artikel

HIS: “Voice werkt sneller, maar vraagt ook gewenning”

Warehousing Premium

HIS: “Voice werkt sneller, maar vraagt ook gewenning”

Wim Berends, directeur van HIS in Hoorn, haalde voice in huis en koppelde dit aan het ERP/WMS-systeem van SAP. Als voordelen noemt hij de snelheid en de lage foutmarge bij het orderpicken.

Wim Berends, directeur van HIS in Hoorn, haalde voice in huis en koppelde dit aan het ERP/WMS-systeem van SAP. Als voordelen noemt hij de snelheid en de lage foutmarge bij het orderpicken.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: HIS   Leverancier/dienstverlener: Logifact Group
Plaats: Hoorn  
Branche: horeca, catering & entertainment   Bedrijfsgrootte: middelgroot: 100 – 399 werknemers
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname: 06-04-2007
Productnaam: Voice picking  

Waarom de keuze voor voice?

“Wij distribueren meer dan 40 miljoen artikelen per jaar  naar duizenden klanten in heel Europa. Die schaalgrootte kunnen we niet meer behappen met conventionele pickmethodes, zoals met papieren orderverzamellijsten, of met barcodescanners. Met voice houden de orderpickers de ogen en de handen vrij, waardoor de productiviteit enorm toeneemt.”

 

Doen jullie nu alles met voice?

“Alleen de voorraadhoudende distributie voor producenten en groothandels, gaat met voice. Vanwege het gevarieerde assortiment met hoofdzakelijk kleinere artikelen en het wisselende opslagvolume door seizoensinvloeden biedt de flexibiliteit van voice ons hier grote voordelen. Voor de retailers werken we veelal op basis van cross – docking. Hierbij worden de producten direct na ontvangst op filiaalniveau verdeeld door volledig geauto – matiseerde en gemechaniseerde sortering.”

 

Nog kinderziektes ervaren?

“Jazeker, alle stemcommando’s van de orderverzamelaars moesten vooraf worden getaped. Dat deden we aanvankelijk in een geluidsarme en geïsoleerde ruimte. In de praktijk bleek het omgevingsgeluid in het magazijn vreemd genoeg verstorend te werken op de gesproken terugmeldingen. Dat hebben we opgelost door de stem – opnames toch in het maga zijn te doen.”

 

Hoe ervaart het personeel de omslag?

“Vergeleken met het orderverzamelen met papier en barcode vielen enkele top-pickers onverwacht ver terug in hun productiviteit, terwijl ‘mindere goden’ ineens veel beter gingen presteren. De één pikt het voice-systeem kennelijk sneller op dan de ander. Na een gewenningsperiode van een paar weken kunnen ze er allemaal goed mee overweg, en presteert een ieder beter dan voorheen.”

 

 

Reageer op dit artikel