artikel

Ergonomische pluspunten

Warehousing

Hyster heeft haar succes–volle XM-serie een reeks ergonomische pluspunten meegegeven. Volgens de fabrikant zijn de trucks –stiller, krachtiger, ruimer, comfortabeler en zuiniger. De test met de 2,5 tons vierwieler bevestigt een groot aantal van deze beloften.

Ergonomische pluspunten
Hyster J2 50M Ergo+

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Transport&Opslag op 1 juni 2007.

Plus en min

+ Ergonomie

+ Verbruik

+ Bedieningsgemak

– Ruimte naast rechterbeen

– Stuurbekrachtiging/aantal omwentelingen

 

In onderstaande pdf-bestanden kunt u het artikel lezen, zoals gepubliceerd in Transport+Opslag, inclusief foto’s, tabellen en grafieken:

 HysterJ250XMErgo p1.
 HysterJ250XMErgo p2.
 HysterJ250XMErgo p3.

 

 

De XM-serie van Hyster is reeds een aantal –jaren op de markt. Opvolging is uiteraard gepland, maar het tijdstip van de introductie is nog niet bepaald. Voor leverancier Barloworld reden om bij Hyster aan te kloppen voor enkele belangrijke updates aan de truck. Rondvraag onder de relaties leert dat de moderne gebruiker van de heftruck graag meer comfort wil, evenals een verbeterde ergonomie, minder onderhoud en hoge prestaties. In nauw overleg met Hyster is daarom de Ergo+-serie ontwikkeld.
 

Meer ruimte

Bij het gebruikelijke rondje om de heftruck valt op dat de J2.50XM Ergo+ iets vloeiender en ronder is dan het gelijksoortige model dat we in 2004 in onze test hadden. De rondere lijnen van het cabinedak ogen niet alleen moderner, ze bieden meer schouderruimte bij de entree en het verlaten van de truck. In combinatie met de aangenaam lage op- en afstap, met zijn 475 mm wellicht de laagste in de markt, is de opstap zeer eenvoudig te maken. De stoel op de Hyster is van het bekende ‘eigen’ fabrikaat’. De linker en rechter armleuning bieden, in combinatie met de verstelbare rugleuning en gewichtsinstelling, een prima zitpositie.

Wat het meest opvalt aan de zit op de Ergo+ is de zeer riante voetruimte. Hyster heeft één van onze kritiekpunten in de test van drie jaar geleden serieus aangepakt en biedt zelfs de grootste maat werkschoenen meer dan voldoende bewegingsruimte. De vloer is bovendien volledig vrij van obstakels en heeft een plezierige hellingshoek.

Toch is niet alles koek en ei. De batterijdeksel wordt vergrendeld door de unit waarop bij het voorgaande model de hydrauliekhendels waren geplaatst. Deze zit direct naast het rechterbeen en dat merk je bij het achteruit rijden als je iets verdraaid wil zitten om makkelijker te kunnen kijken. Wat ons betreft vervangt de leverancier of Hyster de unit voor een veel plattere en compactere conventionele sluiting.
 

Bedieningsgemak

De genoemde unit doet op onze testtruck geen dienst meer als drager van de masthendels. Deze zijn verhuisd naar de leuning van de rechterarm. Daar gaan ze door het– –leven als E-–Levers . Op andere Hyster-modellen troffen we deze goed ontworpen minihendels al eerder aan. Ze hebben naar ons gevoel de juiste grootte, onderlinge afstand en tuimelhoek voor een aangename bediening. Ook is gelijktijdig dalen en achterover neigen mogelijk, en dat werkt vlot.

De E-Levers maken een zeer nauwkeurig be–diening van de tweedelige mast mogelijk. Werkelijk op de millimeter nauwkeurig brengen we de vork op de juiste hoogte. Als we bij het belast dalen van de vork rekening houden met het ‘nazakken’ op de druk in de stikstofdemper, dan kunnen we vrijwel schokloos de zwaarste last neerzetten. De stikstofdemper zorgt tijdens het rijden met last bovendien voor een aangenaam comfortabel rijgedrag.

Opvallend aan alle mastbewegingen is de rust die de vernieuwde Hyster uitstraalt. Het geluidsniveau tijdens het heffen is inderdaad lager dan bij het voorgaande model, ook al sprint de vork naar een recordwaarde in onze testgeschiedenis voor dit type elektrische trucks. Tijdens het rijden is de truck al even stil. Het enige geluid dat op de verre achtergrond nog hoorbaar is, blijkt te komen van de pomp voor de stuurbekrachtiging. Het is geen drama, want daarvoor is het veel te zacht. Volgens –Hyster en leverancier Barloworld behoort ook dit aspect binnenkort tot het verleden.
 

Minder onderhoud

De gewichtsverdeling van onze 2,5 tonner is dik in orde. De weegproef toont een resterend achterasgewicht van ruim 13 procent bij maximale belasting (2,5 ton) aan en dat werkt veilig en vertrouwd. Het belast oprijden van onze weegbrug is tevens een indicatie hoe het gesteld is met de kracht van elke truck. De Hyster scoort hierbij optimaal. Zonder enige aarzeling rolt de truck de steile drempel op. Aan kracht geen gebrek. De volledige AC uitgevoerde truck heeft, in tegenstelling tot het gewone XM-model, geen 72 maar 80 volt aan boord. Dankzij het –hogere voltage kan de truck met een iets klei–nere batterij uit de voeten. Dat levert de extra voetruimte op in de cabine. De AC-techniek is onderhoudsvrij. Om tot een lagere TCO (total cost of ownership) te komen is de Ergo+ voorzien van onderhoudsvrije oliebad remmen en LED-verlichting.

Zoals eerder gemeld zijn de hef- en daalsnelheden van de Hyster Ergo+ groots. De andere prestaties scoren in de middenmoot, ook al rijden we op de krachtigste fabriekswaarde (stand 4). Vergeleken met de truck uit de test in 2004 liggen alle waarden net iets hoger, toch komen we tot vrijwel een gelijke productiviteit. Om meer pallets per uur te verplaatsen op ons parcours is vooral een krachtigere acceleratie noodzakelijk, maar dat gaat beslist ten koste van het verbruik.
 

Zuinig en zeker

Het sterkste aspect van Hyster blijkt opnieuw het zuinige karakter. De Ergo+ variant is op het testtraject een fractie zuiniger dan zijn voorganger. Deze verplaatst net enkele pallets per

8 uur meer en komt zodoende tot iets gunstiger verbruik gemeten over 100 pallets. Beide –Hysters staan aan kop in het verbruiksklassement. Het kan echter nog zuiger als we niet stand 4, maar stand 2 kiezen. We leveren 5 procent productiviteit in en krijgen hiervoor in ruil 20 procent minder energieverbruik terug. Dat

is snel verdiend, en voor de meeste applicaties een prima keuze als het gaat om de produc–tiviteit. De praktische inzetduur komt hiermee op ruim 11 uur en 30 minuten en dat scheelt een laadcyclus.

Conclusie

De verbeterde Ergo+ uitvoering van de Hyster J2.50XM doet zijn naam alle eer aan. De truck is inderdaad stiller, krachtiger, ruimer en onderhoudsvriendelijker geworden. De extra productiviteit zien we niet in onze scores terug, maar je voelt dat de truck zijn werk makkelijker en krachtiger doet. Het gunstige energieverbruik dat de truck hierbij laat zien is opvallend.

De riante zit op de Hyster is een zeer belangrijk pluspunt en maakt de truck ook geschikt voor de langere heftruckchauffeurs. De minihendels zijn prima doseerbaar en aangenaam te bedienen. Samen met het stabiele rijgedrag maken ze van de J2.50XM een voorspelbare en veilige truck.

De minpuntjes bij elkaar: iets meer ruimte voor het rechterbeen door de keuze van een andere batterijdekselvergrendeling en iets minder omwentelingen bij het sturen en/of iets sneller werkende bekrachtiging. Het komt voor dat bij snelle correcties de bekrachtiging het niet kan bijhouden en verstart. De meeste heftrucks hebben minder dan vijf omwentelingen nodig om van de ene in de andere uiterste stuurstand te komen. Hyster heeft er vast een passend antwoord op.

METINGEN EN SPECIFICATIES

Afmetingen

Lengte 2390 mm

Breedte 1200 mm

Hoogte mast 2393 mm

Hoogte frame 2193 mm

Vorken lxbxd 1100 x 100 x 35 mm

Wielbasis 1645 mm

Spoorbreedte 945 mm

Bodemvrijheid 90 mm

Draaistraal links/rechts 4420/4360 mm

Overhang voor/ achter 380/365 mm

Gangpadbreedte 3810 mm
 

Prestaties

Maximale last 2452,5 kg

Lastzwaartepun 500 mm

Maximale hefhoogte 3802 mm

Hefhoogte bij maximale last 3802 mm

Vrije heffing 145 mm

Hefsnelheid belast/onbelast 644/644 mm/sec

Daalsnelheid belast/onbelast 521/408 mm/sec

Neighoek voorwaarts/achterwaarts 2/5 graden

Rijsnelheid max.2/3 last achterwaarts 16,62 km/h

Rijsnelheid onbelast voorw./achterw. 16,88 km/h

Rijmotor 18,2 kW

Hefmotor 14 kW

Batterijcapaciteit testtruck/maximaal 80V/620 Ah

Restcapaciteit 5 uur 36,26% van DIN

Stabiliteit

Eigen massa/perc. achteras 4650/53,33 %

Massa bij max last/perc. achteras 7150/13,85 %
 

Banden

Maat voor/achter 23×10-12/18×7-8

Merk
Bergougnan

Geluidsniveau

Stationair/max. 0/62 dB(A)

Adviesprijzen

Standaard _ 23.750

Geteste uitvoering _ 25.500

Testeam: Martin Althoff (Transport+Opslag) en Theo Egberts (Buro Andersom)

 

Reageer op dit artikel