstations zijn speciaal voor dit project op maat vervaardigd, zodat er ondanks de ver- scheidenheid aan merken toch een uniform, overzichtelijk en daardoor veilig geheel ontstaat.

 

Knappe klus in krappe tijd

Nog geen jaar nadat de eerste ontwerpen van het nieuwe DC werden gemaakt, kon er worden verhuisd. Ondertussen werden ook nog de medewerkers getraind in het gebruik van de nieuwe machines. Het projectteam heeft er een knap karwei op zitten. “Samen met PIT,” wil Marcel Jacobs graag benadrukken. “Het is dankzij de constructieve samenwerking van alle betrokkenen dat we deze klus in zo’n korte tijd hebben kunnen klaren.”

 

Alles op maat geprepareerd

Het is een hele klus om zoveel machines op te bouwen en op de juiste, klantspecifieke manier af te stellen. Speciaal hiervoor huurde PIT een bedrijfshal, dichtbij het nieuwe DC, zodat de reachtrucks met hun 4 meter hoge mast over de weg konden worden getransporteerd zonder obstakels tegen te komen.

In de tijdelijke hal werden alle machines geprepareerd. De rij- en hefsnelheden werden afgestemd op de specifieke situatie in het DC, uitgaande van minimaal energieverbruik, comfort voor de bestuurder en optimale veiligheid. Met het oog op die veiligheid benoemde de projectgroep eenduidige verkeersregels voor het DC en werd de 200 meter lange hoofdroute onder de stellingen door aangewezen als voorrangsweg.

 

Slimme hoogtekiezer

Op een hoogte boven de 6 meter is het voor de bestuurder moeilijk om ‘op het oog’ zorgvuldig te werken. Daarom zijn de reachtrucks voorzien van een hoogtekiezer. De bestuurder toetst een code in, waarna de vork automatisch op de juiste hoogte voor de stelling stopt. Via een camera op de vork ziet de bestuurder op een monitor of de vork inderdaad op de juiste hoogte staat.

 

Het nieuwe machinepark bestaat uit: 

·          19 reachtrucks (BT)

·          35 orderpicktrucks (BT)

·          16 elektrische pallettrucks doppelstock (Linde)

·          3 elektrische pallettrucks (Linde)

·          3 elektrische vorkheftrucks (Still)

·          2 stapelaars (BT)

·          12 elektrische hoogheffende handpallettrucks (BT)

·          1 veegmachine (Tennant)

·          1 schaarhoogwerker (Haulotte)

·          2 batterijwisselmachines (BT & Damco)

·          batterijen en laders (Exide)

Reageer op dit artikel